Po volných trénincích to vypadalo, že o kvalifikační triumf si to rozdají jezdci Red Bullu se zástupci týmu Ferrari. McLaren s Mercedesem poněkud ztrácely. A předpoklady se do puntíku naplnily.
Sebastian Vettel se ve druhé části kvalifikace dostal jako jediný jezdec pod čas 1:54 minuty na kolo, a i když v rozhodujícím boji zpomalil, na pole position to stále stačilo. Ve formuli 1 vyhrál kvalifikaci už pošesté a v neděli bude na rozpáleném bahrajnském asfaltu bojovat o šesté vítězství.
Stejné štěstí neměl jeho týmový kolega Mark Webber, jemuž na konci kvalifikace ideálně nevyšlo ani jedno letmé kolo a bude startovat šestý. Pokud by alespoň zopakoval výkon z druhé části, byl by na třetím místě před Alonsem.
Španělovi kvalifikace příliš nevyšla a byl viditelně zklamaný. Na týmového kolegu Massu ztratil téměř půl vteřiny, což ho rozhodně nepotěšilo.
Za Alonsem zůstal s už poměrně značným odstupem Hamilton s vozem McLarenu. Britský tým se nepřivezl na Blízký východ formu, jaká se od něj čekala. Úřadující mistr světa Button málem nepostoupil do finálového dějství a nakonec se bude muset spokojit s osmou příčkou na startovním roštu.
Spokojeni nemůžou být ani v německém Mercedesu. Nico Rosberg je pátý a Michael Schumacher sedmý. Velezkušený sedminásobný šampion na téměř o generaci mladšího týmového kolegu ztrácel ve všech trénincích, takže rozdíl tří desetin vteřiny v kvalifikaci nebyl překvapením.
Ale kvalifikace nebyly nikdy výstavní disciplínou Michaela Schumachera. On i celé Německo doufají, že jeho chvíle přijdou v nedělním závodě.
Ke čtyřem favorizovaným týmům se do první desítky vtěsnali i Polák Kubica s Renaultem a Němec Sutil ze stáje Force India.
Poslední dvě místa na startu patří jezdcům týmu Hispania Racing. Pro Bruna Sennu a Karuna Chandhoka je úspěchem pouze fakt, že kvalifikaci dokončili bez technické závady.
Nejlepším ze tří nových týmů byl Bransonův Virgin. Jeho jezdec Timo Glock nečekaně porazil v kvalifikaci Trulliho a Kovalainena z Lotusu a odstartuje v neděli ve 13:00 SEČ do Velké ceny Bahrajnu z 19. příčky.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Na rozpálený asfalt vyrazil jako první Brazilec di Grassi z týmu Virgin, který toho v trénincích kvůli technickým problémům moc nenajezdil. Po něm vyjel do kvalifikace jeho týmový kolega Glock z Německa, jenž kvůli uvolněným matkám na levém předním kole pro změnu nedokončil poslední volný trénink.
A po nich už odstartoval svou první kvalifikaci ve Ferrari jeden z favoritů šampionátu Fernando Alonso. Bez problémů se v prvním letmém kole dostal do čela. Čas 1:55,972 byl však zatím dvě vteřiny pod hranicí, na kterou by se podle předpokladů měli nejlepší piloti v kvalifikaci dostat.
Na trať se brzo dostali i oba jezdci Renaultu. Jedním z nich je spolu s di Grassim, Sennou, Čandokem a Hülkenbergem další nováček sezony Vitalij Petrov z Ruska. Francouzský tým byl v trénincích nečekaně rychlý a před kvalifikací plánoval útok na desítku nejlepších, ale Petrov na Kubicu významně ztrácel.
Navzdory tomu, že pravidla zakazují start v kvalifikaci Velké ceny jezdci, který se nezúčastnil ani jednoho tréninku, na trať vyrazil i Karun Čandhok z Indie. Jeho vůz se týmu HRT podařilo dát do kupy až těsně před kvalifikací a od FIA dostal výjimku. Svou premiéru v letošním monopostu formule 1 tak absolvoval přímo v soutěžní kvalifikaci. Začal ztrátou 26 vteřin.
Do čela před Alonsa se po deseti minutách jízd dostal jeho týmový kolega z Ferrari Massa, ale v předposledním letmém kole ho předstihli zástupci stáje Red Bull. O něco lepší byl Sebastian Vettel.
Ale red bully v čele nevydržely, v poslední minutě vylétl nahoru vítěz závěrečného tréninku Fernando Alonso a získal pro Ferrari první letošní dílčí vítězství. Na třetí příčku se prodral Adrian Sutil z nečekaně rychlým strojem Force India.
