ES přepisuje učebnice lexusaření. Komfort je stále nejzásadnější kapitola

  10:00
Usedat do ESa s obavami a despektem je chyba, přesvědčuje o tom posádku od prvního otevření dveří. Nejnovější lexus stále jezdí jako lexus, mezi velkými předokolkami s cenami startujícími kolem milionu patří jízdními vlastnostmi na špičku, je komfortní, prostorný jako vlajková loď značky, cenu má rozumnou a výbavu skvělou.
Lexus ES 300h

Lexus ES 300h | foto: Lexus

Lexus s motorem napříč a pohonem předních kol, navíc nahrazující nejlepší model značky, fenomenální i když vzhledově trochu svérázné GS, všechny pochyby rázně odmítne. O to větší překvapení to je, i když oproti předchůdci je docela jiný.

Lexus ES 300h v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (cm): 498 x 187 x 145 x 287
  • pohotovostní hmotnost: 1680 Kg
  • kufr: 454 litrů
  • motor: čtyřválec 2487 ccm, 178 k (131 kW), 221 Nm
  • elektromotor: 120 k (88 kW), 202 Nm
  • kombinovaný výkon: 218 k
  • maximální rychlost: 180 km/h (omezeno elektronicky)
  • 0-100 km/h: 8,9 s
  • akční základní cena: 999 000 Kč bez DPH na prvních 50 vozů
  • strandardní základní cena: 1,3 milonu korun s DPH

Prémiová divize Toyoty chce letos rok v Evropě prodat rekordních 100 000 aut, loni našlo majitele 76 188 nových lexusů, což je doposud nejlepší výsledek značky. V celosvětovém měřítku automobilka prodala téměř sedm set tisíc aut. Lexus rostl v Evropě pátým rokem v řadě a za tu dobu se prodeje značky zvýšily o 76 procent. V České republice vloni značka Lexus zaznamenala růst o 30,5 procenta na 408 prodaných vozů. Podíl prodaných hybridních vozů tvořil 95 procent celkového odbytu automobilky. A právě na ES značka hodně sází.

Pro pořádek, ESo Evropa nezná, je to ale už jeho sedmá generace, některé z japonsky zahranacených devadesátkových nekonečně nudně šedých kusů se pohybují i v Evropě, toto vydání je ovšem první, které tu Lexus nabízí oficiálně. Kdysi společně s LSem značku Lexus vlastně v roce 1989 představovalo světu. ES bylo v předchozích generacích mimo Evropu jedním z hlavních modelů automobilky, hlavně v Japonsku, USA a Rusku. Ve světě skoropětimetrových limuzín má konkurenci v Mercedesu třídy E, Audi A6, BMW řady 5 či Jaguar XF, Maserati Ghibli nebo Volvu. Jenže všichni ostatní na to jdou jinak než Lexus.

Nakonec nejvíc k tomu všemu nepasuje ten nervózní design, s křídlem na kufru a psychedelickými prolisy vykreslujícími příď. Ale s tím se každý srovná sám. Zkuste ale pomyslet, kam se bude muset v příštích generacích posunout dnes už trochu vyčerpaný agresivní vzhled lexusů, každopádně to bude převrat. Siluetu a proporce má stále jako zadokolka, má ale poháněná kola na opačném konci. Postavili ho totiž na platformě GA-K, na které jako první vyjela Toyota C-HR a letos Corolla nebo Toyota RAV4. ES má také blízkou příbuznou v Toyotě Camry, která je ovšem o něco menší a jednodušší, ovšem pohon mají stejný. ES je dlouhé 498, široké 187 a vysoké 145 cm. Je ovšem štíhlejší, než by míry napovídaly.

Kapota a přední blatníky jsou z hliníku, 1700 Kg pohotovostní hmotnosti je na hybrid skvělých. Na karoserii použili přes dvacet metrů lepidla, Lexus se chlubí její extrémní tuhostí. Však si za ochranu posádky odvezl z nezávislých crashtestů opakovaně ocenění.

Lexus ES 300h
Lexus ES 300h

Lexus, pomineme-li ikonický supersport LF-A, nesmírně povedené kupé LC a fenomenální Fkové provedení GSa, je totiž hlavně symbolem umírněné vyrovnanosti. Na palubě lexusu se pluje krajinou ladností šinkanzenu, za pomocí neprůstřelné techniky Toyoty. To, že kdysi vypadaly ještě usedleji než páprdovské mercedesy, mělo důvod a něco do sebe.

A klientela s nimi chtěla jezdit hlavně v maximálním pohodlí, přiměřeně rychle a suverénně. Těch pár driftujících zastydlých puberťáků s kšiltem dozadu nadopovaných energy drinky a wasabi se nepočítá, to není klasický lexusář.

Tomu je stejně jako audinářovi, mercedesářovi a vyznavači bavoráků taky mezi šedesáti a pětašedesáti a zjistil (přiznal si?), že rád a rychle jezdí, ale už chce taky solidnost a klid. Dvacetileté milenky, krizi z vysychající druhé mízy a pokuty za rychlost přenechá známým z golfu, nechávajícím na stole nedbale povalovat klíče německé trojice. Až budou žehrat nad poruchami dieselů, šlendriánstvím servisu a bohorovností výrobce, on se nenucenou grácií pousměje.

