První hybridní vůz postavil Čech. Buď Křižík nebo Porsche

František Křižík byl jedním z prvních konstruktérů hybridních automobilů. A pokud absolutní prvenství nedrží on, tak patří jinému "Čechovi" - Ferdinandovi Porschemu.

Závodní Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol | foto: Porsche

Rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche je společně se svým prvním zaměstnavatelem – Jakubem Lohnerem uznáván jako první konstruktér hybridního automobilu. Porsche pracoval od roku 1896 pro rakouskou karosárnu Jacob Lohner Werke und Sohn. Pro ni nejprve zkonstruoval elektromobil a následně pak hybridní vůz.

První prototyp vznikl v letech 1898 – 1899 a fungoval na principu, který dnes známe pod označením sériový hybrid. Automobil rozjížděly elektromotory v nábojích předních kol, kterým dodávaly energii těžké olověné baterie. Akumulátory dobíjelo dynamo poháněné spalovacím motorem. Tento princip po dlouhých letech oživil Chevrolet Volt, který se stane prvním novodobým sériovým hybridem (spalovací motor v něm výhradně dobíjí baterie). VÍCE O CHEVROLETU VOLT ČTĚTE ZDE

Lohner-Porsche Mixte

Dvoumístný Lohner-Porsche Mixte s pohonem předních kol

Porscheho vůz se vyráběl sériově. Z fáze prototypu se do výroby dostal v roce 1900 a do roku 1905 se jej, včetně čistě elektrických variant, vyrobilo podle různých pramenů až 300 kusů. Vůz pojmenovaný Mixte se dokonce vyráběl i ve variantě s pohonem všech kol – podle všeho byl právě v této variantě dodán první hybridní vůz zákazníkovi. Porschemu je tak přisuzováno prvenství v aplikaci pohonu všech kol.

Lohner-Porsche Mixte

Lohner-Porsche Mixte ve čtyřmístné variantě s pohonem všech kol

Vůz byl pořádně těžký – jen soubor 44 olověných článků, každý s napětím 80 voltů, vážil 1 800 kilogramů. Každý z elektromotorů v náboji kola měl výkon 2,5 nebo 3,5 koně (1,9 nebo 2,6 kW), krátkodobý špičkový výkon činil 7 koní (5,2 kW). Vůz měl rám dřevěné konstrukce a podle provedení dovedl jet maximální rychlostí až 58 km/h. Uvádí se, že verze s pohonem čtyř kol dovedla v roce 1903 pokořit rychlost 110 km/h.

Křižík byl asi rychlejší

Průkopníkem na poli hybridních vozů byl ale také slavný český vynálezce František Křižík. Ten experimentoval s elektromobily již od roku 1895. Prameny se zde dost rozcházejí a tak není jasné, kolik prototypů Křižík sám zkonstruoval. V roce 1895 (případně v několika následujících letech) měly vzniknout celkem tři prototypy, se kterými se Křižík proháněl po pražských ulicích. Podle některých zdrojů byl právě třetí prototyp hybridním vozem.

Elektromobil Františka Křižíka

Elektromobil Františka Křižíka

První prototyp měl poháněná zadní kola elektromotorem s výkonem téměř 5 koní (3,6 kW) a ovládání pákami. Druhý prototyp měl již klasické automobilové ovládání – tedy volant a pedály. V každém ze zadních kol se usídlil elektromotor s výkonem 3 koně (2,2 kW). Třetí prototyp má podle některých historiků být jedním z prvních hybridů vůbec. Do vozu instaloval Křižík spalovací motor, který dobíjel baterie a ty pak dodávaly energii elektromotorům. Některé prameny uvádějí, že šlo o prototyp vlastní Křižíkovy konstrukce, stejně jako předchozí dva vozy. A že teprve po Křižíkovi použil stejné technické řešení Porsche.

Jiné zdroje ale říkají něco jiného. Křižíkovým hybridem měl být až údajný čtvrtý prototyp, o jehož existenci ostatní většinou mlčí. Čtvrtý vůz měl stát na základu vozu Laurin & Klement typ E se 4,5 litrovým 26 kW čtyřválcem, nebo měl využívat alespoň tento motor. Křižík totiž údajně navrhoval vůz kompletně vlastní konstrukce a to včetně dvouválcového spalovacího motoru. Vůz měl být oficiálně předveden až v roce 1908 na Jubilejní výstavě v Praze. Je ale možné, že jako prototyp existoval již podstatně dříve. Laurin & Klement E se vyráběl v letech 1906 – 1909.

Ať byl první nebo ne, Křižík rozhodně patřil mezi první konstruktéry hybridů. Pokud by jej totiž opravdu postavil až v roce 1908, mezi něj a Porscheho se stihli vklínit jen další dva konstruktéři. Tím prvním byl Henri Pieper – německý konstruktér žijící v Belgii. Ten první hybrid navrhl podle všeho v roce 1900 a počítal i s konstrukcí, kde by spalovací motor mohl pohánět kola i přímo. Patent podle všeho získal v roce 1905 a od roku 1906 do roku 1912 vyráběla automobily podle jeho patentu belgická společnost Auto-Mixte.

Patent Henriho Piepera

Patent Henriho Piepera

Druhým hybridem z mezidobí Porsche – Křižík je francouzský vůz Al z roku 1907. Ten byl postaven firmou L'Energie Electro-Mécanique z města Suresnes. Jeho benzíno-elektrický pohon měl výkon 24 koní (17,6 kW).

Na tyto více než 100 let staré koncepce navázala v sériové výrobě až v roce 1997 japonská Toyota s modelem Prius. Paradoxně nejstarší uspořádání, kdy spalovací motor výhradně dobíjí baterie, vzkřísí ve výrobě až příští rok Chevrolet Volt. Po více než 110 letech.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Auta zdražují, budoucnost je v pronajímání, říká Čech v globálním autobyznysu

ilustrační snímek

Exkluzivně Jako jsme si zvykli na japonská nebo korejská auta a dnes se na ně nekoukáme, jako by k nám dojela...

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na...

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde...

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025