Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Hybridy už nestačí, Lexus odhaluje plně elektrickou budoucnost

V rámci snah o snižování emisí svých vozů si doposud koncern Toyota vystačil především s hybridizací své flotily. Jak ale naznačuje luxusní značka Lexus, tento postoj se brzy změní, i u Toyoty dojde na elektromobily. Ty si jednoduše některé trhy žádají a Toyota nemůže tento fakt ignorovat.

Lexus LF-1 Limitless | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zatímco Toyota představila na veletrhu CES revoluční myšlenku autonomních elektrických vozítek e-Palette, luxusní divize Lexus teď pokračuje v odhalování elektrické budoucnosti na autosalonu v Detroitu. A zatímco vize Toyoty je skutečně vize více či méně vzdálené budoucnosti, Lexus ukazuje, že elektromobily koncernu Toyota se brzy stanou realitou.

Fotogalerie

V Detroitu vystavuje značka koncept LF-1 Limitless, což je obrovský crossover, který naznačuje dvě věci: jednak, že Lexus uvažuje o ještě větším globálním SUV modelu, než je současná prodloužená verze RX, ale také, že automobilka přijde s čistými elektromobily.

Ta druhá část je přitom na studii důležitější. To, zda LF-1 Limitless naznačuje, že příští generace RX povyroste, nebo zda Lexus připraví ještě další větší model, je totiž trochu podružné. Dramatické tvary jasně zapadají do aktuálního designového jazyka značky a dále ho rozvíjejí, tady se revoluce konat nebude. Snad jen nové ovládání infotainmentu, které by mělo počítat i s gesty, by mohlo do lexusů přinést trochu kýžené revoluce.

Lexus LF-1 Limitless

Důležitější je ovšem strategie ohledně způsobů pohonu. Studie LF-1 totiž naznačuje mírnou změnu orientace skupiny Toyota. „Koncept Lexus LF-1 Limitless mohou pohánět palivové články, hybridní systém, plug-in hybridní pohon, zážehový motor, nebo pouze elektromotor. Kolem roku 2025 se bude pro každý model Lexus po celém světě nabízet buď čistě elektrický model, nebo varianta s možností elektrického pohonu,“ píše se v tiskové zprávě automobilky. Přitom čistě elektrická auta zatím nebyla v plánu, snad jen pokud nepočítáme možnost vodíkového pohonu, který by teoreticky mohl dostat už i aktuální nový velký sedan LS.

S možností elektrického pohonu se přitom už dnes nabízí v podstatě každý lexus, každý z modelů značky má totiž hybridní variantu. Ona zmínka o čistém elektrickém pohonu je tedy tou zajímavější částí sdělení. Elektromobilita přitom byla pro Toyotu i Lexus doposud spíše okrajovou záležitostí, kterou automobilka sledovala, ale ve větším se do ní nepouštěla (čtěte více). Zatímco obě značky nabízejí celou řadu hybridních modelů, klasický elektromobil na trhu v současnosti nemají. Alternativou je jen vodíková Toyota Mirai.

Podle aktuálního sdělení to ovšem vypadá, že Toyota už nemůže elektromobily vynechat. Ať už jí začaly dávat nějaký praktický smysl, třeba díky vývoji v oblasti baterií, nebo jde o reakci na situaci na trhu, jednoduše se jim japonský koncern nevyhne. Některé trhy mají totiž dnes tak silně nastavenou podporu elektromobilů, že to může být pro Toyotu problém – její hybridy se zdaleka takové podpoře těšit nemohou a zákazníci v některých případech jednoduše auta do zásuvky vyžadují.

Lexus LF-1 Limitless
Lexus LF-1 Limitless

Ostatně, jak české zastoupení Toyoty upozornilo novináře, japonský deník Nikkan Kogyo Shibun píše, že první čistý elektromobil značky Lexus přijde už do dvou let. V roce 2020 totiž přijde na trh nová generace aktuálního kompaktního modelu CT200h. Deník připomíná, že podle oficiálních prohlášení automobilky (která ovšem nebyla v Evropě příliš slyšet), mají značky Toyota a Lexus přinést více než deset elektrických modelů. Dočkat se mají nejprve zákazníci v Číně. A do roku 2030 plánují Toyota a Lexus prodat asi milion elektromobilů a vodíkových vozů.

Japonský deník ovšem nezmiňuje, zda nástupce CT bude k dispozici pouze jako elektromobil, nebo zda bude model vyráběn nadále i jako hybrid. Vzhledem k tomu, že byl CT200h coby výhradně hybridní model v tomto ohledu v nabídce Lexusu výjimečný, je možné, že novinka si tuto výjimečnost ponechá a posune ji právě do oblasti čisté elektromobility. Ostatně, pro Lexus by to nebyl velký risk. Modelu CT200h prodal od roku 2011, kdy byl uveden na trh, přes 300 000 kusů, přičemž v Evropě to bylo 75 000 kusů. Pro srovnání, Nissan prodal svého kompaktního elektromobilu Leaf do konce roku 2017 jen o několik tisíc kusů méně.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Porsche Taycan Turbo S: Auto, které změní vaše vnímání elektrických aut

Porsche Taycan Turbo S

Na elektrická auta můžete pohlížet všelijak. Můžete jim vyčítat vysokou hmotnost, relativně malý...

Škoda postaví elektromobil menší než Fabia, naznačil šéf značky

Nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer představil necelý měsíc...

Škoda pracuje na malém elektrickém autě, řekl o nástupci bateriové Škody Citigo Thomas Schäfer pro...

Kouzla s čísly. Evropa v září poprvé registrovala víc elektroaut než dieselů

Tesla Model 3

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Merkelová odmítla větší pomoc automobilkám. Podpora zůstává jen na elektro

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila výrobu elektromobilu Volkswagen...

Německá kancléřka nesouhlasí s další podporou automobilek zasažených oslabením ekonomiky kvůli...

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od...

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...