Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Dvoutaktní nostalgie: sedmimístný kombík Saab 95

Svět byl tehdy pomalý, dvoutaktní, devadesátka byla závratná rychlost, sedmdesátka akorát a se sedmimístným kombíkem se jezdilo i rallye. Kvůli Saabu 95 by stálo za to tuhle dobu navštívit.
Saab 95

Saab 95 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Nejnovější saab

Čtěte, jak jezdí nový Saab 9-5

Dnešní moderní auta umí jezdit rychleji, než je pro chabé smysly a reakce člověka dobré a bezpečné. Namasírují vám pomalu i ušní lalůčky a udělají za vás první poslední. A většina řidičů ani neví, co všechno jejich auto umí. Ale pocit, že se po otočení klíčku v zapalování opravdu něco děje a ta radost, když se vám podaří rozjet...

Saab 95

Saab 95 je praprapradědeček letošní novinky švédské automobilky, která měla loni namále. Sedmimístný třídveřový kombík, který jakoby právě vyjel z výrobní linky, opečovávají přímo v Trolhattanském muzeu Saabu. Jezdí jak zamlada, jen se o něj v provozu mezi dravými moderními auty hodně bojíte. Jízda je jistá, pohodová. Jen kdyby ostatní tak nespěchali.

Saab 95

Vyráběl se od roku 1959 do roku 1978, poslední dva roky už jenom jako pětimístný.

Saab 95

Celkem jich vzniklo přes 110 tisíc. Kromě osobáků vznikaly také dvoumístné nákladní verze a dokonce i pick-upy.

Saab 95

V roce 1967 dostal Saab 95 čtyřtakt z Fordu Taunus. Karoserii namaloval Sixten Sason, švédská designérská legenda, která namalovala i prvního prasaaba.

Technicky vychází ze Saabu 93, který se představil v roce 1955. Saab 95 ale dostal některé díly z novějšího modelu 96, který je o rok mladší.

Saab 95 - červený je ročník 1959, béžový 1978

"Pětadevadesátka" se představila koncem padesátých let, to ještě u Saabu panovaly dvoutaktní časy. Dvoutakt má úplně stejný zvuk jako ve východoněmeckém wartburgu.

Tříválec s objemem 841 kubíků a 38 koňmi prý uměl 95 rozdovádět i na stodvacetikilometrovou rychlost. Zrychlení z nuly na stovku prý ale trvalo skoro tři čtvrtě minuty. Kapota se jako u všech starých saabů odklápí dopředu, jednoduchý motor šlape jako hodinky. Motor hezky bezprostředně reaguje na plyn.

Tohle auto vám ukáže, jak jsme dnes rozmazlení. Čtyřmetrový Saab 95 byl ve své době jeden z opravdu velkých kombíků. Navíc odvezl až 500 kilo cestujících a nákladu. Dnes je stejně dlouhá nejmenší škodovka, ve které se nám nechce jet ve čtyřech na dovolenou. A ještě jedna zajímavost, rozvor náprav, který určuje místo pro nohy posádky v podélném směru, je jen o necelé 2,5 centimetru kratší, než u první generace Škody Octavia.

Dost místa pro sedm

Jak se do druhé řady sedadel v stařičkém saabu vecpou vedle sebe tři, si raději nepředstavujete a to nejlepší teprve čeká na poslední dva z výpravy. Ti se totiž vejdou do kufru. Otevřete víko (mimochodem, podlaha kufru je hezky nízko a skvěle se dovnitř nakládají věci), vyklopíte opěradlo a před něj sedák, nohy máte ve vaničce a sedíte zády ke směru jízdy. Dva mají místa na nohy víc než v dnešních sedmimístňácích, ale musí mít malé zadky.

Saab 95Saab 95

Za volantem vás přivítá vůně benzinu a obrovský prostor pro řidiče a spolujezdce, nepřekáží tam totiž žádný středový tunel. Před nosem máte malinké čelní sklo. Ven je ale skvělý výhled. Takový si v dnešních autech s tlustými sloupky (mají je v zájmu bezpečnosti) neužijete.

Bezpečnostní pás si zapínáte na prsou, podobnou sponou, jakou se dnes poutáte v letadle. Tříbodové pásy, které známe dnes, tehdy právě vynalézali u Volva.

Nastartujete, ozve se drnčivý zvuk, odjistíte ručku a můžete vyrazit. Držíte obrovský tenounký volant, pod ním napravo je páčka směrovek. Pedály jsou trochu vyosené směrem do středu auta.

Stačí jen pár nejnutnějších ovladačů, zpětné zrcátko je uchycené na přístrojovce a tachometr ukazuje rychlost přirůstající ryskou jako na teploměru. Dálkovky ovládáte spojkovou nohou spínačem na podlaze.

Řadička napravo pod volantem má taky něco do sebe. Je to klasické "háčko" jako v moderních autech, akorát pootočené o devadesát stupňů, dráhy jsou kraťounké a přesné, že by dnešní auta mohla závidět. Čtyři stupně volíte tenkou páčkou, na kterou dosáhnete malíčkem i s rukou na volantu. Pro zpátečku páčku povytáhnete a řadíte dolů na místo dvojky.

Jako všechny staré saaby, má i 95 skvělý rejd, auto je lehounké, takže vám posilovač řízení nechybí. Chybí ale posilovač brzd, takže si chvílemi pomáháte očima a přemýšlíte pořádný kus dopředu.

Saab 95

"Letecká kvalita vám dává víc za vaše peníze," říkala dobová reklama na tohle auto. A sedmimístný kombík dokonce jel v roce 1961 Rallye Monte Carlo, i proto že to byl jediný saab se čtyřstupňovou převodovkou. Erik Carlsson tehdy dojel na parádním čtvrtém místě.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

Neschopná krabice či levné kabrio. Auta, z nichž jednou bude ceněná klasika

Premium Auto jako investice? Tak jistě, někdo si může v aukci koupit Ferrari 250 GTO za jeden a půl miliardy. Ale pokud mezi...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

Návrat legendy. Vydali jsme se po stopách spojení Škody s Rallye Monte Carlo

Premium Byla lehká, dobře vyvážená a jezdci ji milovali, zatímco soupeři nenáviděli. Příkladně se skládala do zatáček, aby hned...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...