Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Komfortní samuraj Lexus ES je velký krok do neznáma

V USA jméno ES znají už od roku 1989. Do Evropy nová generace tohoto auta přijíždí vůbec poprvé. A připravena je velmi dobře.

Dobře nabroušená samurajská katana přesekne i deseticentimetrový kmen. A správný lexus podsekne nohy většině svých konkurentů skvěle namíchanou směsí hybridní technologie a rozumné ceny. A ten, kdo si ho vybere, si může „katanu“ broušenou stylem hadori pohladit na palubní desce nového modelu ES. Tato ozdobná lišta je opravdu kovová, byť ocel nahradil hliník.

Už na pohled je japonská novinka zvláštní a jiná. Jako všechny nové lexusy. Dramatický vzhled může být pro leckoho až příliš, ale pod extravagantní slupkou se skrývá vycizelovaná technika a bezchybně fungující hybridní systém. Uvnitř pak komfort limuzíny – jen trochu zmenšené vlajkové lodi LS. Ta je sice „imagemaker“, ale při ceně minimálně tří milionů nemá ambice velkých prodejů, stejně jako famózní sporťák LC. To jsou chuťovky, zatímco ES by měl být tahounem prodejů ve střední třídě.

A půjde u něj hodně o cenu. Pokud se splní to, co jsme se neoficiálně dozvěděli na prezentaci nového modelu v americkém Nashvillu, měla by se cena bez daně pro firemní zákazníky pohybovat na hranici jednoho milionu korun. To zní výborně, konkurence v podobě Audi A6, BMW 5 nebo Mercedesu E začíná výše; v případě hybridů, pokud je má, o hodně výše.

Lexus by tak mohl docela zamíchat dlouhodobě rozdanými kartami ve střední třídě. A mohlo by se mu to hodně vyplatit. Prodejní plány jsou celkem ambiciozní, do roku 2020 by chtěli prodat v Evropě sto tisíc kusů. A cílová skupina zákazníků? Lidé přes čtyřicet, duchem mladí byznysmeni.

Jak jezdí?

Motor – v nabídce pro Evropu jediný – je atmosférický benzinový čtyřválec o objemu 2,5 litru. Samotný má výkon 131 kW; elektromotor, který mu pomáhá, pak 88 kW. Podle složitého přepočtu systém dává celkových 160 kW a to je na poměry hybridů velmi slušná hodnota. Však se taky ES velmi svižně rozjíždí (na 100 km/h za 8,9 s), velmi příjemný pocit se dostaví hlavně po navolení sportovního režimu. A nebo jinak – pořiďte si rovnou verzi F-Sport. Pohon má stejný, ale dokáže z něj nastavením řídicí jednotky vytáhnout víc; nejvíc nás bavil režim S+.

Motor hybridního vozu Lexus ES

Blesková odezva motoru a převodovky je super, podvozek však zůstává stále komfortní. Používá adaptivní aktivní tlumiče, které mají 650 různých úrovní nastavení. Verze Luxury (to je ta „nesportovní“) používá tlumiče s hydraulickými dorazy. Podvozek je s nimi nádherně jistý, ale přitom odtlumí cokoli, jen občas nestíhá zareagovat na příčný rigol.

Lexus opustil zadní náhon, poháněna jsou tak už jen přední kola. Argumentem konstruktérů je vyšší bezpečnost na špatném povrchu, což je jistě pravda. Stejně tak bude pravda i to, že benefity zadního náhonu, tedy eliminace parazitních vlivů na řízení, ocenilo jen pár vášnivých řidičů. Většina změnu vůbec nepocítí.

Fotky nevystihnou pocit robustnosti a bytelnosti, který auto vyzařuje. Působí...
Nový hybridní Lexus ES
Fotky nevystihnou pocit robustnosti a bytelnosti, který auto vyzařuje. Působí...

Nový hybridní Lexus ES

Zato ocení snížené těžiště a o deset procent lehčí baterie, obojí zlepšuje jízdní agilitu. Zajímavostí je, že v době vlády lithium-iontových akumulátorů použili inženýři Lexusu baterie Ni-MH. Podle nich jsou lehčí a mají delší životnost. A o cenu baterií ani relativní vzácnost lithia prý v tomto případě nejde.

V kabině je spousta místa, jen o něco méně než v LS, jímž jsme se pro porovnání také svezli. A víc místa znamená i víc komfortu, zvlášť když přední sedadla jsou nově nastavitelná v osmi nebo deseti směrech, zadní opěradla umí měnit sklon o stupňů stupňů. Na výběr je podle výbavy mezi dvěma audiosystémy, buď obyčejnějším Pioneerem nebo špičkovým Mark & Levinson se 17 reproduktory.

Průměrná spotřeba hybridní verze byla 6,2 litru, což je na auto této velikosti nevídané. Pravda, žádné divočiny jsme si na amerických silnicích nedovolili, ovšem typický řidič lexusu na ně není nastaven ani v Evropě. To je největší výhoda hybridních systémů – s tak objemným benziňákem byste normálně jezdili za desítku.

Pohodlí a ticho

Píšeme to u většiny vozů střední třídy, ani ES není výjimkou. To ticho! Všechna okna s tlumicí vrstvou, podvozek izolovaný vrstvou filce, čtyři speciální tlumiče vibrací motoru – auto pluje jako nehlučný létající koberec. A bezpečný: druhá generace bezpečnostního systému Safety+ disponuje kromě jiného adaptivními světly, která „vypíchnou“ ze tmy chodce na krajnici, jakmile ho objeví infračervená kamera. Užitečná funkce, zvlášť když před ním v případě nouze auto dokáže i samo zastavit.

Lexus ES: Fotky nevystihnou pocit robustnosti a bytelnosti, který auto vyzařuje. Působí jako o maličko menší vlajková loď značky, model LS.

A interiér? Zatímco zvenčí je ES extravagantní, vnitřek překvapí konzervativností. Chybí tu „wow“ efekt jako třeba v případě Audi A6/8. Mnohým se klasika může naopak líbit, zvlášť když je provedena v bezchybné kvalitě špičkových materiálů.

Centrální displej je natočený k řidiči a konečně došlo i na podstatné vylepšení plošky, přes niž se dotykově ovládá. Takzvaný touchpad ve své druhé generaci je už docela použitelný, výrazně se zlepšila přesnost – byť si stále myslíme, že na intuitivnost otočných, ale i dotykových ovladačů v konkurenčních modelech lexus stále ztrácí.

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Do dražby míří unikátní laurinka z roku 1911. Se simply clever detailem

Součástí jedenácti unikátních aut z muzea Indianapolis Motor Speedway, která se budou v únoru 2025 dražit prostřednictvím aukční síně RM Sotheby’s, je i Laurin & Klement Type S2 Sportswagen. Vůz z...

8. prosince 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...