Diskuse k článku

Vysoká řidičská: víme, jak jezdit s tabulkovou spotřebou

Čísla spotřeby udávaná v tabulkách aut nesedí, lamentují řidiči. Na silnici jim auto upíjí z nádrže víc než v laboratoři. Jan Bezděka, expert na bezpečnou a úspornou jízdu, učí, jak jezdit opravdu úsporně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J54i32ř96í 10V62e81s55e67l77ý 3370122310270

4,4 litry v městském provozu? To neudává ani jeden výrobce. Spíš 2x tolik.

Některé zasady instruktora OK - lze přijmout. Při klidné volnější silnici lze i ve městě jet např s tempomatem.

0/0
1.1.2018 18:46

L98u98k10a10s 66M32u36d81r79a 6226666642331

Ano, ok, jasně - je to článek, takže si to lidi klidně přečtěte, to není nic proti ničemu. Že je většina rad z článku z kategorií v intervalu "hloupost" až "naprostý nesmysl", to nehraje pro pouhou četbu roli.

Jo chcete si to vyzkoušet? Ale tak jasně, vyzkoušejte - na pár desítkách kilometrů, nejspíš se nic nestane.

Ovšem hlavně! Hlavně podle těchto rad NEJEZDĚTE v běžném provozu. Tam nic takového nepatří, tam patří plynulost, bezpečnost a předvídatelnost. Pro pitomce, neustále přesouvající svůj pohled z otáčkoměru na palubní počítač, co chvíli kontrolující zařazenou rychlost, polohu nohy na plynu a (co já vím) správné natočení po větru, tam není místo.

Pokud vám totiž takto nepatrné snížení nákladů stojí za riskování života jiných nebo vlastního, osobní automobil/individuální přepravu si s největší pravděpodobností nemůžete dovolit, a lze tedy ve vší vážnosti doporučit přesednout do MHD, na kolo, nebo nejlépe chodit pěšky. To totiž, kromě nejvýraznější úspory, je i zdravé - tedy pokud se nebudete za tmy promenádovat na silnici.

+1/0
8.12.2017 0:11

J22i93ř23í 81S65c78h29w44a31c48h 8578424508686

hmm. Takže každý druhý tu vede silné řeči jak ho spotřeba vůbec nezajímá načež čtyři z pěti těchto "siláků" uvádí, že jezdí dieselem. Proč asi? ;-D

+1/0
7.12.2017 21:29

J67i68n14d98ř57i90c33h 62Š41k52o36p47e45k 4115561860665

a co v rámci za úsporou nula nula nic jezdit v autě v zimě v pantoflích ? Zimní boty jsou pár kilo navíc ;-D;-D

Osobně kašlu na spotřebu, na auto dám pneu, které na silnici drží (i za cenu vyšší spotřeby), v zimě v autě vozím řetězy, startovací kabely i lopatu i plnohodnotou rezervu. Určitě se to vyplatí, ale nikoho nenutím vozit podobný věci. Klidně at si honí spotřebu, já naopak dojedu do cíle

Život je otázkou priorit :-)

+1/0
7.12.2017 19:49

P73a86t67r67i73k 12S97v17o66b10o78d50a 3669591406985

Nevím, proč jezdit na tabulky. Jezdím, abych si to užil. Můj průměr je s turbobenzinem 6,7 po celý rok a jsem s tím spokojenej.

+2/0
6.12.2017 10:26

P62a31t81r31i30k 42S12v91o69b67o75d45a 3649321416765

Pan redaktor má rád zahrádky..... mí rodiče ja také kdysi na Š 100 L měli :)

0/−1
6.12.2017 10:17

P56e60t89r 73V76o65b69o61ř46i98l 5789497668125

Jezdím v dieselové 2,2 s automatem zhruba za 7,5, jaká je tabulková spotřeba nevím a je mi to jedno. Litr na sto sem nebo tam udělá minimální rozdíl v nákladech na držení a provoz auta, takže proč se pořád hlídat.

