Ministerstvo tak pokračuje ve sčítání, které odstartovalo minulý školní rok na základních školách. Výsledky sčítání byly alarmující. Každý čtvrtý romský školák je "onálepkován" jako lehce mentálně postižený, ukázal průzkum ministerstva školství.
Podle náměstkyně Kláry Laurenčíkové na základních školách totiž dochází k záměně mezi mentálním postižením a sociokulturním znevýhodněním. Děti s touto diagnózou pak v drtivé většině končí ve "zvláštních" školách. - o výsledcích sčítání čtěte zde
Ministerstvo se rozhodlo, že zároveň zjistí, kolik z romských žáků pokračuje ve středoškolském studiu.
"Je důležité mít v rámci celospolečenské diskuse o sociální integraci romských spoluobčanů všechna fakta. Jen díky tomu se můžeme pak bavit o politice zaměstnanosti, dávkové a bytové politice," řekla Lidovým novinám náměstkyně Laurenčíková.
Dotazníky by mohlo ministerstvo na školy rozeslat ještě v letošním roce. Přesný termín ale zatím není stanoven. Kolik Romů je v každé třídě, určí samotné školy, respektive třídní učitelé.
Informovaný souhlas srozumitelněji a v romštině
Zároveň chce ministerstvo v letošním roce změnit i takzvaný informovaný souhlas. Tento dokument musí podepsat každý rodič, pokud má být jeho dítě přeřazeno do praktické základní školy. "Chceme, aby tomu, co podepisují, rozuměli i rodiče, kteří třeba česky příliš neumí," vysvětlila Laurenčíková.
Romští rodiče totiž často neví, jaký je ve skutečnosti rozdíl mezi normální a praktickou základní školou. V novém formuláři by se rodiče měli dozvědět, jaké důsledky má přeřazení dítěte do praktické školy. Zároveň ho chce ministerstvo přeložit do romštiny.