Před rokem dojel na Barum rally šestý a získal cenu Colina McRae pro závodníka, který nejvíc zaujal. I díky tomu patří Miroslav Jakeš z Hutiska-Solance k favoritům letošního ročníku, jenž začíná v pátek a pyšní se nabitým seznamem účastníků.
„Máme startovní číslo 12, které chceme vylepšit,“ plánuje Jakeš, který startuje ve voze Citroën DS3 R5 se zkušeným navigátorem Jaroslavem Novákem. „Kdybychom se dostali mezi nejlepších pět, bylo by to super.“
Poté, co piloti z východu Moravy dlouho vládli českému šampionátu v automobilových soutěžích, je Jakeš letos jediným, kdo pravidelně prohání hlavního favorita Václava Pecha. Na domácí soutěži ale bude v trošku jiné pozici, protože jedou i Roman Kresta, Pavel Valoušek a Jaromír Tarabus, kteří už z tuzemských tratí zmizeli.
„Region neřeším, pokaždé chci uspět ve srovnání se všemi jezdci,“ upozornil Jakeš.
FAKTAMiroslav Jakeš Soutěžní jezdec z Hutiska-Solance se narodil 7. října 1989. Už v šesti začal jezdit motokáry, dlouho patřil k nejlepším jezdcům mistrovství republiky. V roce 2003 přešel k závodům do vrchu. O pět let později se stal nejmladším mistrem Evropy v historii. Triumfoval ve skupině N. Rally se věnuje od roku 2009. Před rokem skončil stříbrný v mistrovství republiky ve sprintrally. |
Na souboj s Krestou se ovšem těší. Už proto, že pod bývalým továrním jezdcem Škody a Fordu dva roky působil.
„Roman je suprový jezdec, který umí výborně nachystat auto. Asi budeme mít honičku, abychom mu stačili,“ uvědomuje si Jakeš, který brzy oslaví 25. narozeniny.
Bývalý mistr Evropy v závodech do vrchu dostal před letošní sezonou výjimečnou šanci. Angažoval jej Gemini Clinic Rally Team, jenž jako jedna z prvních soukromých stájí získala Citroën DS3 R5.
Až s odstupem ho francouzská automobilka nasadila do mistrovství světa.
„Musím si zvykat na to, že auto je jiné než ty, s nimiž jsem dosud jezdil. Jinak brzdí, jinak řadí, je to závoďák od výroby,“ pochvaluje si. „Žádné smyky se s tím dělat nedají, jede jako po kolejích.“
Se seznamováním mu na jaře v Českém Krumlově pomáhal také slavný spolujezdec Daniel Elena, jenž přivedl Sébastiena Loeba ke všem devíti světovým titulům.
Debut vyšel Jakešovi parádně. V Krumlově, na Šumavě a v Hustopečích dojel pokaždé druhý za mnohonásobným mistrem republiky Pechem. Úspěšná série skončila teprve na Bohemii, kde havaroval. „Doháněl jsem ztrátu, ale v rychlé pasáži mě to nadneslo a vycestovali jsme na louku,“ popsal svou první nehodu v citroënu.
Navzdory bodovému výpadku zůstává na druhém místě v průběžném hodnocení českého mistrovství. Na lídra Pecha nabral obrovskou ztrátu, ovšem před třetím Romanem Odložilíkem má k dobru jen 23 body.
„Druhé místo bych bral,“ netají se Jakeš, který by aspoň jednou chtěl letos porazit Pecha. Pokud to nevyjde na Barum rally, dostane šanci v poslední soutěži v Příbrami. „Věřím, že to jednou přijde, i když Vašek zdejší tratě zná dokonale,“ připomněl.
„Když bude mít auto nastavené podle svých představ a bude znát tratě, dokáže s Vaškem držet krok,“ nepochybuje bývalý mistr republiky produkčních vozů Miroslav Jandík, v jehož dílnách tým připravuje vůz.
Letošní sezona je pro Jakeše představovací. V té další by rád vyrazil na mistrovství Evropy.
„Nahánět se s Vaškem je pěkné, ale chci udělat dobrý výsledek v zahraničí,“ říká rezolutně.
Ještě předtím ho čekají státnice na Vysokém učení technickém v Brně. Studuje stavební fakultu, tématem jeho diplomové práce je dílna pro motorsport.
„Využiju zkušenosti ze závodění. Vím, co kluci potřebují,“ podotkl.