Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lexus UX má nepřehlédnutelný design, nezvyklé motory a nepije naftu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Automobilka Lexus představila na autosalonu v Ženevě své sériové kompaktní SUV, které jí má pomoci získat doslova davy zákazníků. Jak je u Lexusu obvyklé, jde na to po svém, a to jak po stránce vzhledu, tak použité techniky. Diesely jsou mu zapovězeny.
Lexus UX

Lexus UX | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Lexus UX je další zástupce třídy kompaktních SUV. Tohle je dnes jedna z vůbec nejpopulárnějších automobilových kategorií, a tak se do ní automobilky jen hrnou. Lexus do ní vlastně vstupuje coby poslední hráč z prémiových značek, předběhl ho i Jaguar svým modelem E-Pace, švédské Volvo si se svým XC40 právě vysloužilo titul auta roku (i loni titul vyhrálo kompaktní SUV – Peugeot 3008).

Japonská novinka poleze do zelí ještě autům jako Audi Q3, BMW X1 a X2, Mercedes GLA, Range Rover Evoque, Jeep Compass a mnoha dalším. To je opravdu slušná společnost, která důležitost této automobilové třídy jasně potvrzuje. Chybět tu nechce nikdo. Což ovšem vede k tomu, že konkurence je obrovská a zákazník snadno při výběru může některou značku přehlédnout. A Lexus UX bude, alespoň po vizuální stránce, patřit k těm nepřehlédnutelným modelům, navíc vytahuje některé zajímavé trumfy.

Lexus UX

Typický lexus

Po vizuální stránce si tohle auto s vozem jiné značky spletete jen velmi těžko. Ačkoli na kompaktním těle nemají designéři tolik prostoru k rozmachu, UX je určitě originální auto. Na jeho karoserii tu na svalnaté tvary navazují ostré hrany a až brutálně rovné plochy, chybět nemůže ona typická obrovská maska chladiče, která působí, jako by auto chtělo „vyluxovat“ ze silnice ten vůz před sebou.

Tohle jednoduše není nic pro konzervativní zákazníky, ostatně, jako v podstatě celá produkce Lexusu. Kdo chce originální a nepřehlédnutelné auto, je tu na správné adrese. Lexus trochu překvapivě zvolil pro prezentaci při světové premiéře bílou barvu karoserie, která dramatické tvary trochu maskuje. Jenže bílá je dnes v kurzu, a tak automobilka ukazuje, že „to jde“ i v jejím případě. UX ale budou podle nás více slušet zajímavější barevné odstíny.

Zajímavým prvkem v designu je například uspořádání zadních světel: tady jsou světlomety propojeny linkou z LED diod, která se směrem do středu zužuje a v nejužším místě je jen 3 mm tenká. Vypadá to, že spojení zadních světel začíná být mezi designéry opět populární prvek.

Luxus i prostor

I uvnitř navazuje UX na to, co dělá Lexus Lexusem. Interiér působí propracovaným dojmem a designéři si tu zakládali na řadě detailů. Třeba kožená sedadla budou mít japonské prošívání technikou sashiko a nové vzory perforace kůže. Dekory na přístrojové desce mohou mít texturu podobnou japonskému papíru nebo kůži.

Interiér je uspořádán tak, aby tu měl řidič vše jednoduše v dosahu, i v tom jsou lexusy typické. Na druhou stranu to na první pohled vypadá, že se v Lexusu nejsou schopni oprostit od svého infotainmentu s nepříliš povedeným ovládáním.

U vystaveného vozu jsme jej zatím neměli šanci prozkoumat, ale dle dostupných informací a snímků se nebude palubní systém příliš lišit od toho, co známe z ostatních modelů značky. U auta, které zrovna svým názvem vyvolává i spojitost s disciplínou uživatelské zkušenosti (používá se pro ni zkratka UX), je to trochu škoda. Ale s finálními soudy počkejme až si budeme moci novinku vyzkoušet, třeba přece jen k posunu k lepšímu došlo.

Lexus UX také bude chtít nabídnout posádce dostatek prostoru. Subjektivně to malé auto určitě není, ale opět si počkáme až na praktické zkušenosti. UX patří ve své třídě k delším vozů, měří 4 495 mm, šířka je 1 840 mm a výška 1 520 mm. Rozvor je 2 640 mm. Lexus se také v materiálech chlubí délkou zavazadlového prostoru 791 mm, objem ale neudává.

Zbrusu nová technika

Zcela nový je Lexus UX po technické stránce. Tisková zpráva tvrdí, že UX používá novou platformu GA-C a dle toho těžko říci, o co konkrétně jde. Ale vsadili bychom se, že GA-C je jen převlečená TNGA od Toyoty, kterou používají její kompaktní modely (C-HR, Prius a nový Auris). I tady se Lexus chlubí vysokou tuhostí a nízkým těžištěm, což jsou vlastnosti této platformy.

Co se motorizací týče, minimálně z počátku budou k dispozici dvě: základem bude provedení UX200 s benzinovým dvoulitrem, který sám o sobě stojí opravdu za pozornost. Jde o jednotku z nové řady agregátů koncernu Toyota Dynamic Force Engine, které se snaží dokázat, že běžné atmosférické agregáty zatím nepatří do propadliště dějin. Technicky v některých detailech a použitých řešeních navazuje dvoulitr na motor 1.5 VVT-iE, který Toyota poprvé použila v Yarisu. Má jeho pokročilé časování sacích ventilů, je tu olejové čerpadlo s proměnným objemem, variabilní chlazení a spousta dalších řešení. Ty přináší termodynamickou účinnost 40 %, což je na zážehový motor opravdu nečekaně vysoká hodnota. V japonském koncernu tvrdí, že v současnosti nejvyšší v dané třídě.

Motor bude spojen buď s manuální převodovkou nebo se zbrusu novou převodovkou CVT označenou jako Direct-Shift. Ta má pro rozjezd vozu jeden speciální převod, což by mělo zlepšit „odpich“ auta z místa a vylepšit dojem ze zrychlování. Použití speciálního převodu pro rozjezd také znamená, že CVT ústrojí na něj nemusí být dimenzováno, a to umožňuje zvýšit u něj následně rozsah využitelných převodů při jízdě, což sníží otáčky motoru, a tím pádem poklesne i spotřeba paliva. Hodnotami se ale zatím Lexus nechlubí.

Nové je i hybridní ústrojí, které ponese označení UX250h. Tady nasazuje Lexus silnější variantu koncernového hybridu, kterou dostane i nový Auris. Dvoulitr s elektromotorem tak bude mít u UX výkon 131 kW. Novinkou bude možnost objednat si i takové hybridní provedení s pohonem všech kol, což doposud u kompaktních modelů koncernu Toyota nešlo. Půjde o systém E-Four s dalším elektromotorem na zadní nápravě, na tu může podle podmínek směřovat až 80 % výkonu.

Diesely pod kapotu lexusů už nějakou dobu nesmí a UX nebude výjimkou. Můžeme jen spekulovat, že by se paleta motorů mohla v budoucnu rozrůst i o nějaký silnější přeplňovaný benzinový motor, to pokud by třeba měla vzniknout sportovní verze UX-F. Prozatím si budou muset zákazníci vystačit s představenými jednotkami a sportovním paketem F Sport.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...