PSA koupila ztrátovou německou automobilku loni od General Motors a prodej této klíčové jednotky jí má pomoci postavit Opel znovu na nohy.
PSA podle deníku s nabídkou na odkup oslovila francouzské firmy Altran, Akka a Segula a německý podnik Bertrandt. S odvoláním na interní dokument z poloviny května list uvádí, že prodej by se měl týkat sekcí vozidlového inženýrství, pohonné techniky, nástrojů a zařízení a zkušebního centra. Uskutečnit by se mohl koncem roku. Celkem tyto sekce zaměstnávají zhruba
3 980 techniků a inženýrů, mimo jiné i v historické centrále Opelu v hesenském Rüsselsheimu.
PSA + OPELDíky převzetí Opelu a jím vlastněné britské značky Vauxhall se PSA stala druhým největším automobilovým koncernem v Evropě za německým konkurentem Volkswagen. Podnik má výrobní aktivity i v České republice, kde společně s japonskou Toyotou provozuje kolínskou automobilku TPCA. |
„Žádné rozhodnutí zatím nepadlo,“ uvedl francouzský výrobce na dotaz deníku. Ten připomíná, že vývojové centrum Opelu je v rámci firmy považováno za perlu a záruku kvality. Zaměstnává zhruba 8 000 lidí. Podle jiného zdroje deníku blízkého vedení automobilky se o odštěpení části centra skutečně uvažuje, ale dotknout by se mělo pouze čtvrtiny zaměstnanců.
Zástupci zaměstnanců v reakci na zprávu o možném prodeji výzkumného centra uvedli, že proti takovému plánu budou bojovat. „Prodej vývoje by Opel připravil o budoucnost. Technologické srdce Opelu je v inženýrství,“ napsala ve svém sdělení závodní rada. Podle agentury Reuters také dodala, že management před nedávnem existenci konkrétních plánů na prodej všech firemních vývojových aktivit nebo jejich části popřel.
Opel dostal na starost vývoj motorů pro celé PSA
Opel v polovině června oficiálně oznámil, že pracuje na nových motorech pro celé PSA. Připravované zážehové čtyřválce mají být připraveny také na použití v hybridních modelech všech značek koncernu.
Technické centrum Opelu mělo dostat na starosti vývoj nové generace benzinových čtyřválců pro celé PSA, které se na trhu objeví za čtyři roky. Tyto motory se dostanou do modelů koncernu po celém světě, tedy kromě Evropy také do Číny, jižní Ameriky a na severoamerický trh, kam se PSA chystá vrátit se značkou Peugeot.
Motoráři Opelu mají vyjít z hliníkového čtyřválce 1,6 litru, který vyvinulo PSA ještě před nákupem německé značky. Přeplňované, přímovstřikové motory vybavené proměnným časováním ventilů budou vývojáři Opelu postupně upravovat tak, aby plnil nově přicházející emisní normy. Motoráři Opelu vyvíjeli agregáty pro celý svět už v dobách, kdy automobilka patřila americkému koncernu GM.
Kromě vývoje motorů má Opel v rámci PSA na starost také vývoj sedadel (to je nečekaně velká položka vývojových a výrobních nákladů - více čtěte zde), manuálních převodovek, vodíkové technologie a zodpovídá také za vývoj lehkých užitkových vozidel. PSA chce také využít vědomosti, které Opel nasbíral o severoamerickém trhu v dobách, kdy patřil GM.
Opel má rovněž výborně zvládnuté testování nově vyvíjených technologií a komponent. Laboratorní a virtuální testy pro celý koncern tak mají probíhat v Německu. To se bude hodit hlavně pro vývoj technologií asistenčních systémů a autonomního řízení.
Celkem má podle červnového prohlášení Opelu v Rüsselsheimu zůstat patnáct vývojových středisek.