Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987 | foto: Archiv Veletrhy Brno

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Favorit, vymodlená náhrada škodovek s motorem vzadu, dorazila v polovině září 1987. Moderní auto, které se mohlo směle rovnat se západní konkurencí, vyvezlo Československo zpoza železné opony. Před čtvrtstoletím byly favority domácími hvězdami silnic. Dnes se o ně začínají zajímat sběratelé.

„Dvě věci mi, soudruzi, do republiky nesmí: Coca-Cola a Volkswagen,“ prohlašoval v šedesátých letech šéf komunistické strany a prezident Antonín Novotný. Sladkou limonádu z plakátů a filmů považoval za agenta amerického imperialismu, zatímco VW Brouk s brumlavým motorem za symbol západoněmeckého revanšismu, tedy snahy o obnovení Německa v předválečných hranicích. Jen na doplněnou: Volkswagen zaplatil Československu v roce 1961 tři miliony marek jako kompenzaci za spoluautorství tatrováckého konstruktéra Hanse Ledwinky na Broukovi.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se