Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Terminál MHD v Liberci slouží už dvacet let. Potřebuje jen drobné opravy

  6:43
Tramvaje, autobusy, taxíky, do toho davy lidí. Jedním z nejrušnějších míst krajské metropole je terminál městské hromadné dopravy ve Fügnerově ulici. Začal sloužit před dvaceti lety, v září 1996.

Bylo jasné, že aby se dostaly autobusy do přirozené linky, musí se nové stanoviště MHD ve Fügnerově ulici otočit oproti tomu původnímu o devadesát stupňů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Před stavbou terminálu jsme měli zázemí rozmístěné na několika místech po městě. Dispečink byl ve starém domě ve Fügnerově ulici, který je dnes součástí Fora, pak sídlil v paláci Dunaj nad dnešním KFC, předprodej jízdenek byl zase jinde, prostory pro řidiče a personál byly nevyhovující. Bylo třeba to nějak sjednotit,“ vzpomínal provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Ludvík Lavička.

Hlavní úkoly byly tehdy dostat tramvaje z Revoluční ulice, upravit linky autobusů tak, aby nejezdily od nádraží třídou 1. máje a pak po Soukenném náměstí a dát novou tvář ulici Fügnerově.

„Tam vedly uprostřed manipulační koleje, tu a tam stály všude možně autobusy a byla tam spousta mrtvého místa. Bylo to tím, že to tam vznikalo postupně, lepilo se to jako když si vlaštovky staví hnízdo,“ dodal Lavička.

Terminál měl pár chyb

Bylo jasné, že aby se dostaly autobusy do přirozené linky, musí se stanoviště MHD otočit o devadesát stupňů. „Což se stalo, vytvořil se terminál s ostrovním nástupištěm a do něj se umístilo vše, co je třeba: zázemí řidičů, dispečink, předprodej jízdenek a další,“ řekl ředitel.

Pár chyb terminál zpočátku měl. „Architekti by neměli projektovat,“ usmál se Lavička. „První problém byl ten, že na terminálu nebyly okapy. Déšť a sníh ze střech nástupišť padal na střechy autobusů a z nich odletoval přímo na lidi, kteří do nich nastupovali. Takže jsme museli dodělat okapy. V rámci lepšího pohodlí cestujících, kteří si kupovali jízdenky, jsme také upravili a rozšířili předprodej.“

Pamětníci si možná vzpomenou, že původně jezdily autobusy kolem zastávek po dlažbě. Dnes vede kolem terminálu asfaltový koberec.

„Od roku 1996 do roku 2008 se dlažba třikrát opravovala. Mohl za to chemický posyp v zimě. Zpočátku měřily kostky na výšku osm centimetrů, když jsme je pak odstraňovali, měly třeba jen čtyři centimetry. Byly doslova rozpadlé na prach od chemického posypu. Nový asfalt je speciální a těch osm let drží. A to si představte, že terminálem v různých směrech projede dva tisíce čtyři sta autobusů denně,“ upozornil Lavička.

Terminál kdysi také obklopovaly okrasné betonové koule, zvané podle architekta Kotasovy. „To byl tedy nápad. Něco takového tam nemělo vůbec být. Nebudu ani říkat, kolik autobusů poničily,“ povzdechl si Lavička.

Čekárna se neosvědčila

Cestujícím dříve sloužila rozlehlá čekárna. „Ta se ale neosvědčila. Byl v ní automat na jízdenky a zaměstnanci, kteří ho opravovali, se tam báli chodit. Za den se v čekárně nasbíraly čtyři pytle odpadků. Poté uvnitř začal fungovat bufet, ale také to nějak nešlo. Nakonec uvnitř vznikla služebna městské policie,“ konstatoval Lavička.

Terminál je provozně náročný, v létě i v zimě. „Je to prostě stavba ze skla, polykarbonátonových desek makrolon a železa. Ale i po dvaceti letech je v dobrém stavu a nepotřebuje nějakou rozsáhlou rekonstrukci. Občas se nějaký problém vyskytne, třeba se zatékáním, ale není to nic vážného,“ sdělil ředitel Lavička.

Před časem například prošly opravou hodiny, které se svého času rozcházely i o několik minut.

„Nebylo to ale způsobeno strojky. Hodiny dostaly nové převodovky, protože původní převody už přeskakovaly,“ podotkl Lavička. Výměnu absolvovalo i osvětlení. „Ještě to ale není hotové. Takový ten bílý kanál, ve kterém byly původně zářivky, projde výměnou – už máme připravený nový a umístíme ho zase pod střechu,“ nastínil Lavička.

Čeká se na další rekonstrukce

Rekonstrukce také čeká úsek, kde je mezi kolejemi uprostřed terminálu dlažba, zalitá zčásti asfaltem. Autobusy přes toto místo jezdí raději krokem.

„To je provizorní. Příští rok už to bude opravené. Dlažba kolem kolejnic se odstraní a nahradí ji litý asfalt, jako tomu je třeba na Šaldově náměstí. Dlažba je hezká, ale v tak silném provozu nemá šanci. Neudrží to. Stejně tak zmizí vyježděná, nerovná dlažba z přejezdů u Anenského dvora,“ uvedl Lavička.

„Čeká nás též úprava rozvodů elektřiny a když budou dostupné finanční prostředky, rádi bychom terminál natřeli. Jeho střední část už natřená je, ale zbytek ne.“

  • Nejčtenější

Ikonická hračka z Liberce slaví úspěch i v Izraeli. Vyrobí se 50 tisíc kusů ročně

8. května 2024

Premium Ikonický plastový model Tatry 148 slaví deset let od momentu, kdy se znovu vrátil do výroby....

Bezcenné tisky vydával za olejomalby, za podvrhy měl malíř inkasovat miliony

7. května 2024  18:26,  aktualizováno  20:46

Hyperrealistický malíř Alexandr Pavlov své obrazy tiskne, upozornil před pár dny na Facebooku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Liberci zváží přenastavení radarů, za měsíc zaznamenaly 14 tisíc přestupků

10. května 2024  14:53

Kritice, zejména na sociálních sítích, čelí Liberec kvůli přísnému nastavení svých prvních měřicích...

Nevěsta letěla vysoko, říká fotografka o snímku, se kterým zabodovala v Americe

6. května 2024  10:28

Zuzana Fajmonová z Liberce tiskne spoušť fotoaparátu před obrazy, jež hraničí s výtvarným uměním,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

Podzemní voda u Turówa po letech stoupla, ministerstvo velebí těsnicí stěnu

13. května 2024  15:45,  aktualizováno  18:59

Poslední měření v okolí dolu Turów ukázala, že díky podzemní těsnicí stěně u dolu stoupá podzemní...

Sbormistr má za zneužití nezletilé podmínku, na univerzitě teď dostal stopku

13. května 2024  11:52,  aktualizováno  15:35

Na dva roky a deset měsíců podmínečně byl pravomocně odsouzen vedoucí pěveckého sboru Iuventus,...

Prchajícího řidiče zastavil až PIT manévr, muž se vyhýbal nástupu do vězení

13. května 2024  13:11

Policejní honička u Hodkovic nad Mohelkou v pátek skončila proraženými pneumatikami a namířenou...

Kozel se s Libercem rozloučil prohrou: Po většinu času mě to tady bavilo

13. května 2024  11:27

Fotbalisté Liberce do finále nadstavbové skupiny o Evropu nepostoupili. Po prohře 0:2 v Teplicích...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...