Diskuse k článku

Duroplastová pomsta za Sudety slaví na VŘSR šedesátiny

Ať se to někomu líbí či nelíbí, malý východoněmecký Trabant s dvoutaktním motorem a duroplastovou karosérií udělal díru do světa. Jenom ji musíme najít!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T92o32m72á66š 56Z11e19m83á19n68e39k 2367934672275

Na to auto nezapomenu, když se mi ve městě ulomilo zadní rameno a kolo se bimbalo v divném úhlu za autem dojel jsem i na třech kolech, to čtvrté jsem dotáhnul za brzdovou hadičku.;-D

0/0
8.11.2017 21:48

R46a10d52e50k 27D79o98l49e84ž81a14l 2879133240910

Ještě dodatek: dovoz Trabantů byl skutečně do ČSSR stopnutý v roce 1985 kvůli emisím, výjimku měly vozidla pro invalidy s ručním řízením. To by možná chtělo zmínku v textu, Trabant byl jediným autem z východního bloku, který ho mohl mít z továrny.

0/0
7.11.2017 23:15

M62a74r13t27i54n 33L66a29c64o 7753616398

Len pre presnosť, nebolo to ručné riadenie, bola to poloautomatická spojka Hycomat, ovládaná radiacou pákou. V praxi to znamenalo, že na ovládanie stačila jedna noha (plyn-brzda). Od prvého majiteľa som takéhoto Trabíka kupoval.

0/−1
8.11.2017 0:01

M34a95r41t59i76n 56C92e31r15n97y 2198382678923

A proto s ním jezdili běžně lidé kterým nefungovala ani jedna noha. Například Kuba s Kikou kteří s Danem Přibáněm projeli z Austrálie až do Thajska.

0/0
8.11.2017 3:59

M81a86r84t52i22n 16L69a27c16o 7643326768

Tí mali špeciálne upravený Trabant. Hycomat je typ, ktorý sa bežne dodával na trh, žiadny špeciál pre vozičkárov.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Hycomat

+2/0
8.11.2017 9:18

R23a92d79e80k 86D73o65l49e73ž53a53l 2319363410200

Vida, to jsem nevěděl. Já myslel, že to bylo vysloveně ruční řízení.

0/0
8.11.2017 9:26

F91r85a63n64t74i59š60e50k 78M43a22t63ě54j69č16e89k 7753362103421

Přijeli tři hmotní američani a zajímali se o licenci. Zkušební jezdec nejprve counul, pak popojel dopředu, pak se otočil o 180 stupňů a povozil je po autodromu. Řekli, není to tak špatné auto, ale to couvání a otáčení musí být vždy než někam pojedeme? Zkušební jezdec odpověděl, nemusí, ale skřípnul jsem mezi dveře pampelišku a když ta mrcha ucukat, tak jsem ji ukroutil!

0/0
7.11.2017 23:09
Foto

P98e51t34r 21M44a71c27h29á38č43e62k 9257794953

Pryskyřník pádivý.

0/0
7.11.2017 22:55

M76a40r51t98i56n 26L61a52c10o 7463746208

Môj je ročník 1974, mám ho desať rokov na takmer denné jazdenie do práce a občasné na 50 km vzdialenú chalupu. Za ten čas 40 tis.km (spolu 80 tis.), menil som zadné ramená, brzdové obloženie, 2x baterku a teraz musím vyvariť prahy a vymeniť lamelu spojky. Dal som zaňho 2500,- Sk, dnes mám ponuky na 1000€. Za mňa má TrabiR^.

+2/0
7.11.2017 22:34

P20e78t66r 62M76i93c36h97a20l 2490614521292

Smradlavý vergl. Nechtěl bych to ani zadarmo.

0/−4
7.11.2017 21:56

F13r41a40n22t45i80š95e82k 58M92a74t47ě76j79č82e79k 7563502863461

On měl, ale ohromnou výhodu v tom, že smrděl dozadu!

+5/0
7.11.2017 23:04

M34a60r48t61i75n 65L67a87c80o 7843376788

V prípade, že ste dodržal umiestnenie výfuku šikmo dozadu za ĽZ kolesom. Rôzne tuningy s výfukom, vyvedeným rovno dozadu, sa vyznačovali tým, že si pri jazde nasávali dym späť dovnútra.;-)

+1/0
8.11.2017 0:05
Foto

J98i78ř53í 84D31v40o64ř65á77k 5375619850918

Řidič Mercedesu zastaví na křižovatce. Po chvíli se ozve menší rána. Podívá se do zrcátka a vidí, že má v kufru napasovavaného trabanta. Z palubního počítače se ozve : " Nalezen nový hardwere. Přejete si instalovat ovladače ?"

