„Spáchal jsem několik katastrof,“ říkal Miloš Zeman po své první zkušenosti s leteckým trenažérem v životě zaměstnancům jihlavské firmy Jihlavan Airplanes. Právě v její výrobní hale si hlava státu trenažér vyzkoušela.
Společně s majitelem firmy Igorem Stratilem usedli do kokpitu, sledovali plno kontrolek na palubní desce, zatímco se jim na displeji promítal obraz, jak zrovna letí nad Prahou.
První pokus Zemana o let skončil neslavně. „Letadlo jsem uvedl do vývrtky neboli loopingu, program byl přerušen a musel být restartován. Druhý pokus dopadl o něco lépe,“ pravil s úsměvem.
Od firmy dostal na závěr mimo jiné čestný letecký průkaz a také poukaz na let nad jeho oblíbenou Vysočinou.
Sankce firmu brzdí, v Rusku od jejich zavedení letadlo neprodali
Ve firmě, která vyrábí ultralehká letadla, se s majitelem i zaměstnanci bavili například o možnosti, jak proniknout na čínský trh, ale i o protiruských sankcích.
„Mluvili jsme především o Číně. Během mé návštěvy v této zemi se otevřely prostory pro rychlejší odbyt a zajímavější export tuzemských výrobků,“ uvedl prezident. Jihlavan Airplanes má v Pekingu zažádáno o certifikaci svých letadel v Číně. Zatím tam tato společnost dodala „prezentační kusy“.
Jihlavanu Airplanes se dotýkají protiruské sankce - nejen v nižším odbytu ze strany zákazníků, ale i v oblasti nákupu materiálu.
„Ve chvíli, kdy začaly problémy na Ukrajině, jsme zaznamenali horší dostupnost komponentů z Ruska. Veškeré materiály jdou odtud nebo ze Spojených států. Od ruských dodavatelů nám bylo řečeno, že ty materiály jsou soustředěny spíš na zbrojní průmysl. Byly sice k dispozici, ale za jinou cenu,“ vysvětlil obchodní ředitel firmy Jiří Čermák.
Zeman vystoupí v OSNPrezident Miloš Zeman vystoupí letos v září na Valném shromáždění OSN s návrhem na vznik mezinárodní protiteroristické jednotky pod záštitou Rady bezpečnosti OSN. Řekl to ve středu na besedě s lidmi v Novém Veselí na Žďársku. |
„Před konfliktem Ruska s Ukrajinou mířily z Jihlavy na ruský trh v průměru čtyři letadla ročně. Od té doby jsme tam neprodali bohužel nic,“ doplnil.
Firma má zhruba 80 zaměstnanců a roční tržby kolem 80 milionů korun. Maximální současná kapacita podniku je sto vyrobených letadel ročně. Míří odtud do celého světa - nejen na evropské trhy, ale třeba i do asijských zemí, Ameriky, Austrálie i do Afriky. Také se zde dělají dveře pro letadla celosvětového gigantu Airbus.