Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První saaby byly zelené dvoutakty, teď patří značka výrobci nejrychlejších aut

Těžko byste hledali značku s věrnějšími fanoušky, než je Svenska Aeroplan AB. Po letech nejistoty mají teď saabisté jistotu, že švédský výrobce přežije. Na obzoru je totiž nový majitel, též skandinávský Koenigsegg.
Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo | foto: Saab

Ikonická švédská značka začínala dvoutakty, na vrcholu byla v 70. a 80. letech, na kolena ji srazil přestup do koncernu GM. Saaby jezdí umělci a začátkem nového tisíciletí sloužily i na Pražském hradě. A pokoušeli se od nich opisovat i škodováci.

Saab 9000

Saab 9000

Dvoutaktní začátky

Společnost pojmenovaná Svenska Aeroplan AB (Aktiebolaget) neboli Švédská letecká akciová společnost vznikla v Trollhättanu v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karoserií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy. Dvoutaktní motory - byť vylepšené - poháněly i typy 93, 95 a 96.

Revoluční změna přišla s modelovým rokem 1966, kdy automobilka zařadila do nabídky čtyřtaktní čtyřválec od Fordu.

Saab 99

Saab 99

Jeden z nejslavnějších saabů, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jich vyrobilo skoro 600 000. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem - právě přeplňované benzinové motory se pak staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

Sonett inspiroval škodovácký prototyp

K nejkrásnějším saabům patří sonett, lehké obratné kupé vybavené tříválcovým dvoutaktem. Není bez zajímavosti, že jeho dva exempláře našly kupce v tehdejším socialistickém Československu a jeden z nich se stal inspirací pro boleslavskou Škodovku, jejíž nádherný sportovní prototyp Škoda 1100 GT je takřka kopií lehkého Sonettu II. Více o Saabu Sonett čtěte ZDE

Saab Sonett II, 1967

Saab Sonett II, 1967

Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 je pro pravověrné fanoušky švédské značky asi tím nejsaabovatějším saabem. A dnes patří k obdivovaným youngtimerům (mladým veteránům, povětšinou ze 70. a 80. let).

Saab 900 Convertible

Saab 900 Convertible

Kabriolet Saab 900 byl velmi populární v USA. Podle internetové encyklopedie Wikipedia jeho výroba zdaleka nestačila uspokojovat vysokou poptávku, takže v 80. letech byla čekací lhůta na tento model přes 2 roky.

Z ruky do ruky

Roku 1969 se značka sloučila s výrobcem nákladních aut Scania a do roku 1995 se společnost jmenovala Saab-Scania. V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Saab 96

Saab 96

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy amerického koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory původem od Fiatu.

Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru pak automobilka požádala o ochranu před věřiteli.

Nový začátek s firmou na superauta

Novým majitelem se má stát mladá automobilka Koenigsegg, spojená se skupinou norských investorů.

Švédského výrobce (většinovým vlastníkem je ale Nor Bård Eker) jedněch z nejrychlejších aut planety založil v roce 1994 Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg CCX

S prvním prototypem Koenigsegg CC se pochlubil v roce 1997. Tři roky nato se na pařížském autosalonu představila sériová verze. První zákazník převzal červený Koenigsegg CC8S v roce 2002 na ženevském autosalonu. Ve stejném roce automobilka vyrobila ještě další čtyři auta.

V roce 2004 se v Ženevě představil nový, výkonnější Koenigsegg CCR, který 28. února 2005 na italském okruhu Nardo vytvořil světový rekord v maximální rychlosti sériově vyráběného auta rychlostí 387,87 km/h (v září stejného roku ho překonalo Bugatti Veyron rychlostí 407,5 km/h).

Saab zůstane švédský

Více o prodeji legendární značky čtěte ZDE

Zisk "letecké" značky Saab je pro Koenigsegg tak trochu symbolický. Automobilka na nejrychlejší auta světa totiž po požáru v únoru 2003, který zničil jednu z výroben, sídlí v bývalých hangárech švédských stíhačů v Ängelhomu. Na letištních drahách mohou přistávat zákazníci, kteří si jdou vyzvednout svého koenigsegga a zároveň se na nich švédská superauta testují.

Zelené supersporty tankují biolíh

Koenigseggy jsou nefalšované formule vypuštěné do běžného provozu, využívají jen ty nejmodernější technologie a materiály.

Koenigsegg CCX

Koenigsegg CCX

Automobilka na superauta si vyrábí samozřejmě i vlastní motory, které jsou schopné spalovat i ve Švédsku hojně používaný biolíh. První "zelený" supersport spalující líh se jmenuje Koenigsegg CCXR. Když jede na palivo E85, má motor maximální výkon 1 018 koní, což z něj dělá nejsilnější auto na světě, které je schváleno pro běžný provoz.

Pro letošní rok automobilka chystá čtyřsedadlový dvoudveřový elektrický model Quant, který bude energii čerpat ze solárních článků.

A ještě jeden ohromující údaj: Koenigseggu CCX, jehož osmiválcový motor s výkonem 806 koní se rozjede z nuly na stovku za 3,2 sekundy a o kterém výrobce prohlašuje, že pojede až 417 kilometrů v hodině, stačí ke zrychlení z nuly na třístovku a opětovné zabrzdění na nulu 29,2 sekundy.

Koenigsegg CCX

Koenigsegg CCX

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...