Podle očekávání nepostoupilo šest jezdců z nových týmů. Ale milým překvapením byl fakt, že všichni kvalifikaci dokončili bez technických problémů a dokonce s menšími ztrátami na nejlepší, než se čekalo.
Nejpomalejší byl Ind Chandok, který zůstal deset vteřin za nejlepším výkonem Alonsa. Slavit mohli ve stáji Virgin, protože Timo Glock nečekaně porazil lotusy Trulliho a Kovalainena a obsadil v kvalifikaci výbornou 19. příčku. Na Alonsa ztratil pět vteřin.
Jediným zástupcem zavedených stájí, který se v Bahrajnu nemohl představit ve druhé části kvalifikace, byl španělský mladík Alguersuari, jenž prohrál o půl vteřiny s piloty stáje BMW-sauber. S týmovým kolegou z Toro Rossa Buemim prohrál o vteřinu.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Prostřední část kvalifikace začal nejlépe německý pilot Vettel, který dokonce okamžitě překonal čas Alonsa z první části. To si Španěl nechtěl nechat líbit, ale v úvodním pokusu zůstalo jeho Ferrari dvě desetiny vteřiny za Red Bullem nadějného mladíka.
Bylo zřejmé, že vedle jistých postupujích z Ferrari nebo Red Bullu se jiné týmy budou muset o finálovou desítku tvrdě poprat. To se týkalo zejména Williamsu, Sauberu nebo Renaultu. O Toro Rosso ani nemluvě.
Než se jezdci vydali k rozhodujícím letmým kolům, byl překvapivě mezi nepostupujícími úřadující mistr světa Jenson Button. Výkony McLarenu byly zklamáním už ve volných v trénincích a kvalifikace ukázala, že to nebyla náhoda.
Brit Button zachraňoval postup na poslední chvíli! Cílem svého nejlepšího kola projel až po uplynutí časového limitu a svého loňského týmového kolegu Barrichella, momentálně ve Williamsu, porazil pouze o 1,5 desetiny vteřiny.
Spolu s Barrichellem vypadli podle očekávání jeho týmový kolega Hülkenberg, Buemi ze stáje Toro Rosso a de la Rosa s Kobajašim ze Sauberu. Narozdíl od svých zkušenějších týmových kolegů se nemohli radovat ani Liuzzi z Force India a Petrov z Ruska. Nováček šampionátu ztratil v jednom kole na Kubicu s druhým Renaultem téměř dvě vteřiny.
O čem přemýšlet měl i Michael Schumacher, jenž v každém svém letmém kole chyboval a postupoval až z deváté příčky, opět za týmovým kolegou Rosbergem.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Před závěrečnými letmými koly se vpřed dostali piloti Ferrari Alonso a Massa, za nimi byl Hamilton s konkurenčním McLarenem, ale o pořadí první desítky na startu měly, jak to bylo už minulý rok, rozhodnout poslední vteřiny kvalifikace.
A Sebastian Vettel nenechal nic náhodě, druhým nejlepším výkonem víkendu těsně porazil Felipeho Massu a získal premiérové pole position sezony 2010. Třetí byl už s odstupem další jezdec Ferrari Alonso.
Michael Schumacher zůstal na sedmém místě.
Výsledky kvalifikace
poř. | jméno | Stáj | čas |
1. | Vettel | Red Bull-Renault | 1:54.101 |
2. | Massa | Ferrari | 1:54.242 |
3. | Alonso | Ferrari | 1:54.608 |
4. | Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:55.217 |
5. | Rosberg | Mercedes | 1:55.241 |
6. | Webber | Red Bull-Renault | 1:55.284 |
7. | Schumacher | Mercedes | 1:55.524 |
8. | Button | McLaren-Mercedes | 1:55.672 |
9. | Kubica | Renault | 1:55.885 |
10. | Sutil | Force India-Mercedes | 1:56.309 |
11. | Barrichello | Williams-Cosworth | 1:55.330 |
12. | Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:55.653 |
13. | Hülkenberg | Williams-Cosworth | 1:55.857 |
14. | de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:56.237 |
15. | Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:56.265 |
16. | Kobajaši | Sauber-Ferrari | 1:56.270 |
17. | Petrov | Renault | 1:56.619 |
18. | Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:57.071 |
19. | Glock | Virgin-Cosworth | 1:59.728 |
20. | Trulli | Lotus-Cosworth | 1:59.852 |
21. | Kovalainen | Lotus-Cosworth | 2:00.313 |
22. | di Grassi | Virgin-Cosworth | 2:00.587 |
23. | Senna | HRT-Cosworth | 2:03.240 |
24. | Čandhok | HRT-Cosworth | 2:04.904 |