Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Karlovaráci diskutovali o stavbě terminálu. Autorům řekli, čeho se bojí

  18:10
Doprava, náměstí, Chebský most nebo třeba bydlení ve Varšavské. Taková témata otevřela první veřejná diskuze nad novým karlovarským terminálem. Zatím existuje pouze studie, už má ale své příznivce i odpůrce.
Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

Tři roky práce předcházely vzniku studie integrovaného dopravního terminálu ve Varšavské ulici. Stát má asi 700 milionů korun a růst začne v roce 2018. Pod návrhem je podepsané Studio Hangár. Autoři Vladimír Tůma a Antonín Juštík ji společně s vedením města poprvé představili lidem v Národním domě.

Návštěvnost by jim přitom mohl leckterý promotér závidět. Debata otevřela několik témat. Redakce MF DNES přináší pět velmi diskutovaných otázek, které při debatě zazněly.

1 Jak to máme udělat s parkováním?

280 parkovacích míst je v současné době v místě a jeho nejbližším okolí, kde má vyrůst nový terminál. Část zůstane, zbytek by měl nahradit zejména parkovací dům se 440 místy. Vznikne z budovy Správy lázeňských parků.

„Když ale přijedete z nákupu, chcete si zaparkovat co nejblíže k bydlišti,“ zmínil Martin Vávra. Opřel se do potíží s parkovacími kartami a mluvil za šest bytových domů v centru. Proti terminálu ve Varšavské sepisují tamní obyvatelé petici a otevřeně říkají, že se jim návrh nelíbí.

Primátor Petr Kulhánek ubezpečil, že prioritní investicí města bude právě parkovací kapacita. „Týkat se bude nejen návštěvníků, ale i rezidenčního parkování,“ uvedl.

Podle Vladimíra Tůmy počítá studie s rozšířením parkování ve Varšavské pro rezidenty, další místa vzniknou v Bulharské, kde se změní podélné stání na šikmé.

2 Nechceme žít vedle nádraží

Za mrtvé místo označil Martin Vávra území mezi Puppem a Thermalem. „Uvědomte si, že poslední Karlovaráci žijí od Thermalu k Becherovce. Chcete je vyhnat?“ ptal se.

Přidal se k němu i další obyvatel Varšavské ulice. „Jestli vás zajímá názor těch, kteří ve Varšavské žijí, zda chtějí bydlet na Florenci, tak ne, nechceme. Už dnes jsme omezováni a nechceme chodit přes terminál. Terminál ano, ale v jiné lokalitě,“ řekl.

Život vedle dopravního terminálu ale podle Vladimíra Tůmy kvalitu života obyvatel nesníží. „Naopak povede ke zlepšení. Sníží se dopravní zatížení a autobusy budou oproti dnešnímu stavu zajíždět přímo do objektu,“ vysvětloval s tím, že hluku už nebude tolik.

Autoři počítají také s tím, že na ploché střeše vznikne zahrada s dětským hřištěm a dalšími prvky.

3 Kde máme Tržní náměstí?

Se vznikem nového náměstí u Tržnice původně počítalo vedení radnice. Ve studii ale nakonec chybí.

„Lidé se potřebují sdružovat, setkávat a vy to nejvhodnější místo zabijete velkou budovou,“ řekl Otmar Homolka z opozičního hnutí O co jim jde?! Zmínil přitom, že za největší problém studie považuje, že neexistuje žádná jiná varianta.

Autoři vysvětlovali, že plocha před Tržnicí nemá potenciál, aby se náměstím stala. „Náměstí vznikala vždy přirozeně - kolem křížení obchodních cest, a navazovala na to funkce služeb, bydlení, bývaly tam dominanty jako radnice a podobně. Tady to chybí,“ popsal Vladimír Tůma a promítl fotografie klasických českých náměstí.

