Unikát v Rodném domě Ferdinanda Porscheho: Závodní speciál Porsche 919 Hybrid

Unikát v Rodném domě Ferdinanda Porscheho: Závodní speciál Porsche 919 Hybrid | foto: Škoda Auto

Autofotka týdne: České Porscheho muzeum představuje závodní speciál

  • 3
Závodní speciál z Le Mans představuje od srpna muzeum v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou. Porsche 919 s hybridním pohonem a výkonem 900 koní vyhrálo slavný čtyřiadvacetihodinový závod v roce 2016.

Fascinující hybrid se stal ústředním bodem jednoho ze tří tematických okruhů vratislavické expozice nazvaného Mobilita.

„Ferdinand Porsche, automobilový konstruktér a vizionář individuální mobility, prováděl první pokusy s elektřinou v domě svých rodičů ve Vratislavicích,“ doplnila vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi Andrea Frydlová. Porscheho rodný dům vlastní od roku 2011 mladoboleslavská automobilka a po náročné rekonstrukci ho otevřela v listopadu 2016 veřejnosti.

Porsche zkonstruoval první hybridní automobil s elektromotory v nábojích kol už v roce 1900 a nazval ho „Semper Vivus“ (Věčně živý). V roce 1901 pak konstruktér představil podobu komerčního modelu Mixte

Dojezd hybridního vozu tehdy neomezovala kapacita olověných akumulátorů, dobíjely ho dva benzinové jednoválce. Průkopník hybridní technologie tak byl schopen ujet tehdy úctyhodnou vzdálenost 200 kilometrů bez zastavení. V expozici vratislavického muzea je replika tohoto hybridního vozu s benzinoelektrickým pohonem. S obdobným přijel Porsche v roce 1903 do Vratislavic, aby rodičům představil svou budoucí manželku.

O 113 let později debutoval závodní vůz Porsche 919 Hybrid. Prototyp kategorie LMP1 vytrvalostního mistrovství světa FIA vyhrál v letech 2015, 2016 a 2017 prestižní podnik 24 hodin Le Mans, v šampionátu dosáhl celkem 17 vítězství a získal po třech titulech za sebou v hodnocení značek i v hodnocení jezdců. 

Ve Vratislavicích najdou teď motorističtí nadšenci vítězný vůz Le Mans z roku 2016 se startovním číslem 2, který nahradil v expozici repliku Vozu Posrche lohner Semper Vivus.

Za volantem závodního speciálu Porsche 919 hybrid se střídali Neel Jani, Marc Lieb a Romain Dumas. Z 900 koní výkonu motoru připadá 400 koní na elektromotor pohánějící přední kola a 500 koní na přeplňovaný benzinový čtyřválec vzadu.

Vůz má dva systémy rekuperace. První z nich mění kinetickou energii brzdícího vozu na elektřinu, druhý používá generátor s turbínou, roztáčenou spalinami. Elektrický proud se ukládá do vodou chlazené 800voltové baterie lithium-iontových článků (podrobnosti čtěte zde).