Kapitáni všech lodí brněnského Dopravního podniku slavnostně nastupují do řady v čele s vedoucím lodní dopravy Martinem Ederem, který podává hlášení o stavu flotily. Hraje také znělka brněnských lodníků v podání jazzmana Jaromíra Hniličky a opat Lukáš Evžen Martinec žehná nové lodi Dallas.
66. lodní sezonaMyšlenka využití hladiny přehrady na řece Svratce u Kníniček (takzvaného Priglu) k provozu rekreační lodní dopravy se objevila již ve třicátých letech, tedy ještě než byla přehrada dostavěna. Provoz lodní dopravy byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc - Kozí horka - Sokolské koupaliště - Osada - Rokle - Obora - Zouvalka - hrad Veveří a zpět. V letech 1948 - 1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bitýšky. |
Pak už se plavidlo poprvé vydává na přehradu. Tak v sobotu začala 66. plavební sezona v Brně (další informace zde).
Loď stála sedmnáct milionů
Vyplutí lodi za sedmnáct milionů korun sledovaly stovky lidí, kteří se v sobotu mohli projet po přehradě levněji. "Jízdné je mimořádně jen poloviční," vysvětlila mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová.
Pozorní návštěvníci přehrady se ale mohou svézt zadarmo i jindy. "Delegace přítomná na palubě při první plavbě vhodila do vody speciální zdobenou láhev se vzkazem. Pro jejího nálezce máme připravenou za odměnu lodní rodinnou jízdenku," popsal ředitel Dopravního podniku Miloš Havránek.
Křest lodi Dallas |
Návštěvníci přehrady budou mít příležitost vidět podobný ceremoniál ještě jednou. "Za týden bude slavnostně pojmenována a spuštěna na vodu druhá nová loď Stuttgart," vysvětlila mluvčí Škrancová.
Padne plavební rekord?
Obě plavidla pojmenovaná po partnerských městech moravské metropole budou trasu z Brna-Bystrce k hradu Veveří a dál do Veverské Bítýšky brázdit společně se třemi dalšími moderními a jednou historickou lodí.
Dopravní podnik tak bude usilovat o pokoření návštěvnického rekordu. "Nejvíce za sezonu svezly naše lodě 300 tisíc lidí v padesátých letech. Loni to bylo 220 tisíc návštěvníků," řekl provozní ředitel Dopravního podniku Jiří Valníček.