Studio představilo svou vizi karlovarského dopravního uzlu

  9:01aktualizováno  9:01
Jednu z nejzásadnějších změn nejbližších let přinese Karlovým Varům stavba integrovaného dopravního terminálu. Promění i dopravu v obchodně správním centru krajského města. Svou architektonickou studii nového dopravního terminálu a okolí ve středu poprvé představili autoři ze Studia Hangár.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

Změní území od velké kruhové křižovatky u Solivárny až po Chebský most. Při zpracování se prý řídili čtyřmi hlavními tezemi.

„Chceme, aby se jednalo o dům, který patří do centra, měl doplňkové funkce a zjednodušil dopravu. Dále jsme se snažili do řešení zapracovat dopravní vazby a propojit pěší trasy. Za čtvrté chceme, aby šlo o realizovatelné řešení, terminál se vystavěl do pěti let a dal se etapizovat,“ uvedl jeden z autorů Vladimír Tůma.

Hangár přitom počítá s terminálem, který bude sloužit zároveň pro linkovou i městskou hromadnou dopravu. Vcházet se do něj bude z Varšavské ulice, která se stane pěší zónou s kavárnami a předzahrádkami. S vlakovým terminálem blíže k Ohři jej propojí krytá lávka, přičemž návrh zredukuje nástupiště na pouhé dvě koleje. Nad nimi vyroste čekárna. Chebský most bude mít čtyři pruhy místo dvou a lemovat je budou chodníky.

„Myslíme si, že kapacita obou křižovatek se navýší minimálně o třicet procent,“ uvedl další z autorů Antonín Juštík. Stavba dopravního terminálu zruší parkoviště ve Varšavské ulici a řidiči se podle autorů budou muset na nějakou dobu připravit na menší komfort. Parkovat by ale podle nich mohli v místě, kde se nyní nachází dolní nádraží, neboť tamní pozemky patří městu.

Nová parkoviště

Na oplátku pak řidičům nabídnou dva parkovací domy. První nad budovou magistrátu v Rybářích, kde počítají se vznikem zhruba stovky parkovacích míst, druhý vyroste místo Správy lázeňských parků u Solivárny, kde přibudou další čtyři stovky míst.

Terminál přitom s prvním parkovacím domem - potažmo městskou čtvrtí Rybáře, propojí 270 metrů dlouhá prosklená lávka přes Ohři. Odstaviště autobusů poslala studie na prostranství před dnešní čerpací stanicí OMV.

Poslední výraznou změnou pak bude mimoúrovňové propojení pro pěší, které spojí ulici Dr. Davida Bechera s místem, kde v současné době stojí dolní nádraží. Autoři nepočítají s tím, že by při rekonstrukci Chebského mostu a dalšího území vyčlenili cyklopruhy. „Nepovažujeme za nutné, aby tu dnes byly,“ uvedli s tím, že terminál má zvýhodňovat zejména autobusovou dopravu.

Peníze a kritika

Proměna centra Karlových Varů bude stát podle autorů zhruba 700 milionů korun, přičemž první etapa by měla spolknout 400 až 450 milionů. „Použít bychom chtěli dotace z Integrovaného plánu rozvoje území, dále máme takzvaně alokované peníze na inteligentní zastávky. Snažit se budeme i o dotace na úpravy Chebského mostu a nyní zjišťujeme, zda to bude možné z evropských nebo národních programů,“ uvedl primátor Petr Kulhánek. Karlovy Vary podle něj počítají s patnáctiprocentní spoluúčastí, což znamená, že by vyčlenily 105 milionů korun.

Návrh nového dopravního terminálu a okolí má ale i kritiky. Svůj postoj už vyjádřili například členové opozičního hnutí O co jim jde?! Prohlásili, že je pro ně dopravní řešení zklamáním.

„Chápeme, že zadání není jednoduché a místo je omezené, ale navrhované řešení přináší podstatné zhoršení situace pro několik různých skupin obyvatel,“ uvedli.

Návrhu vyčítají, že v podstatě likviduje možnost pěší cesty mezi Rybáři a centrem města, likviduje parkovací místa v centru pro občany i návštěvníky, nevytváří tolik chtěné náměstí a navrhovaná cena 700 milionů je pro ně bludem. „Reálně to bude stát jednou tolik,“ spočítali.

Nejčtenější

Muslimky si máčely nohy v pítku Vřídla, vzbudily pohoršení a debatu

Snímek zachycující dvě cizinky, které si omývají nohy v pítku karlovarského...

Bouři nevole vzbudil snímek z Facebooku, na němž si dvě muslimky umývají nohy v pítku Vřídelní kolonády. Část...

VIDEO: Honím čas, vysvětlil řidič kamionu předjíždění v zatáčce

Kamera natočila řidiče, který předjížděl na plné čáře v zatáčce

Bezohledného řidiče tahače s návěsem, který na Sokolovsku na plné čáře a navíc do zatáčky předjížděl ve vysoké...

Moje zodpovědnější generace. Více jsme se rvali, vzpomíná Kumstát

Petr Kumstát ze Sparty se raduje z gólu v utkání se Zlínem. S gratulací...

Po dvou protrápených sezonách ve Spartě nechtěl další podstupovat. Petra Kumstáta nezlákala ani možnost rozloučit se s...

Inspektoři vzali na tržnici zámečníka, objevili padělky za miliony

Kontroloři České obchodní inspekce našli padělky v zamčeném stánku.

Zámečníka si poprvé v Karlovarském kraji povolali na pomoc pracovníci České obchodní inspekce, když se na sklonku...

Sdružení firem odmítá pokračovat v dostavbě chebské nemocnice

Kontrolní den na stavbě chebské nemocnice. Na snímku nový pavilon. (3. ledna...

Dostavba a revitalizace chebské nemocnice za půl miliardy se komplikuje. Sdružení firem EBS-VCES Nemocnice Cheb, za...

Další z rubriky

Inspektoři vzali na tržnici zámečníka, objevili padělky za miliony

Kontroloři České obchodní inspekce našli padělky v zamčeném stánku.

Zámečníka si poprvé v Karlovarském kraji povolali na pomoc pracovníci České obchodní inspekce, když se na sklonku...

Pěší zóny dostaly při filmovém festivalu zabrat, čisticí stroj se nezastaví

Čištění povrchu pěší zóny v Zeyerově ulici speciálním strojem.

Prakticky denně bylo doposud v provozu zařízení na čištění povrchu pěších zón, které na sklonku loňského roku zakoupily...

Pacientům s bolestí pomáhají konopné tablety, lépe spí a chutná jim

V sokolovské nemocnici léčí pacienty konopím v kapslích.

Už rok předepisují v ambulanci léčby bolesti v sokolovské nemocnici konopí v kapslích. Přípravek už vyzkoušelo na osm...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz