Soudní proces týkající se údajných padělků historických modelů Porsche skončil pro dva obžalované peněžitou pokutou. Trestní senát Krajského soudu v Cáchách pozastavil soudní řízení proti Jürgenu Barthovi a dalšímu obžalovanému. Bývalý závodní jezdec musí podle zprávy německého deníku Handelsblatt zaplatit 750 eur, druhý obžalovaný 7 500 eur. Hlavní obžalovaný se musí nadále zodpovídat u soudu.
Více než 20 falešných aut
Více než dvacítka padělků vozů Porsche údajně vznikla v dílně historických automobilů v Cáchách. Některá auta, včetně jednoho kusu slavného závodního modelu 917, se prý prodala za miliony. Při padělání identity vozů údajně napomáhal bývalý zaměstnanec společnosti Porsche a vítěz závodu Le Mans. Na lavici obžalovaných usedl kromě jiných i Jürgen Barth. Soudní proces s ním byl pozastaven, obžalovaný byl potrestán peněžitou pokutou ve výši 750 eur. „Barth pokutu z procesně ekonomických důvodů přijal,“ citoval Handelsblatt jeho právníka. Barth je autorem několika knih na téma Porsche a je považován za experta na závodní vozy této značky.
Porsche 917 byl první Piëchův pomník. Dalo vzniknout hypersportům dneška |
Společnost Porsche je spolužalujícím v soudním sporu o padělky závodních vozů a zájmy značky zastupují u soudu tři právníci. Ve zprávě ze soudního procesu se dále uvádí, že Porsche chce podezřelé padělky zabavit a nechat sešrotovat.
Vítěz závodu Le Mans a historik
Podle deníku Handelsblatt je Barth přesvědčen, že jsou obvinění absurdní a proces označil za velké svinstvo. Barth vyhrál závod 24 hodin Le Mans v roce 1977 s Porsche 936 Spyder, pracoval v tiskovém oddělení, vedl muzeum a osobně znal Ferryho Porsche. Jeho otec Edgar Barth jel v Le Mans a položil základy soukromého archivu, který jeho syn Jürgen rozšířil. Podle Handelsblattu obsahuje archiv „informace o všech závodních vozech, které kdy Porsche vyrobilo, seřazených podle čísel podvozků“. Když vyšetřovatelé 17. července 2019 prohledali Barthův dům, ocitli se „před největším speciálním archivem Porsche na světě“.
Sprejoval zdi a vlaky. Teď český umělec přelakoval slavné porsche barvami ohně |
O rok dříve zřídila policie v Cáchách vyšetřovací skupinu s názvem Ferry. „O několik měsíců později Barth zatelefonoval majiteli dílny v Cáchách. Vyšetřovatelé slyšeli, jak Barth mluvil s Uwe Niermannem o zdokumentování historie nově postaveného Porsche 550,“ píše Handelsblatt. Pro vyšetřovatele to byl „důkaz, že oba spolupracovali jako podvodníci“, pro Bartha šlo podle Handelsblattu o ojedinělý případ přátelských vazeb.
Cyklus restrukturalizace
Barth soudu vysvětlil: „Historická závodní auta nejsou nikdy úplně původní.“ Kvůli namáhání a zatěžování materiálu se díly neustále vyměňují. Kromě toho prodávala samotná společnost Porsche v 80. letech rámy, motory a převodovky. Originální díly se tímto způsobem dostaly do „cyklu restrukturalizace“.
To vede k tomu, že i některá auta existují vícekrát – nebo se znovu objevují údajně sešrotovaná vozidla. Například 917-043 s hippie lakem. Po nehodě v Hockenheimu v roce 1970 bylo totálně zničené. Dnes prý existují minimálně tři exempláře závodního vozu s typickým psychedelickým lakem. Niermann prý jeden nabízel brazilskému sběrateli – výměnou za dvě zákaznická vozidla. To mu vyneslo zatčení a čtyři měsíce ve vazbě. Pro jiného zákazníka postavil Niermann Porsche 904 a Porsche 917.
Porsche 911 slaví 60 let. S boxerem má přežít i konec spalovacích motorů |
Soudní proces začal na konci roku 2021, brzy nato byl však přerušen poté, co hlavní obžalovaný nemohl ze zdravotních důvodů stanout před soudem. Proces byl obnoven letos v únoru, do 6. června 2024 jsou naplánovány čtyři další termíny jednání.
„Kdy lze oldtimer považovat za originál?“ ptá se Handelsblatt a sám si odpovídá, že to tak lehké není. „Na tuto otázku existuje na první pohled snadná odpověď, protože číslo podvozku určuje identitu vozu. Ovšem právě u cenných závodních vozů je to složitější: nezřídka se stávalo, že byla auta po vážné nehodě znovu přestavěna a vznikly „originály“ vyrobené na údajně volných číslech podvozků a továrních dílů. Chybí jen správná legenda a příležitost, jak domnělý originál draze prodat.“