Zmínil přitom, že výškový rozdíl plochy činí 4 metry. Pokud by jej chtěl dorovnat schodištěm, bylo by Tržní náměstí veliké jen jako dvě parcely pro rodinný domek. „Chceme náměstí, ne nádraží“ je přitom název petice, pod kterou se na internetu zatím podepsala stovka lidí.

4 Chebský most bude vždy problém

Čtyři namísto dosavadních dvou pruhů by měl v souvislosti s terminálem dostat frekventovaný Chebský most. Široký tak bude zhruba 17 metrů.

„Pamatuji si návrh na jeho rozšíření na čtyři pruhy. Ten ale zatrhli. Chebský most bude vždycky problém, a to kvůli památkářům,“ upozornil jeden z diskutujících. Podle primátora zatím nelze předjímat, jak jednání dopadne.

5 Splňujete normy?

Plynulejší provoz mají zajistit nově vymyšlené křižovatky před a za Chebským mostem. A právě ony vyvolávají otázky u odborníků. Jedním z nich je karlovarský stavební inženýr Milan Russev. Domnívá se, že jsou v rozporu s potřebnými normami, respektive požadavky ČSN. „Upozorňuji, že střet s ČNS může být fatální,“ řekl.

Podle primátora bude studie odborný posudek potřebovat, čeká ji dokonce celý balík takzvaných závazných stanovisek. To už ale souvisí s dalším stupněm.

I sami autoři v diskuzi často zmiňovali, že studie je ověřovacím dokumentem, zda se terminál do vybraného prostotu vejde. Nejedná se tedy o takzvanou územní studii. Na některé oponenty to ale v Národním domě tak nepůsobilo.

  • Nejčtenější

Při hromadné nehodě na Karlovarsku zemřel člověk, další čtyři se zranili

13. května 2024  16:13,  aktualizováno  21:35

Vážná dopravní nehoda dvou osobních a nákladního vozidla uzavřela silnici I/6 u Čichalova na...

Unikátní hrob z doby halštatské pod Vladařem vydal jantarové tajemství

20. května 2024  18:03

Množstvím uložených jantarových předmětů unikátní hrob objevili na poli nedaleko obce Močidlec...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Záchranná stanice je opět plná mláďat, někdy je pomoc spíše na škodu

14. května 2024  12:34

Drozdi, kosi, káčata i ježci. Začala sezona mláďat a zvířecí záchranáři mají napilno. Také v...

Klášter Teplá výjimečně otevřel podzemní chodby, jedna možná sloužila k útěku

13. května 2024  13:21

Zklamu vás hned na začátku, je tady spousta chodeb, ale nejsou to chodby tajné. Těmito slovy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Splašky z Ašska vytékají do přírody a plynou do Německa. Ostuda, uznává starosta

14. května 2024  9:14

Alarmující výsledky přinesl více než rok trvající hydrogeologický průzkum, který na Ašsku prováděla...

Unikátní hrob z doby halštatské pod Vladařem vydal jantarové tajemství

20. května 2024  18:03

Množstvím uložených jantarových předmětů unikátní hrob objevili na poli nedaleko obce Močidlec...

České dráhy postaví v Chebu servisní halu za 755 milionů, opravy se zefektivní

20. května 2024  16:03

Moderní, úsporná a především větší bude nová opravárenská hala za 755 milionů korun, kterou České...

Radostné novinky z Ašska. Stádo divokých koní je o dvě hříbata bohatší

20. května 2024  13:20

Hned dvě velká překvapení a dvojitou radost připravili svým chovatelům divocí koně v Krásné na...

Na abertamské křižovatce během pár dní hořelo další auto, všichni stihli utéct

20. května 2024

Druhý požár osobního automobilu na v podstatě totožném místě v rozmezí pouhých několika dní...

Advantage Consulting, s.r.o.
SEŘIZOVAČ LISŮ (až 38.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Karlovarský kraj
nabízený plat: 35 000 - 38 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....