Opel mění kvůli emisím motory, první přichází nejsilnější turbodiesel

aktualizováno 
Přesnější normy emisí, které budou platit od podzimu letošního roku, nutí automobilky zasáhnout do nabídky motorů. Opel startuje tím, že zařazuje nový vrcholný turbodiesel. Dočkáme se však i silného benzinového motoru a prvního plug-in hybridu.

Opel Grandland X | foto: Opel

Opel ve svém crossoveru Grandland X mění motory a ukazuje tím, kudy se automobilka vydá dál. Trochu paradoxně jako první zavádí do nabídky nejsilnější čtyřválcový turbodiesel o výkonu 130 kW (177 k při 3750 otáčkách). Protože je tento vůz postaven na technice koncernu PSA, pochází i agregát z jeho produkce. 

Fotogalerie

Je vybaven systémem čištění výfukových plynů se vstřikováním AdBlue a katalyzátorem SCR. Pro odstranění oxidů dusíku (NOX) z výfukových plynů využívá selektivní katalytickou redukci. V předstihu tedy plní nejen přicházející normu Euro 6c, která bude platit od září letošního roku, ale rovnou i přísnější Euro 6d.

Spojen bude výhradně s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, která se rovněž objeví nejen v dalších modelech Opelu (už ji má Insignia), ale nejnověji třeba i v Peugeotu 308. 

Test nového motoru a převodovky

Měli jsme možnost spojení na pár desítkách kilometrů vyzkoušet a výsledek je nepřekvapivě dobrý. Motor poskytuje maximum točivého momentu už při 2000 otáčkách, takže pod plynem máte dostatek síly k předjíždění. Maximální rychlost vyšplhá na 214 km/h a zrychlení z nuly na sto na 9,1 sekundy. 

Opel Grandland X v číslech

Provedení 2.0 CDTi + 8st. automat

  • motor: čtyřválcový turbodiesel 1,997 ccm
  • max. výkon (kW /k): 130/177 při 3750 ot. min.
  • max. točivý moment:  400 Nm při 2000 ot. min
  • objem palivové nádrže: 53 litrů
  • spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,3-5,33 / 4,6-4,53 / 4,9-4,83 litrů
  • emise: 126-128 gramů CO2

Převodovka řadí plynule bez škubání a dobře funguje i systém start-stop, který dokáže vypínat motor už při pomalém dojíždění ke křižovatce a startuje naopak hned po sundání nohy z brzdového pedálu. Motor je kvalitně odhlučněný, takže uslyšíte spíš valivý hluk pneumatik než hlas dieselu.

Grandland X s novým agregátem citelně přibral na váze. Zatímco s dieselovou 1,6 vážil 1392 kg, s novinkou pod kapotou už 1575 kg, stále však patří mezi lepší váhový průměr ve své třídě. Pozitivně se to zřejmě odrazí na spotřebě, kterou Opel stále měří podle normy NEDC. Ve městě by to mělo být 5,3-5,32 l/100 km, mimo město 4,6-4,52 l/100 km, v kombinaci 4,9-4,82 l/100 km. 

Realita pravděpodobně bude trochu jiná, ale za prvních pár kilometrů si netroufneme nějaké přesnější číslo odhadovat. Otázka je, kolik zákazníků tento motor zvolí, protože svým charakterem nejde o služební auto pro velký nájezd kilometrů a rozdíl mezi základní pohonnou jednotkou 1.2 Turbo 96 kW ve výbavě Selection za 479 900 Kč a 2.0 CDTi 130 kW ve výbavě Innovation za 751 900 Kč už je značný.

Opel Grandland X
Opel Grandland X

Tím však motorová výměna stráží teprve začíná. V létě letošního roku nahradí stávající dieselový agregát 1.6 CDTi 88 kW zcela nový a menší o objemu 1,5 litru ve dvou výkonových variantách 74 a 96 kW. Benzinový pohon 1.2 Turbo 96 kW sice zůstane, ale v případě spojení s automatickou převodovkou dostane místo šesti také osm stupňů.

A už v příštím roce zahájí Opel prodej svého prvního plug-in hybridu. Pro model Grandland X půjde i o novinku v tom smyslu, že vozy se spalovacím motorem jsou výhradně „předokolky“, kdežto u hybridu bude benzinový motor pohánět přední kola, a elektromotor zadní.

Autoři:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

První jízda v Cayenne Coupé. Takové mělo být SUV od Porsche od začátku

Porsche Cayenne Coupé

Ačkoli je vlastně označení sportovní SUV absurdní hned z několika důvodů, jsou auta tohoto typu čím dál populárnější. A...

Lak, plastizol a pštrosí peří aneb jak se postupuje při lakování auta

Linka takzvaného kataforetického lakování, při němž se na všechny plochy...

Lakování auta je velká věda. Už před sto lety dostávaly karoserie v Mladé Boleslavi několik vrstev laku. Jenže na to,...

Doba elektrická začíná. Prolezli jsme VW ID.3 skrz naskrz před premiérou

Volkswagen ID.3

ID.3 slaví právě dnes světovou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu. My jsme ji exkluzivně prošmejdili v předstihu:...

Passat R-Line: Volkswagen slibuje zábavu. A konečně dohnal Volvo

Volkswagen Passat R-Line Edition

Nejdříve si vždycky musíte poslechnout čísla. Počty prodaných kusů, tržní podíly, procentní nárůsty a já nevím, co...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz