Řidič bláznivější než Bond. Filozof, který dubloval nesmrtelného 007

aktualizováno 
Erich Glavitza zaujal filmaře pracující na šesté bondovce střetem s lokomotivou při rallye v Rumunsku. Ten „šílený Vídeňan“ žije na plný plyn, kromě závodní a kaskadérské kariéry má také doktorát z filozofie. Ve filmu Ve službách Jejího Veličenstva dubluje nejen 007 ale také Bond girl.

Mercury Cougar | foto: Mercury

Značná část filmu se natáčela ve Švýcarsku. Co dělá padesát let po premiéře šesté bondovky rakouský kaskadér Erich Glavitza, který tehdy řídil vůz při dechberoucí honičce na ledě, zjišťoval švýcarský magazín Automobil Revue.

Švýcarsko posloužilo jako kulisa k filmům s Jamesem Bondem už několikrát. Anglický režisér Peter Hunt tu na přelomu let 1968 a 1969 natáčel ve výšce téměř tři tisíce metrů nad mořem na vrcholu hory Schilthorn v Bernských Alpách. Právě tam se od října 1968 do května následujícího roku natáčely mimořádné scény adaptace jedenáctého románu spisovatele Iana Fleminga o Jamesi Bondovi.

George Lazenby jako James Bond ve filmu Ve službách Jejího Veličenstva (1969)

George Lazenby jako James Bond ve filmu Ve službách Jejího Veličenstva (1969)

Postavu britského superšpióna ztvárnil poprvé a také naposled za svou kariéru australský herec George Lazenby. Bondovým protivníkem byl zlosyn Ernst Stavro Blofeld, šéf kriminální organizace Spectre, která měla své sídlo, centrálu zla, právě na vrcholu hory Schilthorn. James Bond tam měl plné ruce práce s Blofeldem a navíc se tu zapletl s hraběnkou Teresou Di Vincenzo alias Tracy. Bond girl v tomto filmu ztvárnila herečka Diana Riggová.

U příležitosti padesátého výročí Bondova dobrodružství je v Bernských Alpách naplánováno několik akcí. Například 1. června 2019 proběhne v restauraci Piz Gloria na vrcholu Schilthornu slavnostní recepce, jíž se zúčastní řada herců z filmu. Účast už přislíbil kromě jiných i představitel hlavní role George Lazenby.

Diana Riggová a George Lazenby během natáčení bondovky V tajné službě Jejího...

Diana Riggová a George Lazenby během natáčení bondovky V tajné službě Jejího veličenstva ve Švýcarsku (10. ledna 1969)

Jedna z dechberoucích scén zachycuje honičku na ledové sjezdovce. Hlavní hrdinové Bond a Tracy zde uhánějí v Mercury Cougar XR-7 z roku 1969, zločinci pod vedením Blofelda v Mercedesu 220 S. Bývalý rakouský automobilový závodník Erich Glavitza (viz box) byl před padesáti lety zodpovědný za natáčení kaskadérských akcí v legendárních akčních sekvencích. Na své zážitky z natáčení zavzpomínal po padesáti letech od premiéry v rozhovoru pro švýcarský týdeník Automobil Revue.

„Pokud si dobře vzpomínám, spisovatel Ian Fleming, tvůrce Jamese Bonda, popisuje ve své knize pronásledování Tracy a Bonda na koních. Ovšem koncem šedesátých let, kdy se film Ve službách Jejího Veličenstva natáčel, byl motoristický sport na plátně mimořádně oblíbený. Důkazem jsou například filmy Johna Frankenheimera Grand Prix z roku 1966 nebo Indianapolis z roku 1969 s Paulem Newmanem v hlavní roli. Producenti bondovky Harry Saltzman a Albert R. Broccoli proto považovali automobilovou honičku za vhodnější nápad,“ vypráví.

George Lazenby a Telly Savalas ve filmu V tajné službě Jejího Veličenstva (1969)

George Lazenby a Telly Savalas ve filmu V tajné službě Jejího Veličenstva (1969)

„Šéf produkce Hubert Fröhlich se zeptal autorů německého magazínu o motorsportu Rallye Racing, zda neznají někoho, kdo by dokázal zajistit fantastické scény z automobilových honiček,“ vzpomíná Glavitza. Tehdejší šéfredaktor Rallye Racing byl svědkem několika jeho jízd ve Formuli V, což byla v šedesátých a sedmdesátých letech velmi populární série závodů. Na vlastní oči viděl i Glavitzovu srážku s lokomotivou při rallye v Rumunsku. Na základě své zkušenosti popsal Glavitzu producentům jako „naprosto šíleného Vídeňana, který něco takového na sto procent dokáže“.

Nadšený závodník a doktor filozofie

Erich Glavitza se narodil v roce 1942 v rakouském Kapfenbergu. Celý život se točil kolem závodního sportu, novinařiny a psaní, pohyboval se i na akademické půdě. Jako pilot jezdil řadu let ve formuli V a rally, ale i na motorce – věnoval se motokrosu. 

V šedesátých letech působil Glavitza jako novinář, psal pro periodika Salzburger Nachrichten a Presse. Kromě toho byl organizátorem kaskadérských scén pro film Ve službách Jejího Veličenstva (1969) nebo závodnickou klasiku Le Mans (1970) s hollywoodskou ikonou Stevem McQuennem. Na závodní dráze se utkal s legendami, jako byl mistr světa ve formuli 1 Jochen Rindt nebo Jack Brabham. 

