Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli tomu musí dokonce rušit už uzavřené obchody, výrazně se snižuje i nabídka skladových vozů.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Čtenář iDNES.cz Martin si objednal Škodu Karoq v květnu namísto původně vybrané octavie. SUV vyráběné v Kvasinách nakonec vybral poté, co mu dealer oznámil, že by na octavii čekal do příštího roku. Karoq si měl přebírat v těchto týdnech, zatím se mu ovšem prodejce neozval s upřesněním termínu převzetí. Martin už je spíš smířený s tím, že do nového roku vjede s aktuálním vozem. Automobilka totiž byla nucena kvůli nedostatku komponent drasticky omezit výrobu a dodávky aut zákazníkům (čtěte zde). 

Čekání na díly a facelift

Ještě před rokem bylo běžné, že automobilky vyráběly daný model auta až do doby, než začne z pásů sjíždět nová generace či facelift. Některé dokonce vyráběly nějakou dobu souběžně obě verze. Nedostatek čipů nejen prodloužil dodací lhůty, ale změnil i toto dlouho dané pravidlo. Některé modely dočasně zmizely z nabídky úplně. Kdo chce například novou Škodu Karoq, má smůlu, do výroby už ji zadat nejde. Facelift přitom ještě nebyl ani odhalen a oficiálně nebylo oznámeno, kdy se začne vyrábět. Může to být ještě letos, ale také příští rok.

Podobné situace způsobují problémy nejen zájemcům o nové auto, ale třeba i leasingovým společnostem. Ty pro zákazníky na jaře objednaly auta a nyní je nedostanou, třeba i jen pár týdnů před slíbeným dodáním zákazníkům. Řešením je v takovém případě nabídnout něco z tzv. skladových vozů, což jsou nejčastěji objednávané specifikace, zadané do výroby předem bez poptávky konkrétního zákazníka. Leasingové společnosti nebo dealeři si taková auta objednávají, aby pak mohli uspokojit zákazníky, kteří chtějí auto okamžitě a jsou ochotní se smířit s tím, že si nemůžou vybrat specifickou výbavu.

Skladovek ubývá

Ale i tato nabídka se výrazně omezuje. Například Citroën měl loni touto dobou v nabídce skoro 1 300 skladových vozů, nyní jich má 212. Dacia nebo Renault úplně zrušily centrální nabídku skladových vozidel a doporučují kontaktovat přímo konkrétní dealery. Škoda Auto podle svého mluvčího Pavla Jíny sama žádné skladové vozy nevyrábí, nechává tuto aktivitu pouze na dealerech nebo leasingových společnostech, pokud tak chtějí učinit samostatně.

„Počet skladových vozů klesá, neboť zájem ze strany zákazníků převyšuje tempo dodávek nových vozů,“ potvrzuje i mluvčí českého Volkswagenu David Valenta. „Importér vždy objednává dostatečné množství skladových vozů v případě uvedení nových modelů na trh a průběžně také doplňujeme skladové zásoby vozů především pro interní použití – služební, marketingové a sponzoringové vozy. Obecně však skladové vozy, které jsou následně ihned k dodání pro zákazníky, objednává především dealerská síť dle jejich ročního plánu a kvalifikovaném odhadu poptávky. Všechny tyto procesy nadále běží a dealeři průběžně skladové vozy objednávají.“

Operativní leasing i na ojetiny

Čím dál víc firem, které jsou dlouhodobě tahouny nákupu nových aut, proto musí hledat nové možnosti provozování firemních autoparků. Omezují proto počet aut ve flotile nebo prodlužují dobu leasingu. Řada z nich by dokonce sáhla i po ojetých autech, jen kdyby bylo možné je pořídit na operativní leasing. Takových nabídek ovšem není mnoho, protože leasingové společnosti se do tohoto byznysu nechtějí příliš pouštět. I relativně zánovní auto po maximálně třech letech užívání už vyžaduje výrazně větší investice do servisu, a složitěji by se proto počítaly leasingové splátky.

„Nezaregistrovali jsme poptávku po operativním leasingu na ojeté vozy. Pro dočasné potřeby našich klientů zajišťujeme možnost střednědobého pronájmu, kterým se dají pokrýt delší dodací lhůty nových vozů,“ říká Aleš Polák, generální ředitel Arval CZ.

Oproti tomu individuální nabídku je údajně připraven vytvořit LeasePlan. Obchodní ředitel Peter Tölgyesi říká: „Operativní leasing ojetých automobilů zpravidla využívají zaměstnanci našich firemních zákazníků, kterým končí pronájem služebního automobilu a chtějí si jej dál ponechat jako privátní klienti. Ale samozřejmě umíme nabídnout operativní leasing ojetého vozu i ostatním zájemcům. V současné specifické době to může být pro některé zákazníky atraktivní varianta.“

Už delší dobu tuto možnost nabízí skupina Emil Frey. „Standardně nabízíme operativní leasing na ojeté vozy od dubna 2020. V rámci tohoto finančního produktu jsou vozy pronajímány soukromým nebo firemním klientům na dobu 12 měsíců, maximální nájezd byl stanoven na 20 000 km. Podmínky pronájmu se neliší od operativního leasingu pro nové vozy, např. zákonné a havarijní pojištění jsou v ceně. V současné době registrujeme z hlediska operativního leasingu na ojeté vozy mírný nárůst poptávky. Nicméně nabídka naopak klesá, a to z toho důvodu, že produkt operativní leasing nabízíme převážně k ročním vozům, kterých je v současné době na trhu nedostatek,“ uvedla mluvčí Radka Matthey.

23. května 2017

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...