Čtvrtek 23. ledna 2020, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. ledna 2020 Zdeněk

Bugatti se narodil před 135 lety. Slavný Ital navrhl první vůz v 19 letech

  16:30aktualizováno  16:30
Jedničkou mezi sportovními vozy, na nichž závodila mimo jiné i Češka Eliška Junková, byly svého času automobily z továrny Ettore Bugattiho. Tento legendární italský automobilový konstruktér, který navrhoval i superluxusní auta, se narodil v Miláně před 135 lety, 15. září 1881.

Bugatti 51 (1931) tehdejšího automobilového závodníka Jiřího Kristiána Lobkovice v Národním technickém muzeu, expozici Dějiny dopravy. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Ettore Bugatti se narodil do rodiny umělce a návrháře nábytku Carla Bugattiho, umění sám dokonce krátce studoval. První vůz navrhl už ve svých 19 letech. Poměrně rychle si udělal jméno, a když mu bylo pětadvacet, stal se hlavním inženýrem ve firmě Deutz v Kolíně na Rýnem.

Fotogalerie

Postupem času se Bugatti osamostatnil a prorazil na trhu soutěžních vozů. Mezi legendy značky se řadí modely Bugatti Typo 35 (1924) nebo luxusní verze Bugatti Royale (1928).

Miláňan Bugatti původně vyráběl své vozy v alsaském Molsheimu (tehdy patřících do Německa), firma zavřela v roce 1952, pět let po smrti Ettoreho.

V současnosti vyrábí luxusní vozy Bugatti koncern Volkswagen, který v roce 1998 koupil práva na značku. Na jejím znovuoživení má ovšem ví podíl italský investor Romano Artioli (jeho příběh čtěte zde).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Tatra 138 přišla jako zjevení z jiného světa. Prodávala se i na Západě

Před šedesáti lety se rozjížděla sériová výroba Tatry 138. Oproti svému také legendárnímu předchůdci, Tatře 111,...

Hyundai iX20 je český fenomén. Značka za něj našla náhradu ve zlevněné i30

Takové auto už pro Evropu nikdy nikdo nepostaví. Zvenku malé, uvnitř prostorné, navržené poměrně jednoduše s důrazem na...

Premium

Pomohl kamarádovi utéci za Berlínskou zeď. Schoval ho do nejmenšího BMW

Berlínská zeď rozdělila spoustu lidí. Stejně tak i Klause-Güntera Jacobiho a jeho nejlepšího přítele z dětství Manfreda...

Premium

Auta českých seriálů: pestrá přehlídka ve Zdivočelé zemi

Je po válce a do rodné vsi v krušnohorském pohraničí se vrací bývalý válečný pilot Antonín Maděra. Jeho životní osudy...

Najdete na iDNES.cz