Hybridy už nestačí, Lexus odhaluje plně elektrickou budoucnost

aktualizováno 
V rámci snah o snižování emisí svých vozů si doposud koncern Toyota vystačil především s hybridizací své flotily. Jak ale naznačuje luxusní značka Lexus, tento postoj se brzy změní, i u Toyoty dojde na elektromobily. Ty si jednoduše některé trhy žádají a Toyota nemůže tento fakt ignorovat.

Lexus LF-1 Limitless | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zatímco Toyota představila na veletrhu CES revoluční myšlenku autonomních elektrických vozítek e-Palette, luxusní divize Lexus teď pokračuje v odhalování elektrické budoucnosti na autosalonu v Detroitu. A zatímco vize Toyoty je skutečně vize více či méně vzdálené budoucnosti, Lexus ukazuje, že elektromobily koncernu Toyota se brzy stanou realitou.

Fotogalerie

V Detroitu vystavuje značka koncept LF-1 Limitless, což je obrovský crossover, který naznačuje dvě věci: jednak, že Lexus uvažuje o ještě větším globálním SUV modelu, než je současná prodloužená verze RX, ale také, že automobilka přijde s čistými elektromobily.

Ta druhá část je přitom na studii důležitější. To, zda LF-1 Limitless naznačuje, že příští generace RX povyroste, nebo zda Lexus připraví ještě další větší model, je totiž trochu podružné. Dramatické tvary jasně zapadají do aktuálního designového jazyka značky a dále ho rozvíjejí, tady se revoluce konat nebude. Snad jen nové ovládání infotainmentu, které by mělo počítat i s gesty, by mohlo do lexusů přinést trochu kýžené revoluce.

Lexus LF-1 Limitless

Důležitější je ovšem strategie ohledně způsobů pohonu. Studie LF-1 totiž naznačuje mírnou změnu orientace skupiny Toyota. „Koncept Lexus LF-1 Limitless mohou pohánět palivové články, hybridní systém, plug-in hybridní pohon, zážehový motor, nebo pouze elektromotor. Kolem roku 2025 se bude pro každý model Lexus po celém světě nabízet buď čistě elektrický model, nebo varianta s možností elektrického pohonu,“ píše se v tiskové zprávě automobilky. Přitom čistě elektrická auta zatím nebyla v plánu, snad jen pokud nepočítáme možnost vodíkového pohonu, který by teoreticky mohl dostat už i aktuální nový velký sedan LS.

S možností elektrického pohonu se přitom už dnes nabízí v podstatě každý lexus, každý z modelů značky má totiž hybridní variantu. Ona zmínka o čistém elektrickém pohonu je tedy tou zajímavější částí sdělení. Elektromobilita přitom byla pro Toyotu i Lexus doposud spíše okrajovou záležitostí, kterou automobilka sledovala, ale ve větším se do ní nepouštěla (čtěte více). Zatímco obě značky nabízejí celou řadu hybridních modelů, klasický elektromobil na trhu v současnosti nemají. Alternativou je jen vodíková Toyota Mirai.

Podle aktuálního sdělení to ovšem vypadá, že Toyota už nemůže elektromobily vynechat. Ať už jí začaly dávat nějaký praktický smysl, třeba díky vývoji v oblasti baterií, nebo jde o reakci na situaci na trhu, jednoduše se jim japonský koncern nevyhne. Některé trhy mají totiž dnes tak silně nastavenou podporu elektromobilů, že to může být pro Toyotu problém – její hybridy se zdaleka takové podpoře těšit nemohou a zákazníci v některých případech jednoduše auta do zásuvky vyžadují.

Lexus LF-1 Limitless
Lexus LF-1 Limitless

Ostatně, jak české zastoupení Toyoty upozornilo novináře, japonský deník Nikkan Kogyo Shibun píše, že první čistý elektromobil značky Lexus přijde už do dvou let. V roce 2020 totiž přijde na trh nová generace aktuálního kompaktního modelu CT200h. Deník připomíná, že podle oficiálních prohlášení automobilky (která ovšem nebyla v Evropě příliš slyšet), mají značky Toyota a Lexus přinést více než deset elektrických modelů. Dočkat se mají nejprve zákazníci v Číně. A do roku 2030 plánují Toyota a Lexus prodat asi milion elektromobilů a vodíkových vozů.

Japonský deník ovšem nezmiňuje, zda nástupce CT bude k dispozici pouze jako elektromobil, nebo zda bude model vyráběn nadále i jako hybrid. Vzhledem k tomu, že byl CT200h coby výhradně hybridní model v tomto ohledu v nabídce Lexusu výjimečný, je možné, že novinka si tuto výjimečnost ponechá a posune ji právě do oblasti čisté elektromobility. Ostatně, pro Lexus by to nebyl velký risk. Modelu CT200h prodal od roku 2011, kdy byl uveden na trh, přes 300 000 kusů, přičemž v Evropě to bylo 75 000 kusů. Pro srovnání, Nissan prodal svého kompaktního elektromobilu Leaf do konce roku 2017 jen o několik tisíc kusů méně.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

Ochrana klimatu nesmí být na úkor evropského průmyslu, řekl premiér Babiš

Premiér Andrej Babiš na summitu EU v rumunském městě Sibiu (9. května 2019)

VIDEO Česká republika udělá maximum k ochraně klimatu, nemůže se to ale stát způsobem, který zničí její...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Najdete na iDNES.cz