+7/−1
7.11.2017 20:52

J24ú10l24i53u28s 63M97i73k16u94l52a 9928785452790

Pardon za mínus, ja som sa tak smial že som netrafil :-]

+2/0
7.11.2017 21:39

T17o11m72á64š 95P47í97c35l 3976583251857

Budu za suchara, ale to by v tom Trabantu muselo být aspoň trochu elektroniky... Kromě baterky :-D

0/0
7.11.2017 22:40
Foto

R31o67m95a98n 61K69o60z65e52l 4447626313384

Četl jsem několik dobových testů Trabanta 1,1 a vždy z nich čišela skepse a bylo to nazýváno jako poslední záchvěv už 5 minut po dvanácté...bylo popisováno, že vozidlo zůstalo Trabantem, čtyřdobý motor je sice ekologičtější, ale není moc živý, ve vyšších otáčkách ztrácí dech a hlavně spotřeba vychází nad 8 l, což je vzhledem k velikosti vozidla a objemu motora nepřijatelné.

"Přestože již příští měsíc má být zahájena sériová výroba Trabata 1.1, je její konec již nadohled. Doby, kdy Automobilové závody ve Cvikově vyráběly a prodávaly, co chtěly, jsou pryč. Nicméně nejméně dalších deset let bude nutné zabezpečit pro tento přechodný typ servis a dodávku náhradních dílů, kterých mimochodem není dostatek ani pro Trabant 601. Z tohoto hlediska je nejen vozidlo samotné, ale i zahájení jeho výroby rozporuplné"

+1/0
7.11.2017 20:27

J14a92r82o11m91í51r 93Č83e53c70h 1353878307942

Moje první auto hned po získání řidičáku,nikdy na něj nezapomenu.Model rok 88 tyristorové zapalování, pružiny,čalouněný strop, střešní okno,byl to můj mazlík.

0/0
7.11.2017 20:27
Foto

M75i11r88o55s68l47a21v 52S47t98e52i40n18e84r 2236680720476

Za 9000 marek jste dostali už i Favorita. Ten měl už trochu hezčí kabát.

Můj strýček, finanční policajt, si ze Sudet přivezl 1946 předchůdce Trabanta- DKW Meisterklasse. Plátěný montgomerák na dřevěné boudě byl natřen na černo a hnědo, Trabant měl trvanlivější kabát z plastů a elastů a ocelový rám. Jinak ta technika stejná.

Tyto plečky potkávám občas ještě na veřejné silnici, nepřehlédnutelný oblak nespáleného oleje za nimi.

V západoněmeckém tisku jsem našel úsudek: "Trabant, první německé auto, vyrobené výhradně z odpadků."

0/0
7.11.2017 20:16

M51i36c90h54a24l 34S15t17e31h11l77í96k 9704201411739

Tak žádný zazrak to nebyl,ale motor člověk zgenerálkoval na kuchyňské lince a NDR postavil na kola

+3/0
7.11.2017 19:54

S83t63a63n88i93s82l26a61v 55K83r57e60j42c19a69r 6837966863464

Nu můžete srovnávat s podobným prckem Záporožcem . Každopádně není proč nad schopností a uměním německých vzdělanců se pošklebovat. Dokázali a uměli, v době rozdělené Evropy se neztratit a vyvinout a vyrábět šlágr RVHP. Jistě v NDR bylo mnoho dělníků a techniků z předválečných Opel, KDF, NSU nebo VW, jež měly své pobočky v celém Německu. Sovětská Poběda a Varšava byly okopírované Oply, Trabant i Wartburg byly jen Německé !! Jak by asi vypadal socialistický vozový park osobních automobilů, pokud by zde nebyly žigulici, Polski Fiat 125, nebo Rumunská Dacie ? Každopádně opakuji Německá schopnost produkvat kvalitu a konkurenčnost, byla pouze omezena příslušností k západní a východní zoně. Trabanti, stejně jako Pentacon a Practica byly vizitkou NDR že jsou Němci.

0/0
7.11.2017 20:21

V93o14k31o86u63n 49V60l26a19d73i50m37i42r 8982438109598

Praktica uz moc ne. Na ty se uz projevovaly vsechny dederonske nedostatky. Ale Exacta a jeji mensi setra Exa. Pentacon six byla kvalita sama o sobe. Jeho sovetska napodobenina Kijev 66 pak prikladem sovetskeho slendrianu.

0/0
7.11.2017 20:34
Foto

M14i82r53o67s19l39a98v 40S76t54e73i22n41e92r 2986820730476

Tehdy jsem zgenerálkoval vylágrovaný motůrek z Citroena 2CV ve sklepě. Vzduchem chlazený dvouválec- boxer, OHV, žádná elektronika, nová klikovka za pár šupů, oba válečky a pístečky s kroužky a jezdilo to zase.

