Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Mistr Omotenashi. Lexus LS má otoman a výplně dveří za 375 tisíc

Jako nic z Japonska, nejde ani termín „omotenashi“ vyložit jedním slovem. Je to jakási „předvídavá pohostinnost“, nový Lexus LS to vysvětluje názorně: když nastupujete do toho chrámu luxusu a pohodlí, vzduchový podvozek auto o tři centimetry zvedne a sedadlo jemně sklopí bočnici sedáku, aby se vám dobře nastupovalo.

Podle pravidel omotenashi u Lexusu jde prostě pohostinnost člověku naproti, ten má mít pocit, že mu auto čte myšlenky a zahrne ho péčí ještě dřív, než na to pomyslí. Třeba když k němu přicházíte, uvítá vás tím, že rozsvítí světla.

Koráby pro pány ředitele a hlavy států jsou v našich končinách hlavně z Německa. Tu teutonskou hegemonii už roky narušuje vytrvale Lexus. Je to esence japonskosti: technická preciznost spojená s řemeslností. Nová generace vlajkové lodi nese nejsvatější jméno značky - „LS“, je to festival moderní techniky v odvážném obalu.

Lexus LS 500h
Lexus LS 500h

Lexus LS 500h v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 5235 x 1900 x 1460 x 3125
  • objem kufru: 430 l
  • pohotovostní hmotnost: 2175 - 2425 kg
  • motor: hybridní soustava - benzinový motor V6 3456 ccm (220 kW, 350 Nm) + elektromotor (Li-ion baterie)
  • celkový výkon 264 kW/359 k
  • pohon: všech kol, desetistupňový automat
  • pneumatiky: 245/50 R19, nebo 245/45 R20
  • základní cena: 2,9 milionu korun

V roce 1983 se na utajené schůzce s nejvyšším vedením automobilky Toyota její vládce Eiji Toyoda představil svůj odvážný plán: zatopit Mercedesu. A tak vznikla značka Lexus. V roce 1989 pak představila svůj první model, dnes ikonický Lexus LS 400. Byla to obrovská odvaha a zároveň Toyotě přála doba. První auto nové značky poslala rovnou do nejprestižnější kategorie šéfovských limuzín a rovnou na jeden z nejnáročnějších trhů světa, do Ameriky. Dnes už by se něco takového asi stát nemohlo (Volkswagen na svém Phaetonu prodělal kalhoty, Elon Musk o ně se svou Teslou přijde pravděpodobně v dohledné době).

Teď přijíždí vlajková loď značky v nové, už páté generaci. Vyzbrojila se na to dramatickým designem, zcela novou technikou, tradiční maniakální péči o detail a důrazem na vytříbenost techniky.

Pět a čtvrt metru luxusu

LS v nové generaci už nebude ve dvou variantách rozvoru, nabízet ho budou rovnou jen v té dlouhé, to znamená pět a čtvrt metrů délky a 3125milimetrový rozvor. Tradiční lexusáře uspokojí hybridním pohonem, ten v Evropě objednává přes devadesát procent zákazníků značky.

Lexus LS 500h
Lexus LS 500h

Lexus má v hierarchii značky dva vrcholy, kromě LS je to futuristické a náramně povedené kupé LC (jak jezdí, čtěte zde). Příbuzné jsou si modely i technicky: mají stejnou novou platformu pro velké luxusy a skvěle odladěný hybridní pohon. Hliníkové panely karoserie (střecha je ale z ocelového plechu) jsou u LS připevněné na skeletu z oceli, která je v důležitých partiích vysokopevnostní, za tepla tvářená.

Jedno ale LS chybí: osmiválec. Oproti předchůdcům a LC, ho prostě mít nebude, vystačí si s šestiválcem. Ten je v případě hybridního provedení atmosférický a u nehybridní verze LS 500 nahrazují elektromotor a Li-ion akumulátory dvě turba. Chybí vám diesel? Nečtěte dál, to slovo je u Lexusu už roky na černé listině.

