Dopravní terminál změní centrum Varů, vyvolává ale řadu otázek

  9:07aktualizováno  9:07
Zatím jen podobu studie a několika vizualizací dostal integrovaný dopravní terminál, který má přinést revoluční řešení dopravy v Karlových Varech. Zastupitelé kvůli němu v úterý schválili pořízení změny územního plánu. Dílo ale vyvolává řadu obav. Opozice jimi zasypala vedení magistrátu.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

„Jsme proti, aby se změna územního plánu pořizovala. Studie přináší mnoho nápadů, ale i jeden velký problém. Celá doprava bude svedená k Tržnici a do centra města. My jsme vždy prosazovali, aby došlo k jejímu zklidnění. Teď jí tam bohužel hutníme a cpeme,“ zklamalo Jiřího Kotka z Alternativy.

Člen kontrolního výboru města Josef Janů vyjmenoval dalších osm problémů terminálu, které s kolegy našel. Začal zadáním studie bez soutěže, pokračoval možným finančním podhodnocením stavby či nedořešenými etapami. Prý by mohly na několik let zcela ochromit centrum města.

Zastupitelé nakonec kývli na dva z jeho čtyř návrhů. Magistrát tak musí zjistit, kolik bude terminál stát, a dořešit postup výstavby.

Primátor Petr Kulhánek nebyl proti. Na obě věci by podle něj stejně došlo. „S usneseními, která požadují ekonomickou rozvahu a další dopady studie, nelze než souhlasit, protože stejně budou pevně danou procedurou. Nastaly by, ať by je schválilo zastupitelstvo, nebo nikoli,“ uvedl primátor.

Zastupitelé nevěří, že terminál bude stát 700 milionů

Autoři návrhu ze Studia Hangár uvedli, že terminál bude stát 700 milionů korun. Tomu ale řada opozičních zastupitelů nevěří. Navíc se bojí provozních nákladů.

„Po bývalém vedení radnice nám tu zůstal pomník v podobě KV Areny. Může se stát, že po vás zůstane pomník v podobě terminálu,“ upozornila radní Věra Bartůňková za KSČM.

Podle primátora je zmiňovaná částka kvalifikovaným odhadem. Výsledná cena vyplyne až z výběrových řízení.

„Teprve z konkrétních tendrů zjistíme finanční náročnost stavby. Dnes nejsme schopni říct, jestli to bude avizovaných 700 či 800 milionů, nebo naopak méně. Pohybujeme se ale v těchto relacích,“ řekl Petr Kulhánek.

Dodal přitom, že právě s nimi vedení Karlových Varů počítá, když se poohlíží po penězích z města či národních a evropských dotacích. Studie provozní náklady terminálu nezmiňuje. Technické řešení ale podle primátora směřuje k co nejekonomičtějšímu provozu.

Jde o ochranné pásmo Vřídla, upozorňuje kritik

Když radní nad výslednými variantami přemýšleli, vybírali hned z několika. Nakonec vyhrála ta, která spojuje do jedné budovy městskou hromadnou a linkovou dopravu. Podle studie by měla získat prostor od Varšavské ulice až po tržnici.

Spojení dopravy a vybraného místa přitom udivilo Pavla Boušku z hnutí Karlovaráci.

„Jde o ochranné pásmo Vřídla. Už jednou tady došlo k tomu, že se Vřídlo, kvůli kterému sem lidé jezdí, ztratilo. A to stavbou nejmenované kolonády. Může se stát, že sice budeme mít terminál, ale bude nám chybět důvod, proč do Karlových Varů jezdit,“ podotkl Bouška.

Studie se kromě vedení města zastává i projektant Petr Bursík z ODS. Ten je takzvaným určeným zastupitelem pro územní plán. Upozorňoval, že úkolem studie je především říct, jestli se terminál do Varšavské ulice vejde. Vyčítal přitom zastupitelům, že na jednání o terminálu příliš nechodili.

„Chápu, že tu řada lidí křičí, protože už vidí nějaký konkrétní výsledek. Ale v momentě, kdy to vznikalo, nikdo z nich zájem na dění neměl,“ uvedl.

Dopravní terminál z dílny Studia Hangár počítá s tím, že součástí stavby bude například lávka spojující hlavní budovu s vlakovou zastávkou a Chebský most dostane čtyři pruhy místo nynějších dvou. Řešení tvůrců přináší například dva parkovací domy či pěší zónu ve Varšavské ulici. Dílo bude k výstavbě připravené v roce 2018.

Nejčtenější

VIDEO: Přes tisíc děr na silnici, naštvaní obyvatelé je barevně označili

Rozbitá silnice ze Šindelové do Krásné Lípy. Lidé označili díry barevně.

Barevnou silnici má v těchto dnech Krásná Lípa u Šindelové na Sokolovsku. Neonové tvary ale nejsou ozdobou, nýbrž...

Senior na Sokolovsku nelegálně odebíral elektřinu, hrozí mu vězení

Ilustrační snímek

Až pět let ve vězení může strávit jednaosmdesátiletý muž, kterého policie podezřívá z krádeže. Senior měl dva roky...

VIDEO: Honím čas, vysvětlil řidič kamionu předjíždění v zatáčce

Kamera natočila řidiče, který předjížděl na plné čáře v zatáčce

Bezohledného řidiče tahače s návěsem, který na Sokolovsku na plné čáře a navíc do zatáčky předjížděl ve vysoké...

Boj s obří štikou na Skalce trval přes půl hodiny

Václav Fikar, chebský rybář a spisovatel chytil na Skalce trofejní štiku 118...

Krokodýl. Právě tak rybáři říkají obrovským štikám. O ulovení takového krokodýla sní většina z nich, ale dostat na...

Moje zodpovědnější generace. Více jsme se rvali, vzpomíná Kumstát

Petr Kumstát ze Sparty se raduje z gólu v utkání se Zlínem. S gratulací...

Po dvou protrápených sezonách ve Spartě nechtěl další podstupovat. Petra Kumstáta nezlákala ani možnost rozloučit se s...

Další z rubriky

V Bublavě na Sokolovsku unikal plyn, byl cítit i v dětském táboře

Únik plynu v Bublavě na Sokolovsku.

V Bublavě u Kraslic na Sokolovsku zasahovali hasiči u úniku plynu, který začal unikat z poškozeného vedení při...

VIDEO: Honím čas, vysvětlil řidič kamionu předjíždění v zatáčce

Kamera natočila řidiče, který předjížděl na plné čáře v zatáčce

Bezohledného řidiče tahače s návěsem, který na Sokolovsku na plné čáře a navíc do zatáčky předjížděl ve vysoké...

Thermal smazal po kritice fotky nových pokojů. Byly nekvalitní, říká hotel

Motivy 54. ročníku filmového festivalu na fasádě hotelu Thermal.

Hotel Thermal stáhl ze svého facebookového profilu krátce po zveřejnění fotografie nových pokojů. Ty vyvolaly v diskuzi...

NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?
NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?

Jaké léky s sebou berete na dovolenou pro děti?

Najdete na iDNES.cz