Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V čem jsme měli jezdit: ford na jaderný pohon

  16:25
Automobilky se snaží jezdit na alkohol, cpou do nádrží vodík nebo fritovací olej... Hledání alternativních pohonů, nahrazujících ubývající ropné zásoby, ale není novou věcí. V padesátých letech chtěl Ford jezdit na jaderný pohon. Vznikl tak koncept Nucleon.

Ford Nucleon | foto: Ford

Dnešní automobilový designéři, konstruktéři a snílci vymýšlejí a vylepšují už jednou vymyšlené. Jejich předchůdci před půlstoletím se vznášeli hlavou v oblacích mnohem výš. Naši dědečci chtěli jezdit na jaderný pohon.

V roce 1957 tak odstartoval jeden z nejambicióznějších projektů v historii Fordu. Auto budoucnosti nemělo vypouštět žádné škodlivé emise, mělo mít nevídaný dojezd. Projekt Fordu Nucleon ale nepřekročil stadium úvah.

Auto mělo mít namísto klasického spalovacího motoru malý jaderný reaktor. Ve své době byly reaktory velké a těžké, Fordovi výzkumníci ovšem počítali s tím, že pokračující vývoj je zmenší natolik, aby je bylo možné vozit v autě.

Reaktor měl fungovat na stejném principu jako u jaderné elektrárny. Miniaturizovaný reaktor měl být plněný uranem, vyrobená pára by roztáčela turbíny. Jedna měla pohánět samotné auto, druhá vyrábět elektrický proud.

Pára by se pak ochlazovala a kondenzovala zpět do kapalného skupenství a byla by znovu využita. S tímto uzavřeným cyklem měl mít nucleon na jednu dávku paliva dojezd kolem osmi tisíc kilometrů.

Uranová kapsle měla být umístěna v zadní části, byla vymyšlena tak, aby ji šlo jednoduše vyměnit podle požadavků řidiče na dojezd. Majitel měl mít možnost volby mezi úspornou variantou s dlouhým dojezdem, nebo verzí zaměřenou na výkon.

Přestože mělo mít auto míry srovnatelné s koráby silnic své doby, prostoru pro cestující by mnoho nebylo, většinu místa by totiž zabral systém pohonu. Kabina měla být tvořena skleněnou kopulí krytou mohutným rámem. Umístěna měla být před přední nápravu. Velké nádechy na střeše a bocích měly pomoci přivádět vzduch pro chlazení reaktoru. Existují obrázky, na kterých má nucleon i ploutve - neodmyslitelný atribut amerických bouráků své doby.

Jaderné kapsle se měly vyměňovat na speciálních "dobíjecích" stanicích, které měly ve fantazii Fordových snílků brzy nahradit klasické benzinky.

Nucleon byl podle dostupných informací vítán s velkým nadšením. Dokonce se objevily informace, že Fordu na jeho nukleární auto přispívala americká vláda.

Projekt nakonec zkrachoval. Rozvoj jaderné energie a techniky, která ji spoutává, neměl tak razantní rozvoj, jak se očekávalo, nebyl tak v dohledu dostatečně malý reaktor. Zároveň se začalo mluvit o nebezpečnosti radioaktivního záření a jaderné energie vůbec.

Nucleon nikdy nepřekonal fázi zmenšených modelů a optimistických prohlášení. Maketa auta dnes stoji v michiganském muzeu Henryho Forda ve městě Dearborn.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...