Promáčený potem, unavený po dvouhodinovém soustředění v extrémních podmínkách rovníkové Asie, ale šťastný. Sebastian Vettel znovu prokázal, že v letošní sezoně formule 1 jezdí jinou ligu než všichni jeho soupeři a potřetí v řadě slavil vítězství.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Nic mu nevadilo, že trika s nápisem "dvojnásobný mistr světa Sebastian Vettel" zatím nechá tým Red Bull zabalená. V dalších závodech ho může zastavit jen náhoda z říše science-fiction. A takové se ve formuli 1 nestávají.
Pokud by měl přijít o titul, musel by Jenson Button všech pět zbývajících závodů vyhrát a Sebastian Vettel by nesměl bodovat. To je stejně pravděpodobné, jako že se do šampionátu vráti Niki Lauda a vyhraje příští rok titul s vlastním týmem Lauda Racing.
Button projel cílem Velké ceny Singapuru jen 1,7 sekundy za Vettelem, ale nenechte se zmást. Němec v závěru nejel naplno a těsně před cílem mu vzala několik vteřin skupinka závodníků bojujících o šesté místo. Button od startu až do cíle věděl, že k vítězství má hodně daleko.
Sebastian Vettel stejně jako v předchozích závodech lehce využil pole position a šel v první zatáčce do vedení. Jenson Button se vyhoupl na druhé místo před tradičně pomalého Marka Webbera, jehož si vnějškem podal i Fernando Alonso.
Španěl s pomalejším vozem Ferrari ovšem v průběhu závodu nestačil na dvojku Red Bullu a musel se před Webberem sklonit. Australan tak vybojoval další umístění na stupních vítězů, ačkoliv výkonnostně je letos o třídu níž než jeho o téměř deset let mladší týmový kolega.
Alonsa Australan dvakrát předjel přímo na dráze. Druhý úspěšný manévr musel předvést proto, že po úvodní zastávce v boxech ho zbrzdili piloti o kolo zpátky a Alonso se vrátil na již ztracené třetí místo. V závěrečných kolech závodu bylo však jasně znát, kdo je v Singapuru lepší, Ferrari ztrácelo každým metrem.
Webber měl také štěstí, že druhý jezdec McLarenu Hamilton se od startu potýkal s problémy. Před první zatáčkou ho obranným manévrem sám srazil na osmé místo, poté Hamilton chyboval při předjíždění Massy s druhým Ferrari a poškodil auto sobě i Brazilcovi.
Hamilton zaútočil po zastávce v boxech na pomalejšího Massu, ale útok na páté místo neměl dobře připravený, vrazil zezadu v zatáčce do Brazilcova Ferrari a urazil si kus předního křídla. Massa měl defekt zadní gumy. Oba museli zpátky do boxů.
Víc času ztratil Felipe Massa, který mířil k mechanikům v podstatě na třech kolech, a když zastavil v pit lane, z ráfku už visely pouhé cáry gumy. Hamilton mohl bez části předního křídla jet po dráze podstatně rychleji, ale propadl se hlouběji do pole než Massa.
Byl za způsobení kolize potrestán průjezdem boxy a závod pro něj začínal v 18. kole z 18. místa za Kovalainem z Lotusu. Po úžasné stíhací jízdě pronikl alespoň na páté místo. Nikdo nepředjel v nočním Singapuru tolik soupeřů jako právě Hamilton. Vydělával často na tom, že měl na autě novější pneumatiky než jeho soupeři.
Když jezdec Mclarenu zamířil dvanáct kol před cílem popáté do boxů, patřilo mu páté místo za Fernandem Alonsem. Po výjezdu od machaniků byl devátý, ale velmi rychle se prodral vpřed. Jen o pár kol později předjížděl znovu ty samé jezdce, ale ani tentokrát nezaváhal a chybu při útoku na Massu v začátku závodu nezopakoval. Ač potrestaný, ač až pátý, mohl být Hamilton zase jednou označován za muže závodu.