Za 5 l na 100, při příznivém větru to jelo i 110. Tachometr zbytečný, při 80 začaly vibrovat boční okénka. Dva lidi to zvedli a postavili vedle.

0/0
7.11.2017 20:27

K69a62r76e10l 48P42l66š16e86k 9148558248617

Není pravda, že P 70 Coupé "mělo místo duroplastových karosářských panelů panely plechové...". Plechové byly jen přední kapota, střecha a zadní víko kufru. Zbytek byl také duroplast, většinou vše přišroubované na dřevěné kostře.

0/0
7.11.2017 19:38

R97a18d20e79k 23F43o77l83p73r32e56c86h94t

Máte pravdu, opravím. Teď mám před sebou dobový prospekt ke kupé a o Duroplastu se tam píše. Předtím jsem to bezhlavě převzal z jednoho německého zdroje (čas vydání se rychle blížil a nebyl čas dívat se, kde je co).

0/0
7.11.2017 20:20
Foto

R86o13m77a80n 50K54o68z61e73l 4477826143444

U tohoto "auta" je záruka, že pokutu za rychlou jízdu dostanete jen v obci, mimo obec se max. rychlost vejde do tolerance...a už při 80tce se motor dost ozývá, takové optimum byla 70 km/h.

+1/0
7.11.2017 19:22

M20i10r13o51s93l83a61v 91M74e13d 3304236

Já si éru Trabošů ještě pamatuji (jsem ročník 60) a bral jsem "trabantisty" jako takovou svéráznou kastu motoristů, kteří byli na svoje přibližovadlo hákliví a velmi nelibě nesli, když si z toho vozítka někdo dělal srandu. To mi připomíná že nejvíc se mi líbila přezdívka "pryskyřník pádivý". ;-)

+2/0
7.11.2017 19:14

Z84d48e94n62ě94k 40H29a22n53z55l 2628374165625

Můj táta kupoval Trabanta 601 universal v roce 1975 za 38tisic.Byl schopnej udělat generalku motoru u silnice :-) Já se narodil 1977 a ještě jsem Trabanta sám dojezdil.Držák!!! :-)

+3/0
7.11.2017 17:08

M10i55c10h34a70l 36N74a78j32m77a79n 7329373716340

A před pár lety se dělala auta, která najela i půl milionu km bez generálky motoru. A jezdila třeba 100 tis.km bez sebenší závady. To teprve byly držáky.

0/0
7.11.2017 17:15

Z12d21e10n57ě66k 65H16a72n97z77l 2178624905895

TSI

+1/0
7.11.2017 17:21

M64i46c74h45a40l 82N15a91j50m42a92n 7479153256270

TSI je otázka, tam bude maximum bez větších oprav tak 300 tis. km (sám jednu teď mám), ale motory 1,9 TDI, nebo 1,6 MPI (před veriantou Euro 5), 2.0 MPI...... jo to byla spolehlivost sama.

+2/0
7.11.2017 19:38

Z82d72e12n56ě87k 50H43a62n79z48l 2968934815125

To už je taky historie

0/0
7.11.2017 20:21
Foto

R56o62m73a83n 87K67o40z14e85l 4967886283204

Jo držák, životnost u něj byla deklarována na pouhých 80 tis. km. Naši ho měli a po pouhých 13 letech musel na vrakoviště.

+1/−1
7.11.2017 17:25

Z70d66e63n29ě59k 89H55a25n15z15l 2158134495315

Nejde srovnávat na dnešní dobu

+2/0
7.11.2017 17:34

V83ě94r96a 43F87o33l88t93ý78n29o63v27á 1578856777859

Jaký je rozdíl mezi manželkou a Trabantem? Žádný. Poslouží, ale nenadchne.;-)

+2/−1
7.11.2017 16:11

T15o67m68á39š 71V95a25l28d46e14r 7363860509

Nejhezčí vozy jsou na fotce 4. Tatra a červenobílý Wartburg.:-) Se všema oběma i s trabošem mám pěkné vzpomínky.

+1/0
7.11.2017 15:58

M57a67r79c48e45l 55M19o88s62e10r 5943305761866

Jo Tráboš, to bylo ve své době pěkné vozítko, ne až tak auto. Dvoutakt má své mouchy. Nižší účinnost, spaluje ojej a tak smrdí. Dnes by to neprošlo emisemi. Zas na druhou stranu, díky té jednoduchosti, funguje i za extrémních podmínek. Horko i mráz, jde to i roztlačit, když je slabá baterka. A když zapadne, stačí čtyři silní chlapi a vyprostí to i z bažiny:-)

+2/0
7.11.2017 14:53
Foto

R44o64m42a41n 68K47o28z98e47l 4437196593874

To už dávno neprocházelo, k nám se kvůli emisím přestal dovážet - nebo to zakázali - už v roce 1985.