Království prostoru

To je svět jinakosti lexusu. ES má sice maximálku omezenou jako všechny hybridy Toyoty na sto osmdesát, nemůže mít tažné zařízení ani střešní zahrádku, zadní opěradla nesklopíte, ale i tak je to povedené auto. Jen zkrátka není pro vyznavače aktivního stylu života, do kterého dnes aspoň podle reklam patří paragliding, celoodpružený karbonový šlapací speciál a freeride z helikoptéry v Alpách.

Jízda v ESu je hlavně dokonale relaxovaná a komfortní. Majestátní ticho ruší jen hluk od kol, odhlučnit podběhy totiž z nepochopitelného důvodu nepovažují inženýři Lexusu za potřebné, i když už to dělá i Dacia. Na druhé straně je 93 procent podlahy pokryto materiálem, který pohlcuje hluk. Motor je proto taky uchycen na čtyřech silentblocích, aby nerušil v kabině. A v ráfcích speciálně tvarovaná dutina, která pohlcuje další hluky.

Lexus ES 300h
Lexus ES 300h

Lexusu se úplně nepovedlo trefit do chutí dnešních zákazníků s pojetím své vlajkové lodi, modelu LS. ESo ho sice zastoupit nemá, v očích mnohých to ale možná udělá. Plebejštější pohon předních kol a čtyřválec pod kapotou vem čert, prostorností kabiny a nóbl výbavou s espritem, cožje pro Lexus typické, to zvládne nečekaně dobře. Sedačky vyvíjeli tři roky, to je dnes na tento důležitý prvek vozu zcela standardní doba.

Kabina je vážně obrovská. Na zadních sedadlech je jen o jeden mm kratší prostor než v LS. Cestující v luxusnějších verzích tam přivítají opěradla s polohovatelným sklonem, v loketní opěrce pak najdou ovládání klimatizace, slunečních roletek nebo audiosoustavy. Zadní opěradla nelze sklopit, je za nimi ještě výztuha, která vylepšuje tuhost karoserie. Údajně to má mimo jiné vliv i na spotřebu.

Přístrojovka je lexusovky překombinovaná, s ohromující péči o detail. Centrální displej je natočený k řidiči a konečně došlo i na podstatné vylepšení plošky, přes niž se dotykově ovládá. Touchpad výrazně zlepšil přesnost, byť jsme si stále jisti, že na intuitivnost otočných, ale i dotykových ovladačů v konkurenčních modelech lexus stále ztrácí. Ovládání infotainmentu zvládne za jízdy bezpečně jen doktorand kybernetiky z univerzity v Tokiu. Ovládání touchpadem a orientaci ve skrytých podmenu je lepší nechat na palubním technikovi na místě spolujezdce. Stačí, že navigace nechá vykreslenou také už projetou trasu, takže jízda podle ní vyžaduje víc soustředění a představivosti než je jednomu milé.

Hybrid je jediná volba

Svezení je parádní. Nová, čtvrtá generace hybridního pohonu Toyoty je o půllitr úspornější než ta předchozí, Mezi pěti a sedmi litry spotřeby musí zvládnout jezdit každý. I díky tomu, že umí plachtit s vypnutým motorem až do stodvacetikilometrové rychlosti. V evropské nabídce bude jen toto jediné provedení označené ES 300h. Jeho atmosférický benzinový čtyřválec osazený variabilním časováním ventilů má objem 2,5 litru a pracuje v Atkinsonově cyklu. Toyota se chlubí jeho 41procentní tepelnou účinností.

Samotný spalovák má výkon 131 kW; elektromotor, který mu pomáhá, pak 88 kW. Systémový výkon je 160 kW, které ES rozjedou na stovku za 8,9 s. Hybridní jednotka je o 15 procent lehčí a má o 25 procent méně ztrát než předchůdkyně. Inženýři Lexusu stále trvají na baterie typu Ni-MH (dnešním standardem jsou spíš lithiové). Podle nich jsou lehčí a mají delší životnost. A o cenu baterií ani relativní vzácnost lithia prý v tomto případě nejde.

Celé je to odladěné skvěle, auto se zbavilo otravné bezmoci hybridů, kdy řvaly a nezrychlovaly. S hybridní soustavou obsluhovanou planetovou převodovkou se musí zacházet specificky. Než dupat bezmyšlenkovitě na plyn je lepší plynule přidávat. Auto hezky lineárně a hbitě akceleruje.

Lexus ES 300h

ES k tomu navíc přidává skvělé citlivé řízení s nečekaně výraznou zpětnou vazbou, elektromotor se spalovákem vpředu a akumulátory vzadu pod sedačkami přidají dokonale vyvážení. V nájezdu do zatáčky umožní kinematika náprav jít až daleko k limitu, ještě dlouho za hranicí, kdy se bojíte je auto přísně neutrální. V táhlem oblouku je ES pevný a jistý.

Podvozek je stále hlavně komfortní. Používá adaptivní aktivní tlumiče, které mají 650 různých úrovní nastavení. Verze Luxury, to je ta „nesportovní“, používá tlumiče s hydraulickými dorazy. Podvozek je s nimi nádherně jistý, ale přitom odtlumí všechno. Atletičtěji laděná verze F-Sport má adaptivní tlumiče.

ES to je hlavně hladké, komfortní a zároveň svižné svezení. Skvěle tlumí nerovnosti, zároveň to není odtažitost a nejistota. Naopak, podvozek je o hodně rychlejší než motor. 

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.