Světový Zlatý míč přechází na režim, který od svého vzniku v roce 1997 má český Zlatý míč. Anketa žurnalistů vznikla jako protiváha svazovému Fotbalistovi roku, který se uděluje právě za období od ledna do prosince.
Zlatý míč France Football si od změny podmínek slibuje větší uznání. V posledních letech směrem k anketě přibývala kritika. Ať už kvůli časné uzávěrce, kvůli které se takřka nemohly zohlednit výkony v podzimní části sezony.
Naposledy loni, kdy Lionel Messi získal Zlatý míč posedmé a vylepšil vlastní rekord, přestože polský útočník Robert Lewandowski v 54 zápasech za Bayern a reprezentaci nastřílel 64 branek.
Vítězové hlasování dosud byli dekorováni v prosinci, nově se budou už od současného ročníku vyhlašovat v září, nebo říjnu. Mistrovství světa v Kataru tak do ankety promluví až v další sezoně.
„Je to šance na nový impulz. Doteď jsme hodnotili na základě dvou polovin sezony. Nyní bude všechno jasnější,“ citovala agentura AFP šéfredaktora magazínu Pascala Ferrého.
Mezi ně patří i přísnější kritéria pro výběr nominací. Na starost je kromě novinářů France Footballu a deníku L’Équipe bude mít bývalý útočník Didier Drogba a žurnalisté s nejpřesnějšími hlasovacími lístky z předchozího ročníku.
France Football upravil také počet hlasujících. V prvním ročníku ankety v roce 1956 o vítězi rozhodovalo 16 hlasů, loni to bylo už 170. Nyní budou moci hlasovat pouze zástupci první stovky zemí v žebříčku FIFA a padesátky v případě žen.
Změní se i kritéria hodnocení a nově by se mělo hlasovat především na základě individuálních výkonů. Až poté přijdou na řadu týmové úspěchy a nakonec také smysl hráčů pro fair play.
„Pravidla se od založení ankety příliš nezměnila a často byla terčem kritiky. Proto jsme se rozhodli je osvěžit, aby budoucí hlasování byla jasná a konzistentní,“ oznámil France Football.