+1/0
5.12.2017 14:47

B10ě53l72a 25H63o78r35á54k64o80v27á 1988912379470

Stejně to jednou bude tak, že se namačká cíl cesty a nebude se nic moc dalšího ovlivnit.

Tak si to užívejte jak je každému libo než to brusel zarazí...

0/0
5.12.2017 11:04

R75a74d88e52k 27H60o91d82a74ň 9396117831823

Ušetřit 15 Kč/100 km, a kupovat nový motor o 100k km dřív. Jo, takhle se šetří.

+2/0
5.12.2017 8:58

P52e80t74r 98L91i25d93m59i81l84a 3951861228747

Docela by mne zajímalo co se to rozmohl za zlozvyk.Ŕidiči nechávají

běžet motor na prázdno i při tom když si jdou nakoupit nebo jen tak

klábosí s kamarádem.Dřív se vypínal motor na semaforech.Ještě si

pamatuji že můj táta vypínal motor i při jízdě z kopce.Ještě bych to

dokázal pochopit při velkém horku nebo zimě /klimatizace,topení/.

0/0
3.12.2017 5:47

M43i89c80h49a28l 92C85h57a56l60u87p73a 6298350249713

na semaforech mi to prijde jako blbost, pri jizde z kopce by to nic moc zrat nemelo, teoreticky 0

0/0
4.12.2017 7:29

P40e80t36r 54Č78e64r88m11á15k 9418545619780

To není ani tak zlozvyk, prostě nechtějí auto trápit dalším startem a nebo ještě po tom prvním startu neujeli takovou vzdálenost a motor není ohřátý na provozní teplotu.

Vypínat motor z kopce je dnes nemyslitelné a nebezpečné, spotřeba je stejně nulová a především to brzdí...

0/0
4.12.2017 23:03

S87t76a76n83i70s20l43a55v 45L25á36t36a90l 8918117781661

Vypínat motor u auta, které na to nemá SW je hloupost, protože po startu je vždy na určitý čas přechodový (po startu) režim a ten má vyšší spotřebu. Tak se vlastně nic neušetří (start potřebuje energii z AKU a krátké zvýšení spotřeby po startu (oproti volnoběžnému režimu s minimální spotřebou) vám zaručeně neušetří ani halíř (spíše se prodraží) :-):-):-)

+2/0
6.12.2017 11:58

J11i32n29d11ř58i51c17h 57Š84k41o84p49e93k 4665241960805

můžeš vypínat motor na každý křižovatce, kde budeš dávat pozor. Těch pár litrů za několik let nevyváží ani náhodou zátěž výroby nové baterky, neboť ta stávající vydrží logicky méně než při nevypínání motoru při každé hlouposti.

Nemám problém nechat pár minut motor běžet, aku mi díky tomu vydrží cca 8 let

+2/0
7.12.2017 19:27
Foto

J78i76ř27í 62V85e78s77e56l13ý 3540442610770

Někteří řidiči nemají problém nechat běžet motor 10 minut před obchodem. Oni nemají problém. Ostatní uživatelé vzduchu původně s kyslíkem okolo ano.

0/0
1.1.2018 18:48

P84e32t98r 82Č21e53r12m37á79k 9288905529850

Logicky, spotřeba na volnoběh je asi litr na hodinu, takže je lepší nechat to nastartované než to několikrát do hodiny startovat což by přineslo emisní zátěž mnohonásobně vyšší R^

0/0
3.1.2018 19:44

L70u48k87a30s 27M55u56d24r74a 6476926862321

To není zlozvyk, pane kolego, to se jen někdo snaží zacházet s autem šetrně. Ono startovat například můj 3,0l diesel v mrazu šestkrát za deset minut, pravděpodobně už bych to auto neměl. A to že soudruzi z BMW ty motory celkem umí.

Stejně tak ovšem nevěřím, že to kdovíjak prospívá motorům benzinovým nebo výrazně nižších kubatur. Spalovací motor prostě musí běžet za určité konkrétní teploty a podmínek, aby byl efektivní a podával maximální výkon za přijatelných nákladů.

