Ve srovnání s nervy drásající a kontroverzní bitvou o titul mistra světa během posledního závodu v Abú Zabí působilo tehdy třetí místo Carlose Sainze trochu bezbarvě.
Na trati ho nepotkaly žádné nepříjemnosti, nemusel s nikým o svou pozici tvrdě bojovat a na pódium se dostal až poté, co odstoupil Sergio Pérez z Red Bullu.
A právě to je pro Sainze příznačné. Syn a jmenovec dvojnásobného mistra světa v rallye se ve stínu slavnějších kolegů pohybuje už od roku 2015, kdy coby dvacetiletý do formule 1 přišel.
Kolegou v týmu Toro Rosso mu tehdy byl o tři roky mladší Max Verstappen, pro nějž to byla také debutová sezona.
Není divu, že na sebe holobrádek Verstappen, který se ve svém prvním roce uvedl dvěma čtvrtými místy, strhl všechnu pozornost. Sainz se oproti tomu konstantně pohyboval na hraně první a druhé desítky, nejlépe skončil sedmý na Velké ceně USA.
„V té době jsme byli velmi silní, ale lepšího jezdce jsme viděli v Maxi Verstappenovi,“ vracel se k sezonám 2015 a 2016 poradce týmu Helmut Marko.
Verstappen dostal po úvodních závodech na jaře 2016 místo v Red Bullu, zatímco Sainz zůstal v Toro Rosso. „Neměli jsme co jiného mu nabídnout,“ vysvětluje Marko.
Sainz ale cítil, že má na víc než na juniorní pozici v dceřiném týmu Red Bullu, a tak, když se ani na konci sezony 2017 nedostal od Red Bullu nabídku, rozhodl se odejít do Renaultu.
Sainz ještě jako pilot Toro Rosso
Tam dostal smlouvu jen na rok, nestihl se tedy ani pořádně rozkoukat a už si musel znovu balit. To když Renault získal Daniela Ricciarda.
Místo pro Sainze se nakonec našlo v McLarenu, kde nahradil svůj dětský idol, (dočasně) odcházejícího Fernanda Alonsa.
Na správné cestě
„Přijít na místo po Fernandovi byl pro mě velký úkol,“ komentoval to později Sainz. McLaren navíc v té době stále hledal cestu zpět mezi nejlepší.
„Situace v týmu byla složitá, ale já měl od začátku dobrý pocit, že tohle je pro mě správná cesta.“
Poprvé za čtyři roky ve formuli 1 navíc dostal smlouvu na dva roky, což do té doby nezažil. „Konečně jsem měl možnost vytvořit kolem sebe tým lidí, kterému důvěřuji,“ narážel na předchozí sezony, kdy měl kontrakt vždy jen z roku na rok.
Parťákem se mu stal devatenáctiletý nováček Lando Norris. Jejich přátelství se stalo v následujících dvou letech vděčným tématem na sociálních sítích, kromě dobrých kamarádů byli také jednou z nejvyrovnanějších týmových dvojic na startovním roštu.
Díky tomu dokázali McLaren posunout ze šestého nejprve na čtvrté a posléze na třetí místo v Poháru konstruktérů.
Sainz se v obou letech dostal na šestou příčku pořadí jezdců. Na konci sezony 2019 zaznamenal v Brazílii své první pódium, když se z posledního místa na startu dokázal propracovat až na čtvrté a díky dodatečné penalizaci Lewise Hamiltona nakonec na třetí místo.
Na pódiu se ukázal i v roce 2020, při Velké ceně Itálie, kde ještě v posledním kole útočil na vedoucího Pierra Gaslyho a nakonec dojel druhý.
Ale i přesto, že byl z dvojice jezdců v McLarenu zkušenějším a co do bodového zisku i tím lepším, hvězdou týmu se stal talentovaný Norris, kterému mnozí předpovídají zářivou budoucnost.
Jde mu to hladce
Během Sainzovy první sezony u McLarenu vznikla také jeho přezdívka „smooth operator“, tedy ten, komu to jde hladce. Sainzovi totiž utkvěla v hlavě stejnojmenná populární píseň od zpěvačky Sade, kterou slyšel při Velké ceně na Silverstonu, a po povedeném závodě ji začal zpívat do týmového rádia.
