Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen ze 70. let byl opět v prodeji. Ale jen čtrnáct dní

  11:00
Holandský dealer volkswagenů údajně přišel na fintu, jak vrátit nostalgické Evropany do dětství. Začátkem listopadu nabízel model, který sjel z výrobních linek v německém Hannoveru naposledy v roce 1979. I přes velký zájem fanoušků ale nabídka historického mikrobusu T2 po dvou týdnech ze stránek zmizela.
Volkswagen Transporter T2

Volkswagen Transporter T2 | foto: Volkswagen

Fanoušci volkswagenů o něm tvrdí, že vedle brouka patří mezi největší legendy. Řeč je o mikrobusu T2, kterému v německy mluvících zemích neřeknou jinak než Bulli.

Zatímco jeho výroba v Hannoveru skončila už v době, kdy Německu šéfoval kancléř Helmut Schmidt a východní blok stmeloval svými tanky Leonid Brežněv, svůj nový domov našel bulli v daleké Brazílii. A jestliže evropské silnice brázdí už pátá generace volkswagenovských mikrobusů s označením T5, v Brazílii bulliho s označením T2 vyrábějí dodnes.

Volkswagen Transporter T2

Volkswagen T2 alias Kombi je k mání se třemi až osmi sedadly nebo jako obytný mikrobus vybavený postelemi a jednoduchou kuchyňkou.

Nabídnout takové auto Evropanům byl od holandského dovozce jistě dobrý nápad. Sehnat v původním zachovalém stavu auto, se kterým se na západ od našich hranic potkávali dnešní čtyřicátníci na každém rohu, není vůbec jednoduché.

Navzdory tomu, že se jich kdysi v Evropě vyrobily skoro tři miliony, špatná antikorozní ochrana a motor, kterému se přehříval třetí válec až k úplné destrukci, většinu z nich poslala do věčných lovišť.

I když za zadní nápravou brazilské T2 už dávno nebublá vzduchem chlazený čtyřválec, přesto by se kvůli přísným emisním předpisům na evropský trh oficiálně dostat neměla. Jedna-čtyřka spalující biolíh E85 je sice novějšího data, ale Euro 5 neplní. Úředníkům ve Velké Británii to ale podle tvrzení dovozce, které poskytlo médiím, až tak nepřekáží. Náklad brazilských volkswagenů tedy nejprve údajně putoval právě sem. Pokud T2 zaregistrují v Anglii, espézetce v dalších členských státech EU prý už nic v cestě nestojí.

Vymyslel ho Holanďan

Služebák hippíků měl loni šedesáté narozeniny - čtěte ZDE

Jen reklamní tah?

Přesto nabídka historického mikrobusu z oficiálních stránek nizozemského zastoupení značky po čtrnácti dnech zmizela a na písemné dotazy o dostupnosti auta dovozce nereaguje. Hlavně němečtí zákazníci, kteří už se začali srocovat v diskuzích pod články automobilových portálů, jsou z nečekaného vývoje frustrovaní. Část z nich je přesvědčena, že dovoz auta zatrhla samotná automobilka, další jsou názoru, že to celé byl jen reklamní tah importéra, jak přilákat na své stránky statisíce návštěvníků.

Volkswagen Transporter T2

Brazilskou "té dvojku" hyzdí plastová maska, která je produktem moderní doby. Z podivného sklonu nárazníku lze usuzovat, že kvalita evropské produkce Volkswagenu bude na vyšší úrovni.

Možnou příčinu náhlého stažení nabídky poodhaluje Petr Říha ze společnosti Dekra, která se zabývá mimo jiné i schvalováním dovezených aut pro provoz na silnicích. Je přesvědčen, že brazilský volkswagen ve skutečnosti nelze přihlásit ani v Británii. "Podle platné legislativy lze individuálně dovézt do EU jakkoliv staré auto. Platí ale, že jeho výbava musí odpovídat předpisům, které v Evropě platily v době jeho výroby", vysvětluje. "Jestliže jde o auto z roku 2011, pak musí mít mimo jiné i třícestný katalyzátor a plnit emisní normu Euro 5."

Přísné normy lze obejít jen v případě, že by auto bylo registrováno jako historické. V takovém případě by ale v žádném případě nesmělo být nové. Vůz, který je možné přihlásit na veteránské značky, musí být minimálně 30 let starý.

Volkswagen Transporter T2

Jako za starých časů: Ošklivé plastové novotvary zadní část vozu nehyzdí, brazilské Kombi je původnímu Volkswagenu T2 z roku 1973 podobné nejvíc při pohledu zezadu.

Fešáci z Brazílie

Brazilský automobilový trh je z pohledu Evropana neobyčejně bizarní, neboť  některé prastaré modely mají ve zdejších podmínkách velmi tuhý kořínek. Sto devadesát milionů Brazilců si ročně pořídí tři miliony nových aut, nejčastěji fiaty (přibližně 800 000) a volkswageny (asi 700 tisíc kusů). Nejpopulárnější jsou tu modely stavěné přímo pro brazilský trh, jako je Volkswagen Gol nebo Fiat Palio.

Volkswagen Gol

V nabídce obou největších automobilek nechybějí ani auta, která dělala v Evropě parádu i více než před čtvrt stoletím. Typickým příkladem je Evropské auto roku 1984, Fiat Uno. Nejstarším nabízeným Volkswagenem je právě mikrobus T2 z roku 1973, který se v Brazílii jmenuje Kombi.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...