Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.

Klidný a hladký, ale i ostrý a uřvaný. Tenhle samuraj má několik tváří. A každá bude majitele bavit. V Česku ještě před zahájením prodeje nasbírali deset objednávek, to není vůbec špatné, vzhledem k tomu, že v Evropě Lexus plánuje prodávat kolem tisícovky LC ročně.

Zařadit ho není vůbec jednoduché. Na supersport je moc uvolněně vyklidněné, na gran turismo zas chvílemi možná až dost ostré. Každopádně je to fascinující přízrak, jedno z nejzajímavějších aut letošní sezony. Je to neotřelé řešení postavit auto přesně na půl cesty mezi supersportem a gran tourerem, taková auta se stavěla spíš v devadesátých letech.

Lexus LC

Design je prostě ohromující, futurismus na japonský způsob tu dosáhl vrcholu. Není to křečovitá snaha šokovat tím, že designérovi projde i to, že zmuchlaný papír od svačiny vnutí modelářům jako trojrozměrnou skicu svého nového převratného nápadu po seanci v opiovém doupěti.

Kouzla aerodynamiky

Plastové kapičky na trojúhelníkových krytkách vepředu v oknech dveří jsou na pohled kosmetická drobnost. Jenže ona ta frajeřinka výrazně zlepšuje aerodynamiku, která má vliv na chování vozu. Koji Sato, šéfinženýr LC, tvrdí, že už v rychlostech nad 40 kilometrů v hodině citlivý řidič pocítí větší jistotu v řízení. Nejdůležitější je tvar té plastové kapičky a poloha, posunout ji o pět milimetrů jinam, projeví se to.

Lexus LC

LC je nádherné, z boku štíhlé a ladné, jak má kupé být (výška je jen 1345 mm), zepředu agresivní a zezadu zajímavé.

Celé do ladí dohromady; když ho postavíte na parkovišti mezi konfekci, vypadá jak z jiné planety - ne tím, že by bylo ufoidní, je prostě nepřehlédnutelné. Perlou jsou kovaná hliníková 21palcová kola.

A vnitřek je stejně famózní. Dvoupatrová přístrojovka s „poličkou“ vyznavačům japonských šíleností z osmdesátých a devadesátých let připomene některé z kreací, na které za poněmčenou hradbou hranaté přístrojovky aurisu jen útrpně vzpomínají.

Každý detail je šperkem. Výplně dveří připomenou ty, nad kterými žasneme a sníme u autosalonových konceptů. U Lexusu jsou prostě frajeři, že koncept dovedou do sériové podoby v plné parádě.

A na omak je to chlapácké auto, ne uječený nasupený supersport. LC je silné, rychlé, pohodlné, charismatické, prostě automobilový Sean Connery.

Lexus LC
Lexus LC

Osmiválec (verze LC 500) svým hromovým hlasem chytne za srdce. Dramatičností projevu a řízností opravdu LC posouvá k supersportu. Atmosferický pětilitr má 477 koní a 540 Nm, v režimech nízkého zatížení pracuje v Atkinsonově cyklu pro snížení spotřeby, proto je v malých otáčkách trochu utlumený. Se stoupajícími otáčkami roste lineárně říz, turbo tu rozhodně neschází, naopak se díky tomu lépe dávkuje výkon putující na zadní kola.

Rošťáka za volantem zaujmou speciální rezonátory ve výfuku, které tvrdí muziku. A hlavně to svezení - snad nikdy mu pak nechybí síly. Na výjezdu ze zatáčky se s mocným hlasem opře o zadní běhy, při ploužení se městem jemně přede. Převodovka je ve sportovním módu trochu trhavá, ale je to spíš tím, jak je zbytek dokonale vyhlazený, do toho si při řazení motor dává meziplyny a prská do výfuku.