Když slyším kolikrát pod oknem, jak tu mnoho strejců ráno v rozespání skočí například do VW koncern-made 2.0 TDI, a vteřinu po otočení klíčkem hned šlapou turbu na krk, co to dá, nejraději bych jim šlápl na krk taky. No a pak tací píšou do diskusí nářky nad tím hnusným TDI motorem, co po nich chtěl už v malém nájezdu servis přinejmenším za tisíce. Ten motor za to bohužel nemůže...

0/0
8.12.2017 0:23

J74i26ř56í 23T88o39m71e62š 5412120373502

Vypnout motor, znamená vypnout i posilovač řízení, posilovač brzd, když nevím co to udělá, nikdy bych to ani nezkoušel, ostatně se mi vypne i vnější osvětlení.

0/0
11.12.2017 20:32

R64i86c27h61a86r34d 41M91i46c90h57a38l56o96w30s86k40i 1901459765176

Nesmyslný článek neznalého autora. Když chceš šetřit nekupuj si auto. Choď pěšky a jezdi na kole nebo vlakem.

+4/−1
1.12.2017 22:33

T94o96m87á47š 49V56e38s20e83l43ý 5975338430109

no, vlakem toho moc neušetří a na kole se moc daleko nedostane ;-)

0/0
5.12.2017 20:20

S93t69a89n42i54s56l95a74v 45K68o58z92d12e98r79k26a 8646937418535

Jasně, duste motor kolem 1200 ot/min. Půjde to i trochu níže. Jen s epřipravte na to, že budete co dva/tři roky měnit dvouhmotový setrvák... A to se vyplatí! ;-D

+2/0
30.11.2017 16:36

R75a49d76e14k 57S23e57d57l47á66k 5233380617361

Tak,tak. Nedávno tu byl článek který problematiku dvouhodnotového setrvačníku zmiňoval, není to levná záležitost. Mám Rapida stejné motorizace prům.spotřeba 4,7. Neřeším...

0/0
3.12.2017 15:54

J39a53n 84D44l49o11u70h35ý 7474949450509

Jezdim s 10 let starou atmosferou 1.4 Duratec za 5,6l/100km LPG pri ujeti cca 450km. Jedine co dodrzuji je zbytecne nebrzdit a otacky drzet mezi 2000 az 3200, coz odpovida tomu, co je napsano i v manualu. Tenhle motor ale dokaze i vysat penezenku: ve meste blbou jizdou ( nedodrzeni otacek ) rekni si klidne o 10 litru LPG :-D

0/0
29.11.2017 7:08

J76a21n 54F88o11r54g57á93č 7324891220753

Chcete ušetřit? Kupte si kolo :-P

0/0
29.11.2017 5:02

M84a95r18t38i61n 17N17o31v62o57t24n45ý 8769634337154

Ano, dá se jezdit úsporně, se spotřebou podle techničáku, ale kde je pak radost z jízdy?

+3/0
29.11.2017 1:17

J15a80n 13D36l37o45u67h67ý 7564929190289

Dnesni turbo-benziny o objemu jeden litr nemaji jaksi nijak potencial delat radost z jizdy, neproda tomu ani fakt, ze to najdete v aute za pul mega ;-)

+4/0
29.11.2017 7:11

M16a71r24t63i67n 87N35o20v48o63t28n25ý 8419864357404

Tak třílitr je třílitr, ale i s mým 1.2 l se 140 HP se dá jezdit svižně a užít si to.

0/0
29.11.2017 9:47

P43e90t64r 94Č48e76r89m95á61k 9758175279490

Tak v párset kg těžkém malém autě určitě, 1,3 tunovej kompakt už s tím moc živej není, o užití nemůže být ani řeč.

+1/0
29.11.2017 22:38

J24i29ř42í 10S44c17h98w88a36c19h 8668244698856

Projel jsem se s litrovým Civicem 130k a s hlediska dynamiky to jelo rozhodně lépe jak ASX s 1,6.....

0/0
29.11.2017 22:51

P89e48t26r 10Č95e11r76m12á60k 9548425389190

No to logicky, asx je právě těžší a má větší jízdní odpory. Ale řeč spíš byla o tom že 130-140koní v autech kolem 1.3tuny nejsou žádný závodníci co by dělali nějaký zážitek z jízdy.

0/0
30.11.2017 11:30

J19i48ř55í 50S47c21h89w16a62c83h 8188424978986

ASX je oproti tomu Civicu těžší asi o celých 30 kg. (obé váží cca 1,3 tuny)

a další jízdní odpory se moc neprojevily, protože projížďka se konala jen ve městě tj. do cca 60-70km/hod;-)

0/0
30.11.2017 21:51

P31e76t75r 94Č18e57r37m73á94k 9658735409240

Sice o skoro 130kg ale to je jedno. Každopádně se to logicky projevuje tím směrem co říkám, a vyšší stavba SUV a větší kola se pak promítají také.

0/0
4.12.2017 23:05

J88i68ř86í 14S89c34h67w52a47c87h 8978754188166

Hmotnost bez řidiče:

ASX 1.6 1260 kg

Civic 1.0 1225 kg (-35 kg)

https://www.vybermiauto.cz/katalog/mitsubishi/asx

https://www.vybermiauto.cz/katalog/honda/civic

Kola: ASX 16", Civic 17" a o něco širší.

Aerodynamika v městských rychlostech při kterých jsem se to projížděl (při zrychlení z nuly) nehraje příliš velkou roli.

0/0
5.12.2017 20:36

P12e81t16r 27Č10e73r34m10á17k 9518965149630

No jenomže musíš právě porovnat oba stejné údaje, pokud tedy u civici vycházíš z hodnoty 1225 (tedy s řidičem), tak pak logicky u ASX také - 1335 ;-)

Takže rozdíl 110kg R^

K tomu větší kola (obvod kola větší o více jak 13cm), a větší čelní plocha a součinitel odporu - tudíž větší jízdní odpory - nutnost jinak zpřevodovat skříň = pomalejší reakce.

Na samotněm rozjezdu skutečně odpor vzduchu zas takovou roli nehraje, ta hmotnost a kola ale právě ano. Proto není nijak divné že SUV zaostane za hatchbackem.

0/0
6.12.2017 19:15

J24i53ř74í 24S36c58h51w13a11c71h 8588494888606

OBĚ UVEDENÉ HMOTNOSTI JSOU BEZ ŘIDIČE!!!

A větší kola má CIVIC!!!

0/0
6.12.2017 22:21

P21e33t11r 67Č87e16r75m30á55k 9948905499390

Takže znovu: Je potřeba porovnávat STEJNÉ HMOTNOSTI, tebou uvedená je v jednom případě bez řidiče a v druhém s. Rv

Větší obvod kol má pak ASX, pokud nevíš jak se to počítá tak 2x3,14xr ;-)

0/0
11.12.2017 20:46

P16e46t71r 81B49á75č79a 8925386205385

Takovou sekacku na travu si taky normalni clovek ani nekoupi.

+1/−1
29.11.2017 15:02

J55i71ř16í 43S52c41h27w66a88c50h 8328424288456

podlé tvého hodnocení "normálnosti" jich máš doma nejméně 10, ale vsadím boty, že to "hrdinně" zapřeš.

0/0
29.11.2017 22:57

M31a82r18t28i62n 35N84o30v22o78t30n60ý 8949774567604

Pokud člověk chce auto za rozumnou cenu (tak do půl mega, víc si běžný pracují člověk nemůže dovolit) tak nemá moc na výběr.

0/0
29.11.2017 23:14

P49e81t76r 38Č60e53r62m43á13k 9878155499260

Na výběr je toho víc než dost, pochopitelně předpoklad je že se řídím prioritami a né pocitem nového auta ;-)

0/0
30.11.2017 11:31

J96a87n 11K50r98p41e56c 5276673524892

aneb "ušetřím pár litrů ale zničím motor"... ne já tomu opravdu nerozumím. někdo má asi jinak nastavené priority. to opravdu lidi mají tolik volného času že neví coby, tak jezdí na tabulkovou spotřebu? není snad cílem hry dostat se z A do B co nejefektivněji? a ono je to tedy správně asi co nejpomaleji... šetřit pár deci na pár set kilometrech. ikdyby to byl litr paliva, komu to proboha stojí za ten vopruz?

