Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Moskvič 412: Leninovy saně

  18:00
Jedním z nejpopulárnějších sovětských vozů byl Moskvič 412 vyráběný v moskevském závodu malolitrážních automobilů MZMA. Model 412 nahradil v roce 1967 Moskvič 408, jehož výroba byla ukončena.

Konstrukcí i karosérií se Moskvič 412 podobá svému předchůdci, dokonce i řadící páka se z počátku výroby montovala pod volant. Změny však nastaly na motoru, převodovce a nápravách.

V listopadu 1969 se automobil dočkal několika úprav. Objevily se obdelníkové světlomety, svislá koncová světla, nová maska chladiče a nový znak – jelikož byl závod přejmenován z MZMA na AZLK (Automobilový závod leninského kosmomolu). Přepracování se dočkala také přístrojová deska i samotné přístroje, které se díky lepšímu podsvícení staly čitelnějšími.

Řadící páka se přestěhovala ze sloupku řízení na podlahu, na karosérii a v interiéru bylo provedeno několik drobných úprav. Na objednávku se montovaly automobily pro export do Finska, o tyto vozy se starala sovětsko–finská firma Konela. Automobily se od běžně vyráběných "čtyřistadvanáctek" lišily, sedadla byla potažena látkou, zevnitř kryl střechu plastový potah a volant měl dřevěný věnec.

Pohonnou jednotkou Moskviče 412 se stal upravený agregát BMW z roku 1939, který získal bývalý Sovětský svaz v rámci válečných reparací. Motor prošel velkou modernizací a výsledkem snažení konstruktérů byl první agregát v SSSR s rozvodem OHC. Pohonná jednotka se zdvihovým objemem válců 1,5 litru disponuje výkonem 55 kW (75 k). Vzhledem k tomu, že se na tehdejší dobu jednalo o technologicky zdařilý a lehko opravitelný agregát, stal se předlohou pro silnější motory o objemu 1,7, 1,8 a dokonce 2,0 litru, které se montovaly do později vyráběného modelu 214.

Těžko hodnotit klady a zápory automobilu, který se již řadu let nevyrábí, ale vzpomeňme na několik zásadních zlomů, které se zapsaly do historie tohoto modelu. Jedním z nejdůležitějších je zavedení příčného stabilizátoru přední nápravy, což byla v tehdejším sovětském automobilovém průmyslu velká novinka.

Brzdová soustava Moskviče 412 byla hydraulická, jednookruhová bez vakuového posilovače; dvouokruhová brzdová soustava se do "čtyřistadvanáctky" začala montovat až v průběhu sedmdesátých let. Přední i zadní kola měla bubnové brzdy, kotoučové brzdy se na přední kola začaly montovat až později. Moskvič 412 získal ve své době mnoho dobrých umístění v automobilových soutěžích, což svědčí o jeho kvalitách.

V současné době již těžko potkáte "čtyřistadvanáctku" v dobrém stavu, drtivá většina vozů je prolezlá korozí. Výhodou automobilu jsou malé nároky na údržbu, ale velkým problémem je vysoká spotřeba paliva (přes 12 litrů na 100 km), o zastaralé konstrukci především brzdového systému lépe nemluvit. Majitelé těchto kdysi velmi oblíbených vozů by jistě souhlasili s označením "držák", jelikož na automobilu byla snad jen dvě slabá místa. Jedním je rychle se opotřebovávající ložisko ve spojce a druhým malá životnost táhel řazení.

Tento vůz byl vyroben v roce 1968. O rok později prošel model 412 úpravou vzhledu - dostal novou masku, obdelníkové světlomety, svislá koncová světla a nový znak.

Autoři:
  • Nejčtenější

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

Návrat legendy. Vydali jsme se po stopách spojení Škody s Rallye Monte Carlo

Premium Byla lehká, dobře vyvážená a jezdci ji milovali, zatímco soupeři nenáviděli. Příkladně se skládala do zatáček, aby hned...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Málokterý čtyřicátník by jel tak dobře jako já, usmívá se legenda F1 Derek Bell

Premium Potkali jsme se už poněkolikáté, ale poprvé jsme měli čas si popovídat. Navíc ve velice uvolněné atmosféře eventu, kde...

Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel
Karamel bez připáleného hrnce? Vyzkoušely jsme Salko Karamel

V redakci všechny milujeme slaný i sladký karamel, ale jeho příprava se někdy podobá trestu. Karamel se snadno přichytí na dno hrnce a nepomůže ani...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...