Hybrid, který opravdu baví

Anebo si vyberete hybridní verzi LC 500h. Neohrnujte nos! Tohle je úplně jiná liga; i když pravda, od Lexusu by takové auto nikdo nečekal.

Vidlicový 3,5litrový šestiválec plus elektromotor (baterie, která ho živí, je lithium-iontová, to je pro Lexus premiéra, dosud používá technologii NiMH) dávají dohromady 359 koní a hlavně spoustu newtonmetrů (348 Nm benziňák + 300 elektromotor), hybridní sestava má nečekaný elán. Předjíždění je díky výpomoci elektromotoru bleskové a do toho zpívá šestiválec. Třeba sprint z nuly na stovku má oproti osmiválci pomalejší jen o tři desetiny sekundy (4,7 vs. 4,4 s).

Podle prohlášení Lexusu je to historicky první hybrid, který bude doslova a do písmene schopen pálit pneumatiky. Vzhledem k lehkosti, s jakou jde utrhnout na výjezdu ze zatáčky zadní kola, je jasné, že se nebude vzpouzet ani driftovacím rošťačinám.

Lexus LC

Motor je samozřejmě vpředu podélně a sílu posílá automat na zadní kola, to je ta správná architektura. I tady k tomu najdeme výjimečná řešení v podání Lexusu.

Pro osmiválec je to úplně nový desetistupňový automat. U hybridu je to ještě mnohem složitější, výjimečné a hlavně skvěle funkční řešení. Už když se dočtete v technické specifikaci, že má čtyřstupňový automat, pozdvihnete obočí, jenže když auto jede, má těch stupňů deset. Spalovací motor je totiž nejprve spojen s planetovou převodovkou, sloužící jako dělič výkonu, a ta přidává dalších šest stupňů. Konstruktéři Lexusu to popisují tak, jako by k bicyklu s jedním stálým převodem nově přidali přehazovačku (jak to celé funguje, je popsáno zde).

Šestiválec nezaostává tak, jak by se na první pohled mohlo zdát. Když do něj přesedáte z osmiválce, říkáte si, že to bude otrava. A ona není, elektropohon vnímáte, jen když se ploužíte městem za užaslých pohledů publika. Když minete ceduli konce obce, dupnete na plyn a benzinový šestiválec zaječí. Hlas má o kus výš než bručivý pětilitr, ale líbí se taky. Hybrid navíc působí o fous pohodlněji.

Osmiválec si vzal při trochu svižnější jízdě sedmnáct a při klidné dvanáct litrů, hybrid pro jistotu přesné hodnoty spotřeby neukazuje, ale odhadem to bylo kolem dvanácti litrů taky.

Lexus LC
Lexus LC
Lexus LC

Hybrid a osmiválec stojí stejně, základní cena je 2,79 milionu. Co bych si vybral? Ještě před ozkoušením bych jednoznačně hlasoval pro osmiválec, po osobní zkušenosti bych ho chtěl víc hlavně proto, že takové motory dnes mají na kahánku. Hybrid ale rozhodně není ostuda.

Pohodlný a jistý

Supertuhá karoserie představující novou technickou platformu používá hliník a ocel; plus karbonové doplňky (u sportovních provedení LC je to celá střecha).

Štíhlá silueta si vyžádala pod nízkou kapotu zkonstruovat nové, velmi nízké závěsy - prý jen vývoj zabral půl roku. Kabina je kupátkovsky stísněná, ale je vcelku široká, prostor pro pilota a spolujezdce jasně vytyčuje mohutný středový tunel. Sedí se tu hodně nízko a s nohama dopředu, tak to má ve sporťáku být. Parádní sedadla nejen že vypadají skvěle, dokonale taky podrží tělo.

Lexus LC

Velmi nízké čelní okno rámované hodně skloněnými sloupky má posádka blízko hlavy. Výhled jinam než dopředu je dost mizerný. O tom, že na zadní sedadla posadíte dvě stopařky, nemůže být řeč, leda malé děti. Ani ne dvousetlitrový kufr kupátku vyčítat nikdo nemůže.