Vidlicový 3,5litrový šestiválec s výkonem 220 kilowattů je doplněný o elektromotor živený li-ion akumulátory, hybridní soustava dává celkem 359 koní výkonu. Až do 130kilometrové rychlostí umí jet hybrid na elektřinu. Nehybridní provedení má desetistupňový (!) automat, hybrid taky, ale zcela unikátního řešení - technicky je to čtyřstupňový automat, spalovací motor je ovšem nejprve spojen s planetovou převodovkou, sloužící jako dělič výkonu, a ta přidává dalších šest stupňů. Konstruktéři Lexusu to popisují tak, jako by k bicyklu s jedním stálým převodem nově přidali přehazovačku. A funguje to náramně, rozjezdy jsou rázné, plavba krajinou ladná a hladká, a když je potřeba zabrat pro předjetí, je to potřebná suverenita. S hybridem jsme dokázali jet plynule po dálnici a chvílemi ostřeji po okreskách za osm a půl až devět litrů. Impozantní je hlavně zrychlení, když se ten dvouačtvrttunový kolos opře o zadní běhy a vystřelí na stovku za pět a půl sekundy, je to ohromující zážitek.

Lexus LS 500h

Hybridní koně putují na kola obou náprav, natáčecí kola zadní nápravy usnadní manévrování ve městě a podpoří stabilitu v rychle projížděných obloucích. Vzduchový podvozek dokáže vyžehlit díry v silnici, i když LS dostane impozantní dvacetipalcové ráfky, které v sobě mají hmotu potlačující hluk.

Otoman

Všechna sedadla umí namasírovat záda, jsou také vyhřívaná, odvětrávaná a do všech směrů polohovatelná. Z pohledu klientely, která LS kupuje, je častěji než technika nejdůležitější pravé zadní křeslo. Pro pány ředitele tam Lexus už tradičně nabízí trůn, kterému říká stylově Otoman. Po ruce je samozřejmě dotykový displej ovládající infotainment, klimatizaci, obě zadní křesla a třeba také záclonky na zadních oknech. Stačí zmáčknout virtuální tlačítko a přední sedačka pro tajemníka se odsune tak, že uvolní pro nohy přes metr místa, otoman se natáhne a je z něho lůžko, které podepře nohy a pan bitcoinový baron si může schrupnout. Snad jen při normálním posazu se nám zdálo, že by pod splývající linkou střechy mohlo být vzadu trochu víc místa na hlavu.

Lexus LS 500h

K tomu spousta vychytávek usnadňujících práci panského kočího: LED lampy, které mohou v noci stále svítit a jen vykrývají části světelného kužele, aby neoslňovaly protijedoucí auta, jsou dnes v této kategorii víceméně standardem. Zajímavý je ale například systém, který umí sám za řidiče udělat vyhýbací manévr, aby se nesrazil s chodcem, který náhle vstoupí do dráhy. Nové LS také díky radarům umí upozornit na auto jedoucí zboku, které nemůže šofér třeba za zaparkovanou dodávkou vidět. Nechybí systém udržující auto v pruhu (pokud nevidí pruhy, drží se předjedoucího auta a sleduje okraje silnice), adaptivní tempomat umí fungovat ve všech rychlostech. Největší barevný průhledový head-up displej v dnešní produkci, promítající provozní údaje a pokyny z navigace na čelní sklo, má 24 palců.

Na infotainment zaměstnejte palubního technika

Za volantem je to technicistní krása, na logiku rozmístění ovladačů jsou lexusáři zvyklí, na obsluhu palubního infotainmentu pomocí dotykové plošky je lepší mít pobočníka. Logika se v tom najít dá, některé funkce jsou trochu schované, ale hlavně to nikdy řidič neudělá poslepu, vždycky musí odvrátit zrak od vozovky. Minimálně po grafické stránce je evropská konkurence dál. Náladu vylepší fantasticky hrající audiosystém renomované značky Mark Levinson.

