Alexandr Vondra zdůraznil, že Entropa je kontroverzním uměleckým dílem. "Není to nic víc, nic míň," řekl novinářům. V podmínkách realizace díla bylo, že ji vytvoří sedmadvacet umělců členských zemí. Součástí podmínek bylo, že jakékoli vícenáklady pokryje autor, tedy David Černý, ze svých peněz. Potom už byla plastika instalována.
komentář mf dnesMartin Komárek: Černý dal do Entropy vlastní tělo i duši |
"Teprve pak jsme se dozvěděli o mystifikaci, byl to nepříjemný šok," komentoval Vondra skutečnost, že výtvarník Černý vytvořil dílo jen se svými spolupracovníky a peníze od státu na to nevyužil. To dnes Černý řekl i před novináři: "Věděl jsem, že nebudou použity k danému účelu, pošlu je zpátky státu."
Černý a jeho spolupracovníci, kteří dnes na prezentaci díla vystoupili, nešetřili omluvami. "Chci se omluvit Bulharsku, šlo o nedorozumění," řekl David Černý. "Pokud se Bulharsko bude cítit uražené, odstraníme jeho zobrazení. Bylo by to vůči nim spravedlivé," podotkl spoluautor Entropy Tomáš Pospiszyl.
Slova usmíření budou tvůrci směřovat i k dánské výtvarnici Susan Malberg Albertsenové. Podle nich byla náhoda, že se v katalogu k Entropě, který obsahoval jména údajných spolutvůrců z jednotlivých evropských států, objevilo její jméno.
Omluvná slova nesměřovala jen k dotčeným zemím, ale i k českému státu a vládě. "Chci se velice omluvit Alexandru Vondrovi, Karlu Schwarzenbergovi a Mirku Topolánkovi. Uvedl jsem je úmyslně v omyl," řekl Černý a doplnil: "Doufal jsem, že když si uděláme legraci ze všech, uděláme si legraci i ze sebe. Chtěli jsme urazit jen sami sebe."
Autoři nechtěli mluvit o významech zobrazení jednotlivých zemí. Jejich záměrem bylo, aby divák vnímal plastiku komplexně. "Chtěli jsme vyjádřit, jak moc je Evropa složitá. Bylo by zavádějící mluvit o jednotlivých zemích," vysvětlil Pospiszyl.
Novináři se ale nedali odbýt a zeptali se na Německo. Dálnice s auty totiž svým tvarem může někomu připomínat svastiku. "Je to klišé, hloupý pohled na Evropu. Jsou to díla, u kterých jsme předstírali, že je vytvořili fiktivní umělci s klišovitými myšlenkami," nastínil umělecký záměr Pospiszyl.
Davida Černého nejvíc zaskočila otázka od novináře, kterého zajímalo, zda toho všeho nelituje. Na odpověď vůbec nenalezl slova. "Stojíme si za dílem," zachránil situaci Pospiszyl.
Řeč se tvůrci Entropy vrátila, když se snažil najít ekvivalenty k humoru, který jeho dílo reprezentuje. "Prvním příkladem je Sacha 'Borat' Cohen, který si udělal daleko větší legraci. Druhým je Létající cirkus Monty Pythonů."
Jako třetí Černý zmínil francouzské gumáky, kteří parodovali prezidenta Sarkozyho. V pořadu zmatený gumový státník třeba nevěděl, kde je Rumunsko a kde Česko.