Glavitza je ale i myslitel. Doktorský titul získal v oborech filozofie a vědecká teorie na univerzitě ve Vídni, redigoval literární i historické texty. Jeho nejnovější kniha Vollgas oder nix (Plný plyn nebo nic), která popisuje jeho dobrodružství v motoristickém sportu v šedesátých letech, vyšla v loňském roce. Je otcem tří dcer.

Glavitza byl filmovou nabídkou překvapen: „S prací koordinátora kaskadérů jsem tehdy neměl pochopitelně žádné zkušenosti.“ Jezdil tehdy ve Formuli V proti Niki Laudovi a Rakušanovi Helmutu Markovi, který je dnes zodpovědný za rozvoj mladých pilotů u závodů Red Bull Racing. Přesto si byl jist, že filmařům dokáže nabídnout, co potřebují: „Vzpomínám si na rozhovor s Němcem Hubertem Frölichem, který mě vyslýchal jako malého kluka a chtěl vědět, zda mu dokážu připravit rozpočet.“

Když pak dostalo natáčení filmu zelenou, organizoval Glavitza naprosto všechno od koncepce scény po realizaci kaskadérských čísel na ledě. Postaral se rovněž o volbu vozidel, najímal řidiče, zajistil pojištění, ubytování a dokonce i stravu. Vozy domlouval s marketingovým ředitelem Fordu Walterem Hayesem, který pro natáčení nakonec dodal jedenadvacet escortů. K tomu byly využity dva Mini: „Jeden z nich byl můj Mini Cooper s motorem Holbay-Formel-3. Jezdil jako blesk, měl výkon sto deset koní, využili jsme ho dokonce jako kamerový vůz,“ směje se bývalý kaskadér.

09.dubna 2019 v 22:45, příspěvek archivován: 18.dubna 2019 v 10:06

50 years ago ... rolling cars for James Bond OHMSS in Switzerland near Grindelwald ... was rockin‘ n Rolling all the Time https://t.co/QSoaAPyz5R

Na zásadní scénu pronásledování ve filmu Ve službách Jejího Veličenstva si pamatuje naprosto přesně: „Tracy a 007 jeli v červeném Mercury Cougar XR-7. Prchali před Blofeldovými kumpány, kteří se za nimi řítili v Mercedesu 220 S. Bond před sebou uvidí zledovatělou dráhu a nutí Tracy, aby jela po ledě a pronásledovatele tak setřásla. Ujedou několik kol, ale pronásledovatelé jsou jim pořád těsně v patách. Když se 220 S dostane téměř ke Cougaru, vrazí Mercury do jednoho z Escortů, ten se dostane do smyku a narazí do Mercedesu, který se převrátí na střechu a začne hořet.“

Kaskadérský tým tvořilo devět pilotů včetně Glavitzy, a jeden mechanik. Natáčení trvalo tři a půl týdne, kvůli sněžení se protáhlo o pět dnů. „Ve slavén honičce na ledě dubluju Dianu Riggovou, ve filmu pak ale i jednoho z mužů.“

26.února 2019 v 21:08, příspěvek archivován: 18.dubna 2019 v 10:07

007 still going strong https://t.co/jCR2X4eE5d

Jak je obvyklé, z natáčení vzešly i vtipné historky. Třeba jak se kaskadéři dali jednou večer s herci dohromady a namočili zámky ve dveřích Citroënu DS 21 jednoho z zrádců. Při teplotách minus 30 stupňů zámky přes noc totálně zamrzly. Protagonista vzpomíná ale i na kruté počasí, které vládlo. Kromě silných mrazů se do údolí sesunula lavina, což natáčení na týden přerušilo. „Při natáčení ale byla obrovská legrace, především díky krásné Angličance Dianě Riggové s jejím úžasným smyslem pro humor. Skvěle jsme vycházeli i s režisérem Peterem Huntem a jeho týmem. Jen s představitelem Bonda Georgem Lazenbym jsme si moc nerozuměli, byl tehdy skutečně hodně arogantní.“

Mercury Cougar
Mercury Cougar

Mercury Cougar

Glavitza přiznává, že mu film zásadním způsobem ovlivnil život: „V roce 1969 jsem byl chudý jako kostelní myš. Přesto jsem si umínil, že se stanu závodním jezdcem, ačkoli jsem na takovou kariéru neměl ani šilink. A pak jsem najednou seděl na spoustě peněz, za natáčení Bondovky jsem dostal 160 tisíc franků. To byly tehdy neskutečné peněze. Především jsem pak ale dostal smlouvu, abych v roce 1970 zinscenoval kaskadérské scény pro film Le Mans se Stevem McQueenem. Poté co někteří z mých přátel přišli při automobilových závodech o život, jsem se závodním sportem skončil a investoval své peníze do dovozu motorek Kawasaki. Ale všechno začalo Jamesem Bondem.“

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Americká krása: první jarní bublání zahájilo letní sezonu osmiválců

15. První jarní bublání

První jarní bublání je tradiční akce milovníků Amerik. Letos se potkali na zahájení sezony už po patnácté. Centrem akce...

Na Slovensku po padesáti letech dokončují prototyp Tatry 603 X

Tatra 603 X Coupé

Na Slovensku dokončují ve spolupráci s autorem původního návrhu funkční prototyp vozu Tatra 603X Coupé, který na první...

Nová šance pro automobilky: vydělávat na mladých ojetinách

Ilustrační snímek

Stáří českého automobilového parku je notoricky známé. Patnáct let a víc. Samotné automobilky už tuší, že víc nových...

Najdete na iDNES.cz