Lexus drží japonský zvyk neobtěžovat zákazníky studiem komplikovaného ceníku, do základního provedení za 2,9 milionu přikoupíte akorát metalízu, se stoupající cenou roste rozmanitost příplatků, ale stále dá kompletní ceník na čtyři strany.

Lexus LS
Lexus LS - vínová výplň dveří je vrcholný prvek příplatkové výbavy, Skládaná...
Lexus LS - vínová výplň dveří je vrcholný prvek příplatkové výbavy, Skládaná...

Rozmařilost si ale mohou dopřát i lexusáři. V případě LS to bude stát 375 tisíc za to, že nádherné, velmi odvážně tvarované výplně dveří dostanou potah ze speciálně skládané bordó látky doplněné o panel z broušeného skla. Všechno je to samozřejmě ruční práce, vyšlechtit takhle čtvery dveře jednoho LS prý trvá dvanáct dní.

Fotogalerie

Lexus patří japonské Toyotě, automobilce známé skoro neprůstřelnou spolehlivostí svých vozů. Nové LS naznačuje, co za tím také stojí. Vlajková loď značky má totiž předepsaný servisní interval 15 tisíc kilometrů, to je polovina toho, co u většiny konkurence. V dnešní době prodloužených intervalů vynucených flotilovými manažery je to unikum (sráží se tak náklady na servis, první roky auto jezdící 30 tisíc kilometrů na jeden olej většinou přežije, průšvihy, které z toho plynou pak platí další majitelé kupující firemní auta jako ojetiny). Stejně jako německá konkurence má také Lexus připravený speciální servisní program. „Ke každému LS dáváme v ČR servisní prohlídky zdarma na 7 let nebo 105 000 km. V praxi tedy prvních 7 intervalových servisů zákazník neplatí,“ upřesňuje Jakub Květoň z českého zastoupení značky.

Marný boj s Němci

Lexus to nemá vůbec jednoduché, auta si k němu jezdí obměňovat stále stejná klientela, vždyť ten předchozí byl na trhu nekonečných dvanáct let a stejně se v Česku loni čtyři prodaly; to je hlavně důkaz loajality zákazníků značky. To BMW a Mercedes svých vrcholových limuzín prodají v Česku každá přes dvě stě za rok. Zrovna tahle kategorie aut má totiž překvapivě nejmíň věrnou klientelu nejvíc ze všech slyšící na moderní technologie, které tyto vrcholové modely často uvádějí do sériové produkce. Automobilky otevřeně říkají, že co neprodají první dva roky po uvedení, už nedoženou. Křivky vývoje prodejů německé trojky (BMW 7, Mercedes třídy S, Audi A8), která nejvyššímu patru aut vládne, jsou jedna jako druhá, první rok boom, pak ještě druhý a pak setrvalý pokles. Německé značky tomu dokonce přizpůsobily takt obměny generací, takže je představují s dvouletým odstupem. A do toho se snaží procpat kromě Lexusu LS ještě Jaguar a Maserati.

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. ...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Brutální síla a pohodlí. BMW Alpina B8 Gran Coupé vyniká svezením

Premium Na základě BMW M850i Gran Coupé připravila německá Alpina svůj další osmiválcový model. Vzniklo exkluzivní čtyřdveřové...

Intenzivní závodní zkušenost. S cupovou octavií na mosteckém autodromu

Premium Mostecký autodrom nabízí všem fanouškům motorsportu unikátní závodní ochutnávku. I bez závodní licence si totiž můžete...

Tichý, kultivovaný a pohodlný. Hybridní Touareg je ideální na delší cesty

Premium Největší, nejdražší a nejvýkonnější Volkswagen, jaký si můžete koupit. Sametově uhlazený, úžasně pohodlný, rychlý. Bylo...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...