Vettel zatím v čele ujížděl Buttonovi o více než sekundu na kolo, vybudoval si náskok téměř dvaceti vteřin a nebýt havárie Schumachera, který zezadu najel do vozu Sauber Mexičana Péreze, byl by jeho odstup v cíli mnohem větší. Takto ho safety car připravil téměř o čtvrt minuty.
Pokud nepočítáme drobný ťukanec Glocka do svodidel, byla kolize Schumachera s Mexičanem Pérezem jedinou nehodou závodu. Ale zato velmi efektní. Agilní mladík Pérez se tlačil při průjezdu do 29. kola před Nika Rosberga a díky jeho chybě při výjezdu na cílovou rovinku se mu to na chvíli povedlo. Ale v první zatáčce okruhu byl Rosberg zpět a Pérez spadl před jeho týmového kolegu Schumachera.
Sedminásobný mistr světa chtěl využít nabídnuté šance a před rozhozeného jezdce Sauberu se posunout vpřed. Na nových gumách byl suverénně rychlejší. Ale byl rychlejší pravděpodobně o víc, než předpokládal. Pérez zabrzdil dříve, než Schumacher očekával a jeho Mercedes použil zadní kolo Sauberu jako odrazovou rampu a vznesl se do vzduchu. S neovladatelným autem skončil nejstarší jezdec šampionátu ve svodidlech osmé zatáčky.
Schumacher měl obrovské štěstí, že s sebou nevzal týmového kolegu Rosberga, který zatáčkou právě projížděl. Jeho nehoda byla efektní, ale boj o vítězství výrazněji neovlivnila. Vettel měl štěstí, že mezi ním a Buttonem se při zpomalovací fázi nacházelo několik jezdců o kolo zpět. Než se s nimi Brit vypořádal, úřadující šampion si vybudoval náskok devíti vteřin. Mířil za vítězstvím.
Po závěrečné zastávce v boxech Sebastian Vettel zvolnil, přesto byl Button bez šance. Vettel ještě není dvojnásobným mistrem světa, ale závodí tak. Zisk titulu by měl potvrdit za 14 dní v Japonsku.
Závod v Suzuce startuje v 8:00 SELČ.
Výsledky Velké ceny Singapuru F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h59:06.537 |
2. | Jenson Button | McLaren | + 1.737 |
3. | Mark Webber | Red Bull | + 29.279 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | + 55.449 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | + 1:07.766 |
6. | Paul di Resta | Force India | + 1:51.067 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1 kolo |
8. | Adrian Sutil | Force India | + 1 kolo |
9. | Felipe Massa | Ferrari | + 1 kolo |
10. | Sergio Pérez | Sauber | + 1 kolo |
11. | Pastor Maldonado | Williams | + 1 kolo |
12. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1 kolo |
13. | Rubens Barrichello | Williams | + 1 kolo |
14. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 2 kola |
15. | Bruno Senna | Renault | + 2 kola |
16. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 2 kola |
17. | Vitalij Petrov | Renault | + 2 kola |
18. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | + 2 kola |
19. | Daniel Ricciardo | Hispania | + 4 kola |
20. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | + 4 kola |
21. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 5 kol |
22. | Jarno Trulli | Lotus | DNF - 48 kol |
23. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 29 kol |
24. | Timo Glock | Virgin | DNF - 10 kol |
Pořadí šampionátu jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 309 |
2 | Jenson Button | McLaren | 185 |
3 | Fernando Alonso | Ferrari | 184 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 182 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren | 168 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 84 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 62 |
8 | Michael Schumacher | Mercedes | 52 |
9 | Nick Heidfeld | Renault | 34 |
10 | Vitalij Petrov | Renault | 34 |
11 | Adrian Sutil | Force India | 28 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 27 |
13 | Paul di Resta | Force India | 20 |
14 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 16 |
15 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 13 |
16 | Sergio Pérez | Sauber | 9 |
17 | Rubens Barrichello | Williams | 4 |
18 | Pastor Maldonado | Williams | 1 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |