Dopravní terminál změní centrum Varů, vyvolává ale řadu otázek

  9:07aktualizováno  9:07
Zatím jen podobu studie a několika vizualizací dostal integrovaný dopravní terminál, který má přinést revoluční řešení dopravy v Karlových Varech. Zastupitelé kvůli němu v úterý schválili pořízení změny územního plánu. Dílo ale vyvolává řadu obav. Opozice jimi zasypala vedení magistrátu.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

„Jsme proti, aby se změna územního plánu pořizovala. Studie přináší mnoho nápadů, ale i jeden velký problém. Celá doprava bude svedená k Tržnici a do centra města. My jsme vždy prosazovali, aby došlo k jejímu zklidnění. Teď jí tam bohužel hutníme a cpeme,“ zklamalo Jiřího Kotka z Alternativy.

Člen kontrolního výboru města Josef Janů vyjmenoval dalších osm problémů terminálu, které s kolegy našel. Začal zadáním studie bez soutěže, pokračoval možným finančním podhodnocením stavby či nedořešenými etapami. Prý by mohly na několik let zcela ochromit centrum města.

Zastupitelé nakonec kývli na dva z jeho čtyř návrhů. Magistrát tak musí zjistit, kolik bude terminál stát, a dořešit postup výstavby.

Primátor Petr Kulhánek nebyl proti. Na obě věci by podle něj stejně došlo. „S usneseními, která požadují ekonomickou rozvahu a další dopady studie, nelze než souhlasit, protože stejně budou pevně danou procedurou. Nastaly by, ať by je schválilo zastupitelstvo, nebo nikoli,“ uvedl primátor.

Zastupitelé nevěří, že terminál bude stát 700 milionů

Autoři návrhu ze Studia Hangár uvedli, že terminál bude stát 700 milionů korun. Tomu ale řada opozičních zastupitelů nevěří. Navíc se bojí provozních nákladů.

„Po bývalém vedení radnice nám tu zůstal pomník v podobě KV Areny. Může se stát, že po vás zůstane pomník v podobě terminálu,“ upozornila radní Věra Bartůňková za KSČM.

Podle primátora je zmiňovaná částka kvalifikovaným odhadem. Výsledná cena vyplyne až z výběrových řízení.

„Teprve z konkrétních tendrů zjistíme finanční náročnost stavby. Dnes nejsme schopni říct, jestli to bude avizovaných 700 či 800 milionů, nebo naopak méně. Pohybujeme se ale v těchto relacích,“ řekl Petr Kulhánek.

Dodal přitom, že právě s nimi vedení Karlových Varů počítá, když se poohlíží po penězích z města či národních a evropských dotacích. Studie provozní náklady terminálu nezmiňuje. Technické řešení ale podle primátora směřuje k co nejekonomičtějšímu provozu.

Jde o ochranné pásmo Vřídla, upozorňuje kritik

Když radní nad výslednými variantami přemýšleli, vybírali hned z několika. Nakonec vyhrála ta, která spojuje do jedné budovy městskou hromadnou a linkovou dopravu. Podle studie by měla získat prostor od Varšavské ulice až po tržnici.

Spojení dopravy a vybraného místa přitom udivilo Pavla Boušku z hnutí Karlovaráci.

„Jde o ochranné pásmo Vřídla. Už jednou tady došlo k tomu, že se Vřídlo, kvůli kterému sem lidé jezdí, ztratilo. A to stavbou nejmenované kolonády. Může se stát, že sice budeme mít terminál, ale bude nám chybět důvod, proč do Karlových Varů jezdit,“ podotkl Bouška.

Studie se kromě vedení města zastává i projektant Petr Bursík z ODS. Ten je takzvaným určeným zastupitelem pro územní plán. Upozorňoval, že úkolem studie je především říct, jestli se terminál do Varšavské ulice vejde. Vyčítal přitom zastupitelům, že na jednání o terminálu příliš nechodili.

„Chápu, že tu řada lidí křičí, protože už vidí nějaký konkrétní výsledek. Ale v momentě, kdy to vznikalo, nikdo z nich zájem na dění neměl,“ uvedl.

Dopravní terminál z dílny Studia Hangár počítá s tím, že součástí stavby bude například lávka spojující hlavní budovu s vlakovou zastávkou a Chebský most dostane čtyři pruhy místo nynějších dvou. Řešení tvůrců přináší například dva parkovací domy či pěší zónu ve Varšavské ulici. Dílo bude k výstavbě připravené v roce 2018.

Nejčtenější

Matka se musela ptát, jestli smí uklízet. Syn ji týral od patnácti let

Ilustrační snímek

Od patnácti let týral svou matku nyní již třiadvacetiletý muž z Kraslic na Sokolovsku. Trýznil ji hlavně psychicky,...

Žárlivá studentka zbila na plese dívku, se kterou tančil její přítel

Ilustrační snímek

Svou žárlivost nedokázala ovládnout osmnáctiletá studentka z Chebu. Na maturitním plese zbila dívku, s níž tančil její...

Soud projednává po jedenácti letech vraždu mladíka uvláčeného za autem

Bývalý policista Martin Novotný (vlevo) a Aleš Šepták u Krajského soudu v...

Krajský soud v Plzni začal projednávat případ mladíka uvláčeného k smrti za osobním autem. Z téměř 11 let staré vraždy...

Utajeného svědka zkoušeli advokáti z Bible, o vraždě promluvil po letech

Bývalý policista Martin Novotný (vlevo) a Aleš Šepták u Krajského soudu v...

Před plzeňským krajským soudem vypovídal utajený svědek, který před 11 lety podle svých slov míjel na silnici u Aše na...

Na karlovarský festival přijede Julianne Moore. Vrací se Casey Affleck

Julianne Moore (Cannes, 18. května 2017)

Karlovarský festival letos uvítá herečku Julianne Moore, která uvede v rámci zahajovacího večera snímek Po svatbě. Na...

Další z rubriky

Ostrovský zámek vystavuje meč, který nejspíš patřil katu Mydlářovi

Kurátorka výstavy Miluše Kobesová s mečem z počátku 17. století, který údajně...

Pozoruhodný exponát je k vidění na zámku v Ostrově na Karlovarsku, kde se koná výstava Schlikové a mincování. Její...

Voda ničí zimní stadion. Cheb řeší, zda ho opravit, nebo nechat dosloužit

Zimní stadion v Chebu.

Chebský zimní stadion poškozuje podzemní voda. Hydrogeologický posudek ukázal, že vlhkost je pro konstrukce stadionu...

VIDEO: V karlovarském Doubí roste nový most, řidiče uvítá do Vánoc

Stavba mostu I/20 v Doubí na místě původního mostu, který byl kvůli špatnému...

Nejpozději v polovině prosince se řidiči v Karlových Varech opět projedou po mostě v Doubí. Do té doby ho musí...

Najdete na iDNES.cz