První hybridní vůz postavil Čech. Buď Křižík nebo Porsche

aktualizováno 
František Křižík byl jedním z prvních konstruktérů hybridních automobilů. A pokud absolutní prvenství nedrží on, tak patří jinému "Čechovi" - Ferdinandovi Porschemu.

Závodní Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol | foto: Porsche

Rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche je společně se svým prvním zaměstnavatelem – Jakubem Lohnerem uznáván jako první konstruktér hybridního automobilu. Porsche pracoval od roku 1896 pro rakouskou karosárnu Jacob Lohner Werke und Sohn. Pro ni nejprve zkonstruoval elektromobil a následně pak hybridní vůz.

První prototyp vznikl v letech 1898 – 1899 a fungoval na principu, který dnes známe pod označením sériový hybrid. Automobil rozjížděly elektromotory v nábojích předních kol, kterým dodávaly energii těžké olověné baterie. Akumulátory dobíjelo dynamo poháněné spalovacím motorem. Tento princip po dlouhých letech oživil Chevrolet Volt, který se stane prvním novodobým sériovým hybridem (spalovací motor v něm výhradně dobíjí baterie). VÍCE O CHEVROLETU VOLT ČTĚTE ZDE

Lohner-Porsche Mixte

Dvoumístný Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol

Porscheho vůz se vyráběl sériově. Z fáze prototypu se do výroby dostal v roce 1900 a do roku 1905 se jej, včetně čistě elektrických variant, vyrobilo podle různých pramenů až 300 kusů. Vůz pojmenovaný Mixte se dokonce vyráběl i ve variantě s pohonem všech kol – podle všeho byl právě v této variantě dodán první hybridní vůz zákazníkovi. Porschemu je tak přisuzováno prvenství v aplikaci pohonu všech kol.

Lohner-Porsche Mixte

Lohner-Porsche Mixte ve čtyřmístné variantě s pohonem všech kol

Vůz byl pořádně těžký – jen soubor 44 olověných článků, každý s napětím 80 voltů, vážil 1 800 kilogramů. Každý z elektromotorů v náboji kola měl výkon 2,5 nebo 3,5 koně (1,9 nebo 2,6 kW), krátkodobý špičkový výkon činil 7 koní (5,2 kW). Vůz měl rám dřevěné konstrukce a podle provedení dovedl jet maximální rychlostí až 58 km/h. Uvádí se, že verze s pohonem čtyř kol dovedla v roce 1903 pokořit rychlost 110 km/h.

Křižík byl asi rychlejší

Průkopníkem na poli hybridních vozů byl ale také slavný český vynálezce František Křižík. Ten experimentoval s elektromobily již od roku 1895. Prameny se zde dost rozcházejí a tak není jasné, kolik prototypů Křižík sám zkonstruoval. V roce 1895 (případně v několika následujících letech) měly vzniknout celkem tři prototypy, se kterými se Křižík proháněl po pražských ulicích. Podle některých zdrojů byl právě třetí prototyp hybridním vozem.

Elektromobil Františka Křižíka

Elektromobil Františka Křižíka

První prototyp měl poháněná zadní kola elektromotorem s výkonem téměř 5 koní (3,6 kW) a ovládání pákami. Druhý prototyp měl již klasické automobilové ovládání – tedy volant a pedály. V každém ze zadních kol se usídlil elektromotor s výkonem 3 koně (2,2 kW). Třetí prototyp má podle některých historiků být jedním z prvních hybridů vůbec. Do vozu instaloval Křižík spalovací motor, který dobíjel baterie a ty pak dodávaly energii elektromotorům. Některé prameny uvádějí, že šlo o prototyp vlastní Křižíkovy konstrukce, stejně jako předchozí dva vozy. A že teprve po Křižíkovi použil stejné technické řešení Porsche.

Jiné zdroje ale říkají něco jiného. Křižíkovým hybridem měl být až údajný čtvrtý prototyp, o jehož existenci ostatní většinou mlčí. Čtvrtý vůz měl stát na základu vozu Laurin & Klement typ E se 4,5 litrovým 26 kW čtyřválcem, nebo měl využívat alespoň tento motor. Křižík totiž údajně navrhoval vůz kompletně vlastní konstrukce a to včetně dvouválcového spalovacího motoru. Vůz měl být oficiálně předveden až v roce 1908 na Jubilejní výstavě v Praze. Je ale možné, že jako prototyp existoval již podstatně dříve. Laurin & Klement E se vyráběl v letech 1906 – 1909.

Ať byl první nebo ne, Křižík rozhodně patřil mezi první konstruktéry hybridů. Pokud by jej totiž opravdu postavil až v roce 1908, mezi něj a Porscheho se stihli vklínit jen další dva konstruktéři. Tím prvním byl Henri Pieper – německý konstruktér žijící v Belgii. Ten první hybrid navrhl podle všeho v roce 1900 a počítal i s konstrukcí, kde by spalovací motor mohl pohánět kola i přímo. Patent podle všeho získal v roce 1905 a od roku 1906 do roku 1912 vyráběla automobily podle jeho patentu belgická společnost Auto-Mixte.

Patent Henriho Piepera

Patent Henriho Piepera

Druhým hybridem z mezidobí Porsche – Křižík je francouzský vůz Al z roku 1907. Ten byl postaven firmou L'Energie Electro-Mécanique z města Suresnes. Jeho benzíno-elektrický pohon měl výkon 24 koní (17,6 kW).

Na tyto více než 100 let staré koncepce navázala v sériové výrobě až v roce 1997 japonská Toyota s modelem Prius. Paradoxně nejstarší uspořádání, kdy spalovací motor výhradně dobíjí baterie, vzkřísí ve výrobě až příští rok Chevrolet Volt. Po více než 110 letech.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily....

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Rodiče žalují Teslu za nedbalost, jejich syn v elektromobilu uhořel

Ilustrační snímek

Rodiče floridského teenagera, který loni v květnu uhořel po havárii elektromobilu Tesla, nyní...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

VIDEO O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na...

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Najdete na iDNES.cz