Podle automobilky může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září.
„Následky tvrdě zasáhly celý automobilový průmysl, některé konkurenční značky své závody již kompletně uzavřely do konce roku 2021. Této globální krizi se nedokáže vyhnout ani společnost Škoda Auto. Také my budeme muset výrobu výhledově od 42. kalendářního týdne do konce roku výrazně omezit, případně úplně zastavit,“ řekl Kotera.
Firma plánuje, že se v následujících týdnech a měsících zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, kterým kvůli nedostatku čipů chybí některé součástky. Počet rozdělaných skladovaných vozů se dlouhodobě pohybuje mezi 30 až 50 tisíci. „Proto se ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto automobilů, abychom je mohli co nejrychleji dodat našim zákazníkům,“ řekl Kotera.
Prioritou firmy je podle Kotery zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Ti nyní zůstávají doma za 85 procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na 80 procent. „Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit,“ řekl Kotera.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.
Když zohledníme, že půjde o výpadek zhruba pětiny roku, tak to vychází tak, že to může mít dopad do tuzemského HDP od půl procentního bodu až k jednomu procentu.
Jakub Seidlerhlavní ekonom České bankovní asociace
Bude na tom tratit celá česká ekonomika
Potíže Škody Auto se odrazí i ve slabším výkonu celé české ekonomiky. Její příspěvek k HDP se odhaduje na zhruba pět procent. Na daních z příjmů loni odvedla více než dvě miliardy korun.
„Výpadek výroby Škody Auto do konce roku pocítíme vzhledem k významu automobilového průmyslu v Česku i v celoročním růstu HDP. Šance, že růst tuzemské ekonomiky bude letos začínat číslem 3 - jak se doposud zdálo - se tak poměrně snížila,“ uvedl hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler na Twitteru.
„Není samozřejmě jednoduché dopady přesně vypočíst a odhadnout. Čistě automobilový sektor má zhruba pětiprocentní podíl na HDP. Ale když se k tomu připočtou i různé subdodavatelské firmy a výrobci, tak se dostáváme až k deseti procentům HDP. Škoda Auto má na trhu výrazný podíl. Co se týče počtu vyrobených osobních aut, představuje zhruba 60 procent trhu,“ vysvětluje Seidler.
Horší, než se čekalo. Výrobci aut tratí kvůli čipové krizi 210 miliard dolarů |
„Když zohledníme, že půjde o výpadek zhruba pětiny roku, tak to vychází tak, že to může mít dopad do tuzemského HDP od půl procentního bodu až k jednomu procentu v závislosti na tom, jak se s tím popasují subdodavatelské firmy. Jsou to ale zatím jen hrubé odhady,“ uvádí Seidler.
„Očekávalo se, že ekonomika poroste za celý letošní rok o něco víc než o tři procenta. Když z toho odečteme zhruba půl procentního bodu, případně i nepatrně více, tak se s odhadem růstu pro letošní rok dostáváme pod tři procenta,“ dodává ekonom.
Na odběru automobilky závisí podnikání menších společností. „Pro řadu malých subdodavatelů představuje jeden velký zákazník, tedy konkrétně Škoda Auto, nadpoloviční objem jejich tržeb. Takže pokud by jim tento velký zákazník vypadl, mělo by to na ně znatelný dopad. Zřejmě by také museli pozastavovat výrobu,“ komentuje situaci analytik společnosti PwC Daniel Janeček.
„Avšak pozastavení zakázek se často projeví s nějakým zpožděním, bude záležet na konkrétním dílu nebo službě, kterou daný malý subdodavatel Škodovce poskytuje,“ dodává Janeček.
Výrobu odstaví firma vyrábějícící plastové díly
Kvůli problémům Šdoda Auto odstaví na dva týdny výrobu společnost Kako ze Slavkova na Uherskohradišťsku, která vyrábí plastové díly především pro automobilový průmysl.
Společnost patří mezi její klíčové odběratele škodovky. Automobilka od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou podle vedoucího komunikace podniku Tomáše Kotery chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice.
Potíže automobilky se do podnikání firmy Kasko promítají už několik týdnů.
„My už na chování škodovky reagujeme od počátku léta, kdy začaly její problémy s některými jejími dodavateli. Nejdříve to byly čipy, potom to byly kabelové svazky a teď dokonce už jsou to i rádia. Jedna z reakcí, kterou jsme udělali, je to, že na vlastní triko si vyrábíme na sklad, abychom nezastavovali naši výrobu,“ uvedl výkonný ředitel firmy Petr Valda.