Lexus LC v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4770 x 1920 x 1345 x 2870
  • pohotovostní hmotnost: od 1935 kg
  • objem kufru: 197 litrů V8, 172 litrů hybrid
  • objem nádrže: 82 l
  • motor
    LC 500: V8, 5,0 litru, 351 kW/477 k, 540 Nm
    LC 500h: V6 + elektromotor, 264 kW/359 k, 348 Nm + 300 Nm
  • základní cena: 2 790 000 Kč

Že váží přes devatenáct metráků, na sobě LC rozhodně nedá znát, delikátní a přesné řízení - tak dobré nemá žádný lexus - skvěle ladí se zbytkem auta. Adaptivní podvozek má jen jemné rozdíly v tuhosti, jen v tom nejtvrdším módu je poznat změna.

Osmiválec má maximálku elektronicky omezenou na 270 kilometrů v hodině, i když rychloměr ukáže o nějakých patnáct víc. Při vysokorychlostních dálničních přeletech je LC dokonale jisté. V táhlých obloucích taky, v těch trochu utaženějších se vcelku velké auto (délka 4,8 metru) občas trochu zhoupne. Když si pořídíte verzi Sport+ která má natáčecí kola zadní nápravy a mezi nimi samosvorný diferenciál, jste i v zašmodrchaných pentličkách horských serpentin nečekaně obratní. Obě verze umí být dost přetáčivě, stačí jen trochu neomalenější sešlápnutí plynu na výjezdu ze zatáčky a už musíte dávat kontra.

Fotogalerie

Největším neduhem je otřesný infotainment. Displej schovaný uprostřed přístrojovky za sklem vypadá fešně, dotyková tabulka sloužící k jeho ovládání umístěná vedle voliče automatu působí futuristicky. Bezpečně s tím však dokáže pracovat jen spolujezdec nebo někdo z vývojového centra Lexusu. Řidič se zmůže akorát na ovládání audia, které má samostatné mechanické ovládání.

Grafika navigace je spíš nepřehledná, navíc nesmyslně vykresluje také už projetou trasu. S rukama na volantu ve tři čtvrtě na devět si řidič kryje šipku s navigačními pokyny a údaje o trase nikdo nad padesát nepřečte, jak jsou titěrné. Zadat cíl do navigace rozhodně za jednu červenou na semaforu nezvládnete. Hluboko v menu jsou zanořené i položky, které byste chtěli mít po ruce hned, třeba vytápění sedadel. Přiznám se: jak se nastavuje head-up displej, jsem za dva dny a sedm set kilometrů neodhalil vůbec.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Diody ve starším autě. Kde všude je lze legálně využít?

Premium Prakticky v každém autě lze klasické žárovky snadno vyměnit za moderní diody. Má to ale jeden háček.

Ušetřete na výměně gumových hadic v motoru. Originály často nejsou nutné

Premium Hodně systémů v autě využívá čerpadla a hydraulický pohon. Mimo jiné brzdy, posilovač řízení nebo ovládání spojky....

Ticho a blesková akcelerace. Jízda s elektromobilem má i své výhody

Premium Budoucnost osobní automobilové dopravy bude technologicky pestrá. Různé potřeby a možnosti budou naplňovány různými...

Porsche Taycan Turbo S: Auto, které změní vaše vnímání elektrických aut

Premium Na elektrická auta můžete pohlížet všelijak. Můžete jim vyčítat vysokou hmotnost, relativně malý dojezd a dlouhé...

SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker
SOUTĚŽ: Vyhrajte balíček 12 skvělých pudingů Dr. Oetker

Kdo by neměl rád puding? Chutná skvěle samostatně, se šlehačkou a čerstvým ovocem, ale i jako náplň do dortů. Navíc je přirozeně bezlepkový. Nyní...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...