Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

aktualizováno 
Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s nádherným designem a mizernou technikou, jmenuje se Studebaker Avanti a byl to propadák. Tento k dokonalosti vyšperkovaný kousek je teď na prodej.

Legendární americký designér (ovšem narozený a pohřbený ve Francii) vlastně stál na počátku průmyslového designu jako samostatného oboru. Z jeho hlavy je taky třeba typická bílá bachratá lednice, která se stala symbolem kuchyní bohatnoucí Ameriky.

Loewy byl revolucionář designu a superstar své doby, navrhoval všechno, od známek po letadla, obchodní domy a orbitální stanice. Jeho dílem je logo cigaret Lucky Strike, ikonické autobusy Greyhound, design čerpacích stanic Shell, které se nám líbí ve starých amerických bijácích a taky Studebaker Avanti.

Studebaker Avanti

Svými tvary má k té lahvi coca-coly daleko, je to ale úžasný příklad skvělého designu. Hranaté kupé ze začátku šedesátých let vzniklo v pouhých pěti tisících exemplářích pro jednu z nejstarších (dnes už neexistujících) automobilek Ameriky.

Zrenovovaný kus v prvotřídním stavu s odvážnou barevnou kombinací smetanově bílé karoserie (vyrobené z laminátu) a pomerančového interiéru je teď na prodej za 73 500 dolarů, to jsou necelé dva miliony korun. Pod kapotou má osmiválcový small-block 4737 ccm osazený kompresorem Paxton, spojený se čtyřstupňovým manuálem.

Loewy si tehdy usmyslel, že příď kompletně zakryje, jenže žíznivé americké motory, které hltají vzduch a benzin po galonech, potřebují také dýchat, technici se s tím vyrovnali tak, že pod nárazník a pak i do něj vpasovali vstupy vzduchu.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Myšlenka postavit Avanti pochází od Sherwooda Egberta, který na začátku šedesátých let, hned po svém nástupu na post prezidenta značky snažící se osamoceně bojovat s giganty GM a Ford, začal přemýšlet o voze, jež by automobilku symbolizoval (podobně jako Chevrolet Corvette zviditelnil General Motors).

První koncept načrtnutý prý v letadle z Chicaga prý předal svým podřízeným už 37 dní po nástupu do funkce. Loewyho tým dostal na práci 40 dní. Loewy, Tom Kellogg, Bob Andrews a John Ebstein prý makali šestnáct hodin denně.

Fotogalerie

Pod nádhernou karoserií a parádně nadčasovým minimalistickým interiérem auta, které mělo konkurovat tehdy rodící se ikoně Fordu Mustang, je ovšem prašivé železo.

Technickým základem byl tehdy už desetiletý model Studebaker Lark Daytona z roku 1953. Tabulka s technickými údaji sice slibovala zrychlení na stovku za 8 sekund a maximální rychlost 240 km/h, jenže když se silnice zakroutila, bylo Avanti v úzkých. Na silnici prý plavalo jak bárka, takže mělo ke sportovním výkonům, které sliboval úchvatný design, daleko.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Výroba tedy trvala jen dva roky (1962-63) a byla vlastně labutí písní automobilky, která skončila s produkcí aut v roce 1967. Loewyho Avanti se tak do snů milovníků aut nedostalo. Ti, kdo se na auta rádi také dívají, z něj ale dodnes mají zástavu srdce.

Na druhou stranu, na základech nedokončených kupé vzniklo několik dalších variací pod značkou Avanti Motor Company, kterou založili bývalí dealeři Studebakeru. Automobilka šla z ruky do ruky a vyráběla v jednotkách kusů různě upravovaná avanti až do roku 2006, kdy ze za ní zavřela voda v mexickém Cancúnu, když jejího majitele Michaela E. Kellyho sebrala pollicie kvůli podvodům podle Ponziho schématu (pyramidové schéma).

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Před 150 lety v Londýně vyzkoušeli semafor, test ukončil až výbuch

semafory

První mechanický semafor v historii byl nainstalován před 150 lety, 10. prosince 1868, na křižovatce před sídlem...

Najdete na iDNES.cz