„Ani jsem nevěděl, co to ten smooth operator znamená,“ přiznal později. Zazpíval si také o dva závody později v Maďarsku, když dojel pátý. „Tome, víš, co tohle bylo?“ oslovil do rádia svého inženýra Toma Stallarda.
„To byl smoooooth operaaatooooor,“ začal zpívat a Stallard se k němu se smíchem přidal.
„Řekl jsem si, že bych si to mohl přivlastnit a vytvořit kolem sebe takový vtip,“ vzpomínal na zrod své přezdívky. Po už zmiňovaném závodě v Brazílii hlásil do rádia: „To byla moje nejhladší operace v životě!“
Součást DNA
Výkonnostní vzestup španělského jezdce nezůstal bez povšimnutí, a tak se mu už v zimě před sezonou 2020 ozvali z garáží v italském Maranellu.
„Vždycky jsem si sám sebe představoval ve Ferrari,“ vyznal se Sainz. Šel proto rovnou za svým šéfem v McLarenu Zakem Brownem, aby mu o nabídce z Ferrari řekl.
„Reagoval na to ve smyslu: Dobře, je to pro tebe příležitost, začni s nimi jednat,“ popisoval. Už v květnu tak mohlo Ferrari oznámit, že Španěl bude novou posilou týmu.
„Chci ve Ferrari vybudovat něco speciálního, stejně jako jsem se o to snažil v McLarenu,“ plánoval tehdy. „Je to součást mého DNA. Snaha budovat vztahy, vytvářet kolem sebe dobrou atmosféru, trávit spoustu času v továrně, chodit na mítinky…“
Když dříve nastupoval k britskému McLarenu, odstěhoval se kvůli tomu do Anglie, aby byl týmu co nejblíže. Stejně tak na konci roku 2020 přesídlil do Itálie, kde se začal sžívat s novým prostředím.
Jen ohřívač sedačky?
Přechod do Ferrari s sebou přinesl mnohé aspekty, se kterými se musel Sainz vyrovnat. Například nového kolegu Charlese Leclerca. Toho si tým hýčká mimo jiné smlouvou až do konce roku 2024.
Auru velkého talentu Leclerc stvrdil při své první sezoně v italské stáji - jednoznačně porazil svého parťáka, čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela.
Sainzův příchod do týmu ovlivňovala i (ne)forma Ferrari, které zažilo v roce 2020 nejhorší sezonu za posledních čtyřicet let.
A nakonec prohlášení šéfa týmu Mattia Binottiho, že existují předpoklady k tomu, aby od roku 2023 jezdil v červené Mick Schumacher.
Mnozí se tedy ptali: Zahřívá Sainz sedačku, jen aby měl mladý Schumacher čas se vyjezdit?
Letošními výsledky položil silný základ tomu, aby to tak nebylo. Třemi třetími a jedním druhým místem překonal Leclerca, který se na pódium podíval v tomto roce jen jednou.
Podařilo se mu dokončit všechny závody a jen dvakrát nebyl na bodech, v obou případech dojel na jedenáctém, tedy prvním nebodovaném místě. Pomohl Ferrari dostat se opět mezi tři nejlepší týmy formule 1.
A teď konečně vyhrát
Když Sainzovi jeho nový inženýr Riccardo Adami gratuloval ke třetímu místu v posledním závodě sezony, nezapomněl dodat: „Jde ti to hladce…“
Zároveň v letošní sezoně převzal neslavný rekord: jezdec s nejvíce body bez jediného vítězství. Na to stále čeká.
Při rozhovoru po dramatickém závodě v Abú Zabí komentoval vítězství Verstappena: „Moc mu to přeju. Sdíleli jsme náš první rok v Toro Rosso a vidět ho teď, jak vyhrává mistrovství světa, je i pro mě motivací.“
O Charlesi Leclercovi, Landu Norrisovi nebo Georgi Russelovi se mluví jako možných budoucích mistrech světa.
Možná by se tak mělo začít mluvit i o Carlosi Sainzovi.