Podle průzkumu společnosti Meriton je s nabídkou potravin v supermarketech spokojeno pouhých 24 procent lidí. Zhruba polovina si naopak myslí, že současné vysoké ceny potravin nejdou úplně dohromady s kvalitou, část by například uvítala větší výběr zdravých potravin.
„Roste obliba řemeslných výrobků nebo třeba lokálně pěstované zeleniny. Řetězce přitom z jedné strany tlačí na výrobce, aby srazili ceny produktů, čímž je nutí snižovat kvalitu. Z druhé strany se snaží maximalizovat vlastní marži a zákazníkům produkty zdražují na hranu únosnosti. Malí výrobci tak hledají jiné cesty, jak prodávat kvalitní potraviny než prostřednictvím řetězců,“ říká zakladatel Meritonu Martin Řezáč.
Vyšší zájem o složení potravin
Kromě kvality řeší zákazníci, jaký mají potraviny vliv na jejich zdraví. O to, co je pro ně zdravé, se nyní více zajímá 85 procent lidí. Nejčastěji se při výběru řídí složením výrobků, které si při nákupu pročítají více než dvě třetiny Čechů.
Jste spokojeni s nabídkou supermarketů?
Pro zákazníky je také důležité, odkud potraviny pocházejí. Jak ukazuje průzkum, původ zboží při nákupech zkoumá sedm z deseti dotázaných a tři z deseti z nich více důvěřují lokálním potravinám.
„Češi si raději dají čerstvou rybu z českých sádek než filet, který k nim na talíř cestuje z druhého konce planety a zatěžuje uhlíkovou stopou planetu,“ říká Jan Dušek, šéf první české hydroponické farmy Rybí zahrada.
Velká část Čechů cestuje za nákupy hlavně kvůli ceně. Ukázala to i reportáž iDNES.cz, kdy byly polské supermarkety v obležení automobilů s českými registračními značkami. Na levnějších vejcích, mase i zelenině zde mohou ušetřit za potraviny tisíce měsíčně.
V Německu si zase pochvalovali vyšší kvalitu za srovnatelné a někdy také nižší ceny. To koresponduje i se zjištěním Meritonu, podle něhož si třeba kvůli kvalitnějšímu pečivu 84 procent dotázaných klidně prodlouží cestu na nákup.
„Masově vyráběné pečivo z rozmrazeného polotovaru už Čechům nestačí. Stále více si totiž uvědomují, že jeho kvalita se nemůže rovnat poctivě vyráběným pečeným produktům,“ dodává Ivana Šnajdr, jednatel rodinné pekárny Náš Chléb z Jablonce nad Nisou.
Nejoblíbenějším pečivem je stále chléb, pravidelně ho nakupuje 85 procent lidí. Zatímco rohlíky si kupují téměř dvě třetiny dotázaných, jen něco přes třetinu si pořizuje housky. Co do obliby je předstihly kaiserky, které má na obvyklém nákupním seznamu skoro polovina Čechů.