+1/0
7.11.2017 17:27

P79e77t95r 83M95a12r52e31č60e82k 1773211409688

"Pomsta za Sudety .." ;-D;-D

+1/−2
7.11.2017 14:38

F95r51a66n72t19i93š18e80k 63S14o71b66o48t32k57a 1307463394850

Kupoval jsem ho v posledních létech studií trochu ojetého, mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky z mých študáckých let a z prvních let manželství. Věrně sloužil, byl bezporuchový, no ale později už malý, i když jsem měl kombika. Za celou dobu jen jednou jedinkrát roztržený klínový řemen, jinak nic. Asi po šesti letech provozu jsem ho dokonce výhodně prodal další dvojici študáků. Čest jeho památce.

+6/0
7.11.2017 14:18

J67o38s21e65f 26B97a28b34k65a 3820809632307

Svého času a na našem trhu to nebylo špatné auto;-)

+8/−1
7.11.2017 13:53

M38i77c31h57a79l 69N10a64j78m97a23n 7919213396620

Možná tak typ P50. Ale 601 svého času byla špatné auto. Ve východním bloku to možná dosahovalo téměř k průměru, ale v porovnání se světovou konkurencí to bylo hrozné auto (počínaje žíznivým dvojtaktním motorem, přes podprůměrné jízdní vlastnosti a konče hroznou bezpečností).

+1/−1
7.11.2017 14:43

V29o72k40o46u48n 35V71l39a84d84i50m74i90r 8682528979818

Ty podprumerne jizdni vlastnosti se projevovaly hlavne na snehu a naledi, kde Trabanti dojely a vyjely tam, kam majitele tech aut s lepsimi jizdnimi vlastnostmi museli dojit pesky.

+1/0
7.11.2017 19:37

M49i51c37h70a10l 10N49a75j39m30a88n 7409963736140

Na mokru, na suché vozovce, v zatáčkách, při brždění..... To skutečně neměl konkurenci ;-D

0/0
7.11.2017 19:40
Foto

M68i64r15o92s51l43a25v 93S66t48e46i72n39e94r 2196950350106

Máte jistě na mysli Š100- to byla opravdu plečka!

0/0
7.11.2017 20:19

V40o52k69o12u91n 29V71l89a70d19i14m81i98r 8872208459158

Nejen tu, vsechny ty cikuli a jine napodobeniny vetsich Fiatu.

0/0
7.11.2017 20:37
Foto

R35o63m59a55n 48K33o56z69e31l 4637366203794

Možná tak do roku 1967, kdy se měl podle původních plánů přestat vyrábět. Pak to už auto nebylo, jen nějaký pokus o auto nebo paskvil. V motoristických časopisech byla spousta rad a článků, jak to trochu autu přiblížit, když tom ve fabrice moc nedali.

0/0
7.11.2017 17:26

J30o34s62e39f 65M31i44š65k71o84v30s60k72ý 9168881831498

Měli jsme ho 9 let, byli jsme sním mimo jiné v Jugoslávii a nikdy nás nenechal "ve štychu". Teď už ale nároky vzrostly a tu Jugošku s Trabantem bych nechtěl v současném věku opakovat.

+6/0
7.11.2017 13:23

J57a61n 92D88l82o41u75h53ý 7914289220419

Jedine co bylo na Trabantu dobrem je, ze do 80km/h to docela slusne akcelerovalo, oproti skodarne, ale dal uz nic. Dale se s tim dalo krosit v lese, na louce, v bahne. Kdyz s tim clovek nekde zapadnul, tak stacili 4 az 6 lidi a trabant se odnes o kus dal ;-D Kam se na to hrabe v tomhle dnesni aixam, smart a podobne. Nicmene jako celek to auto byla takova "nouzovka". Jet s tim z Prahy do Ostravy, tak cloveka lamali ven heverem ;-D

+5/−1
7.11.2017 13:19

J70a65n 44D79l90o87u79h29ý 7684319880109

VRSR => !? To uz je trochu moc ne?;-D

0/0
7.11.2017 13:15

L49u63k77á38š 94Š74m27a66h85e80l 2157744262894

Jo jo, "krabička z duroplastu":

https://www.youtube.com/watch?v=QZv8l65YNvc

+1/0
7.11.2017 12:56

Najdete na iDNES.cz