Když teď doma balíte na takřka čtyřtýdenní pobyt na Grand Tour, je to o hodně jiné než v roli závodníka?
Zase tak moc ne, žádný balicí stres se v mém případě nekoná. Mám stabilně nachystaný kufr, kde vozím svá tři týmová trička a dvě košile a ty průběžně točím a nechávám si během závodu vyprat. Akorát coby sportovní ředitel tahám s sebou mnohem víc kabelů a elektroniky, počítače, ipady a tak.
Pamatuji si, že v průběhu vaší závodní kariéry jste vyprávěl, že s sebou notebook na Grand Tour ani neberete, protože to nemá cenu.
A teď mám kolikrát problém, že mi nevydrží baterka.
Nakolik jsou vaše dny pracovně dlouhé a náročné?
Spánku tu moc není. Ráno vstávám s personálem brzy, abychom všechno stihli připravit, a večer děláme dlouho do noci.
Suverénní Evenepoel. Lídr Vuelty dominoval časovce a navýšil vedení |
Kolik toho tedy naspíte?
Někdy jen pět hodin. O volném dnu jsem teď měl štěstí, že jsem při velkém přesunu na jih mohl letět s jezdci, díky tomu jsem se v pondělí konečně vyspal i sedm hodin.
Kdo ze severu Španělska letěl a kdo se přesouval po zemi?
Kromě jezdců mohli být v letadle z každého týmu jen čtyři lidi z personálu. Ale kvůli tomu, že náš Wout Poels byl předtím pozitivní na covid, uvolnilo se na poslední chvíli jedno místo a letěl jsem i já.
Když porovnáte vaši práci sportovního ředitele na podniku Grand Tour s týdenními etapovými závody, je jí víc?
Musíte se nejdřív zaběhnout. První tři dny byly vážně hektické, než jsme se sehráli. Teď už má každý jasně rozdělené úkoly a všechno běží poměrně velice rychle a dobře.
Co máte konkrétně na starost?
Práci s Veloviewerem (průzkum trasy) i detaily počasí, abychom měli přehled například o předpokládaném větru. Prostě se v rámci denní prezentace připravujeme na vše, co by nás mohlo potkat, abychom na to mohli případně reagovat. Během etapy jsem pak společně s Frankem Pellizottim v prvním autě, já řídím a Pellizotti je u rádia.
Vuelta 2022 |
Jde i kvůli velmi dlouhým přesunům o únavnou Vueltu?
Je těžší v tom, že transferů bylo opravdu hodně. Nejprve velký kus z Holandska do Španělska, který jsme jeli přes noc nadvakrát. A z neděle na pondělí pak ti, kteří na jih neletěli, absolvovali auty nebo autobusem nejprve 500 kilometrů večer po etapě a další den zbylých 450 kiláků. To je potom personál dost unavený a může se snadno stát nějaká chyba. Z tohoto pohledu není letošní itinerář Vuelty vyřešený nejšťastněji, ale organizátoři se jinak snaží pro nás dělat, co mohou.
I v televizních záběrech jste byl vidět, jak za cílem sedmé etapy utěšujete Freda Wrighta, který po Tour také na Vueltě usiluje v únicích zas a znovu o etapové prvenství, které mu však nadále těsně uniká.
U něj už jde trochu i o psychický blok. Strašně moc chce etapu vyhrát a pořád se mu to nedaří. Ale jsem přesvědčený, že pokud ji jednou vyhraje, vyhraje jich potom ještě spoustu, protože se ve své mysli konečně odblokuje. Ještě bude mít i tady dost možností.
Zaměří se váš tým nyní hlavně na etapová vítězství, když jsou Gino Mäder a Mikel Landa v celkovém pořadí až na 20. a 29. místě?
My jsme počítali s tím, že o celkové pořadí tu pojede spíš Gino než Mikel. Bohužel v neděli i Gino nečekaně nabral velkou ztrátu (ta nyní činí 11:52 minuty). Ale třeba Meintjes (lídr stáje Intermarché) v nedělní etapě skočil zpátky pořadím zásluhou zdařilého úniku. Totéž se může povést i Ginovi. Je to o tom nebát se a prodrat se do správného úniku.
Mas chce jet ve stylu všechno, nebo nic. Roglič nemluví, Evenepoel se směje |
Kvůli covidu nepokračuje Wout Poels. Jeho pozitivitu jste zjistili při vašem interním týmovém testování?
Wout se necítil dobře, proto jsme ho hned otestovali a vyšel mu z toho covid. Testujeme se v rámci týmu celkem pravidelně. Myslím, že je to dobře, abychom co nejvíc ochránili naši bublinu. Uvidíme, kolik lidí z celého pelotonu ještě kvůli covidu neodstartuje. Z personálu ho podle mě nikdo nemá, lítá hlavně mezi závodníky v balíku, odstoupení přibývají. Trochu se tu opakuje závod Kolem Švýcarska.
Je pro vás překvapením zatím dominantní výkon Remka Evenepoela?
Možná to byl i jeho záměr najet co nejvíc času v etapách, které mu víc sedí. Teprve zjistíme, jestli v opravdu dlouhých kopcích, jakým je Sierra Nevada, a v nadmořských výškách ke 2000 metrů nebude víc trpět. Ovšem zatím vypadá velmi přesvědčivě.
Jak na vás přímo na trati působí? Ať už jezdecky nebo takticky.
Na pohled zhubl a závodí chytře, neutrácí zbytečně moc energie. V tom se rozhodně v porovnání s minulostí poučil. Už před loňským Girem o něm vykládali, že by ho klidně mohl vyhrát - a pak na něm bouchnul. Tady zatím vypadá neporazitelně, ale je to sport a stát se může cokoliv.
V Almeríi před Vueltou záměrně přespával deset dní v pokoji simulujícím vysokou nadmořskou výškou. Jak moc mu mohl pomoci?
S tím nemám žádné osobní zkušenosti. Ale oni asi vědí, co dělají, Quick-Step má kvalitní výkonnostní (vědecký) tým. Snažili se ho připravit tak, aby vydržel celou Vueltu.
Co si naopak myslíte o současné formě Primože Rogliče?
Nikdo z nás neví, kolik toho po Tour před Vueltou natrénoval. Zatím jsou stále možné dvě varianty. Buď že se Roglič postupně rozjede a všem ukáže ten svůj tradiční motor. A nebo že ho první týden natolik semlel, že už bude bojovat jen sám se sebou. Poté, co mu vypadl ze závodu i nemocný Sepp Kuss a Jumbo jede v šesti, není v ideální situaci.