+1/0
28.11.2017 23:19

J26a75n 51D54l48o73u84h66ý 7274179720939

Tak nic se nema prehanet, ale kdyz jezdite denne stejnou trasu, neni potreba si stale hrat na zavodnika. Me to udela na 60 km usetreni 5 minut :-D Samozrejme, ze se rad projedu ale nemam potrebu jezdit kudlu kazdej den ;-)

+2/0
29.11.2017 7:14

L80i73b81o87r 79D29a23n22ě19k 4867411203

To vůbec není pravda. Nikde se o pomalosti nepíše. Důležitá je konzistentnost... Jízda okreskami proložená vesnicemi a ostřejšími zatáčkami může mít spotřebu dost podobnou jako klidná jízda po dálnic třeba 100 km

0/0
29.11.2017 14:27

P38e31t29r 48H60o88š17e58k 6649113866154

"Při snižování rychlosti podřaďovat" a to je právě nesmysl, pokud dojizdim do vsi, tak je úplně jedno, jestli jedu bez plynu na šestku a k tomu pribrzduju, a nebo jestli tam dám čtyřku a dobrzdim motorem. V obou případech je spotřeba v tu chvíli nulová, jen je rozdíl v tom, jaké komponenty namáhám. Já budu raději pribrzdovat, už proto, že nepoužívané kotouče by stejně orezly a je to pohodlnější a plynulejší než zbytečně podrazovat.

+2/0
28.11.2017 21:46

J15a88n 57D46l70o96u76h31ý 7254239290629

Ono se pak ozve ilozeni loziswk v prevodovce ;-) tak po 150 000km timto stylem. Hlavne u mensich kubatur...

0/0
29.11.2017 7:15

M29a22r43t14i58n 65K57u16ř47í29t35k10a 6237956588675

Ještě by měli dodat, co do těch aut tankovali. Povinná biosložka udělá svoje.

+1/0
28.11.2017 19:41

P52e71t17r 75Č67e92r39m42á57k 9258455869700

Že by ušetřila nafta bez biosložky (která je běžně k dostání)? No nevím :)

0/0
29.11.2017 22:40
Foto

M28a90r75e12k 17B14a56š39i50s11t58a 7623662793150

Jezdím s 1,4 TDI, nad šest litrů se nedostanu ani ve městě. Podtáčet motor dokáže jen skutečný analfabet. Po dlouhé cestě po dálnici máme motor jako vyměněný. Spotřeba na dlouhé vzdálenosti v dálničním tempu 3,8 litrů a to pod 120 nejedu.

+1/0
28.11.2017 19:23

L74u60k86á12š 54K15o24h49o55u36t 7328854632279

tak jsem to dnes testnul... sice jsem nejezdil na 1200ot ale spíše tak 1400-1500 a výsledek je:

Octavi III 2.0TDI 110kW

předešlých cca 770km najeto se spotřebou 5,3l/100km (nijak jsem to nešetřil)

dnes 117km z toho asi 30% město - spotřeba 4,6l/100km (vč.ranního studeného startu a tedy i jízdy se studeným motorem)

0/0
28.11.2017 18:56

L68u70k93á39š 24K70o27h28o94u65t 7658184662929

Druhý den, dalších cca 100km bez zvláštního hlídání otáček pouze se snahou o předvídavost a výsledek je 4.6l/100km

rozdíl mezi instrukcemi a zabíjením motoru nízkými otáčkami a normální jízdou, kterou pouze člověk více předvídá a snaží se jet plynule v optimálních otáčkách motoru je tedy 00 nic. Důležité tedy není podtáčet motor ani jet pomalu, ale prostě a jednoduše jet co nejvíce plynule.

0/0
30.11.2017 8:48

Najdete na iDNES.cz