Česká pošta poslední dobou prochází změnami a pociťují to už i zákazníci. MF DNES v pondělí informovala o změně pracovní doby na zhruba 1 500 pobočkách. Od 1. října se na začátku roku zavedlo dvourychlostní doručování.
Další v pořadí je přesun zhruba 250 poboček. Plány výrazně zbrzdil covid. Pošta si udělala přehled, které chce přestěhovat – bude to pouze v rámci daného města a musí přitom dodržet normativ Českého telekomunikačního úřadu, aby 95 procent občanů mělo k poště docházkovou vzdálenost nanejvýš 2,5 kilometru. Nemůže tedy docházet například na periferii města.
„Vychází nám přesunout 250 poboček, které nejsou vhodné pro stávající provoz – například je tam špatná dopravní dostupnost pro nás i pro zákazníka. Třeba na náměstích, kde by zákazník musel platit za parkování, když jde na poštu,“ říká Miroslav Štěpán, ředitel pobočkové sítě.
Dalším důvodem může být, že samotný vnitřek budovy je pro pošťáky překážková dráha – když nesou balíky, kterých se přepravuje čím dál víc, zatímco dopisy klesají, musejí překonat množství dveří a schodů, což manipulaci zdržuje. Pošty se přesouvají do nákupních center, tam, kde je koncentrace lidí, aby mohli vše vyřídit na jednom místě.
U jiných poboček zase dochází k plýtvání prostorem – ze tří až čtyřpatrové budovy se využívá jen přízemí pro provoz pošty, zbylé prostory je složité pronajmout. Pro poštu tak bude výhodnější budovu opustit a pronajmout si někde menší plochu. Byznys plán je na provozních nákladech ušetřit řádově stovky milionů a vydělat na prodeji nepotřebných nemovitostí. „Přesuny chceme projednat s místní samosprávou, v rámci zachování dobrých vztahů,“ slibuje Štěpán. Jednání s obcemi chce zahájit na podzim.
Pro balík do trafiky
Pošta letos od července rozjela síť externích provozoven Balíkovna Partner, může jít o lokální obchůdek či trafiku. Se zpožděním tak pošta následuje systém konkurenční Zásilkovny.
„Občan si do toho místa může objednat a následně vyzvednout balíkovou zásilku – například na e-shopu. Na podzim jich chceme mít spuštěno 1 500, zatím jich máme 400,“ vypočítává Štěpán. Cílem pošty je v jedné Balíkovně Partner vydat až 20 zásilek denně, zatím je na polovině. E-shopy ale nejprve musejí zákazníkům takovou možnost nabídnout na svých webech při objednávání zboží.
Pošta dál rozvíjí svůj projekt Pošta Partner, kdy se pobočky na venkově snaží přesunout pod externí provozovatele. Z 1 500 venkovských pošt už jich partneři provozují 700. Vedle fixní odměny podle počtu otvíracích hodin, a variabilní odměny podle transakcí, začala Pošta externím Partnerům nabízet další činnosti, na kterých by mohli vydělávat.
Předjednala spolupráci s několika poskytovateli různých služeb – pošta se může stát kontaktním místem Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra, operátora O2, prodávat léčiva nebo losy Sazky a Tipsportu. V jednání je také spolupráce s poskytovateli energií a s některými samosprávami. Ty by mohly Poštám Partner svěřit výkon některé obecní agendy, například výběr místních poplatků, aby občan nemusel spoléhat na otvírací dobu úřadu.
Na poště servis jako v bance
Co se týká vzhledu poboček, má Česká pošta připravený bezpřekážkový koncept obsluhy zákazníka. Chce odstranit bariéru mezi pracovníkem pošty a zákazníkem a opustit model přepážek, které tvoří dělicí čáru mezi oběma skupinami. Nově mají být pracoviště na pobočce rozmístěna v prostoru podobně jako na bankovních pobočkách. V době covidu bude hygienu řešit decentním plexisklem. První „bezbariérovou“ pobočku otevře staronově v Mladé Boleslavi letos na podzim.
Zároveň budou místo univerzálních stanovišť s různými typy služeb, jednotlivá pracoviště více specializovaná. Už teď se některé věnují jen bankopojištění, nyní budou některá specializovaná jen na czechpointové služby nebo prostě na příjem a výdej listovních zásilek. Každá činnost potřebuje jiné školení a pošta věří, že dlouhodobě díky specializaci ušetří.