Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně velké. Jisté ale je, že se design aktuálních BMW bezradně točí v kruhu. Nezmohl s ním nic ani Jozef Kabaň, který po roce bojů o volnost raději zakotvil u Rolls-Royce.
BMW Garmisch

BMW Garmisch | foto: BMW

Adrian van Hooydonk, šéfdesignér celé skupiny BMW, možná našel cestu. Ohlédl se do minulosti a našel oporu v jednom nejgeniálnějších autodesignérů všech dob Marcellu Gandinim. „Je pro mě jedním z největších mistrů automobilového designu a jeho vozy byly vždy velkým zdrojem inspirace pro mou práci,“ říká van Hooydonk.

Ztracenou studii Garmisch, kterou vytvořil za svého působení ve studiu Bertone, tak podle fotek, vzpomínek a rysů z Gandiniho archivu postavili znovu.

BMW Garmisch
BMW Garmisch

Je to fantastický koncert, důkaz, že staří machři minulosti opravdu uměli a styl a nápady jim nekazily předpisy a modelovací programy. Kdyby Garmisch začalo BMW dnes v nezměněné podobě vyrábět, byla by o něj rvačka, na to vemte jed.

Je to nádherné, štíhlé kupé s perfektně vyváženými proporcemi, úžasnými detaily a nadčasovými řešeními předpovídajícími věci, které automobilky možná jednou objeví.

Čistota, jednoduchost a funkční minimalismus se snoubí s elegancí a rafinovanými řešeními, které dávají Garmischi mondénní eleganci.

Koncept pojmenovaný po zimním středisku Garmisch-Partenkirchen – známé Ga-Pa – zažil obnovenou premiérů u jezera Como na přehlídce automobilové krásy Concorso d’Eleganza Villa d’Este konané v květnu.

Ztraceno

Původní BMW Garmisch zmizelo po své premiéře na ženevském autosalonu v roce 1970. Van Hooydonka zaujalo na nalezeném zašedlém obraze před několika lety. „Možnost znovu postavit BMW Garmisch nám dalo příležitost složit poctu panu Gandinimu a současně připomenout jeden z méně známých vozů, kterým studio Bertone přispělo k rozvoji designu BMW. Pro mě už tyto skutečnosti stačily k tomu, abychom projekt spustili. Vyplníme jím jednu z mezer v historii BMW.“

BMW Garmisch

K italské karosářské škole mělo BMW vždy blízko, vždyť slavná Isetta vznikla právě v Itálii, stejně jako bájné BMW M1 navržené Giorgettem Giugiarem.

„Původní nápad přišel od samotného Nuccia Bertoneho, který chtěl překvapujícím koncepčním vozem, představeným na autosalonu v Ženevě, posílit vztahy s BMW,“ vzpomíná na vznik studie Garmisch Marcello Gandini, který byl tehdy součástí týmu designérů studia Bertone.

„Chtěli jsme vytvořit moderní kupé střední třídy, které by bylo věrné designu BMW, ale bylo by dynamičtější a provokativnější.“ Zatímco při pohledu z boku byl vůz uhlazený a velmi čistý, nejvýraznějším prvkem přídě konceptu BMW Garmisch byly nepřehlédnutelné, vertikálně orientované a hranaté BMW ledvinky tvořící masku chladiče, po jejichž stranách byly světlomety schované pod hranatým krycím sklem. Dalšími zajímavostmi designu byly ventilační mřížky v zadních C sloupcích, připomínající sportovní vozy, a kryt zadního okna, tvarem připomínající plástve. To byl ostatně stylistický prvek obvyklý u rukopisu Marcella Gandiniho.

Vůz vznikl během několika měsíců. Kromě výrazného a neotřelého vnějšího vzhledu zaujal také interiérem. Velmi neotřelé bylo autorádio umístěné ve středovém panelu na výšku nebo okázalé výklopné zrcadlo před spolujezdcem, publikum zaujala kombinace výrazných barev a materiálů dodala jinak účelově řešeným interiérům tehdejší doby neopakovatelný šarm. Podle Marcella Gandiniho bylo potřeba tomuto vozu dát i vzrušující jméno. „Vybrali jsme slovo Garmisch, protože v Itálii bylo tehdy velmi populární lyžování. Evokovalo představy o zimních sportech a alpské eleganci.“

Ztracený koncept se BMW rozhodlo postavit znovu. Původní dokumentace byla velmi omezená, takže tým tvůrců musel pracovat podle fotografií exteriéru i interiéru. Mnoho z nich bylo pouze černobílých. Marcello Gandini přispěl svými vzpomínkami, pomohl s dohledáním původní barvy karoserie (světlá metalická „champagne“, přesně ve stylu tehdejší italské módy) nebo materiály a barvy vnitřního čalounění a obložení.

Inspirace

„Když jsem se poprvé doslechl, že BMW chce znovu postavit BMW Garmisch, byl jsem velmi překvapený,“ popsal Gandini své pocity z první návštěvy Adriana van Hooydonka v roce 2018 v Turíně. „Nyní jsem velmi šťastný, že jsem mohl být součástí celého projektu, a také, že se BMW rozhodlo k oživení své minulosti. Když se na vůz podívám, je pro mě velmi těžké rozpoznat ho od originálu.“

Svými čistými tvary, minimalistickým designovým stylem a pečlivě navrženými liniemi s geometrickými tvary bylo BMW Garmisch archetypem nového radikálního stylu, který prosazovala italská designérská studia jako Bertone, Italdesign a Pininfarina koncem 60. a začátkem 70. let a který je významným referenčním bodem i pro současné automobilové designéry. BMW Garmisch tak není jen symbolem avantgardního přístupu k designu, bylo také inspirací pro moderní designéry své doby. A platí to i dnes: „Design Marcella Gandiniho byl vždy jasný, čistý, ale také i velmi dramatický. Z těchto důvodů shledávám jeho práci tak inspirující. Vždy byl schopen stvořit něco výjimečného s použitím jen minima designérských prvků. Tento přístup, snažící se minimem ukázat maximum, je velmi moderní i dnes,“ komentuje Adrian van Hooydonk.

Génius

Marcello Gandini se narodil v roce 1938 a je jedním z nejvlivnějších automobilových designérů 20. století. Během čtrnácti let, kdy byl hlavním designérem studia Bertone v Turínu, vytvořil nejodvážnější a nejrevolučnější automobily své doby. Mezi ně patří koncepční vozy s klínovitým profilem, jako jsou Lancia Stratos Zero nebo Alfa Romeo Carabo, stejně jako ikonické sportovní vozy jako Lamborghini Miura, které jsou ceněny sběrateli po celém světě. Jedním z vůbec jeho nejslavnějších konceptů je Lamborghini Marzal.

Kromě konceptu BMW Garmisch pracoval Marcello Gandini se svým týmem u Bertoneho také na studii BMW Spicup (prohlédněte si ho zde) a na první generaci BMW řady 5, která vznikla pod vedením tehdejšího šéfdesignéra BMW Paula Bracqa.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...