Podle služby GPSJam, která monitoruje problémy se signálem GPS u letadel, je od května zhruba polovina Moskevské oblasti v takzvané červené zóně, uvedla RBK. To znamená, že za 24 hodin nahlásí problémy s GPS alespoň deset procent letadel, která nad oblastí prolétnou.
Od května, kdy Moskva čelila prvnímu dronovému útoku, hlásily přerušení provozu kvůli problémům s GPS také například taxislužby Sitidrajv nebo Jandex, uvedla RBK.
Delší dolety, lepší nosnost. Ukrajina dohání ruský náskok i drony z Česka |
„Pokud se letadlo pohybuje ve výšce alespoň 500 metrů, tak samozřejmě vypadává navigace a člověk neví, kudy letět. Někdy lze manévrovat a přejít do nižších výšek, jak se říká, letět ‚nad stromečky‘. Ale to také není bez nebezpečí,“ sdělil agentuře předseda ruské Federace všeobecného letectví Sergej Minigulov. Podle něj se nyní pracuje na řešení, jak využít k orientaci například vysílače mobilního signálu.
Kvůli častým dronovým útokům v regionu kolem Moskvy se množí případy, kdy lidé malá letadla považují za ukrajinské bezpilotní letouny a snaží se kvůli tomu uvědomit úřady. Policie pak upozornění prověřuje, kontaktuje sportovní letiště a ptá se jich, jaké stroje jsou v té době ve vzduchu.