Loňský rok byl ve světě letecké bezpečnosti zlomový. Havárie Boeingů 737 Max a následné vyšetřování totiž mnohým cestujícím, které dříve například typ letadla, kterým poletí, nezajímal, změnil návyky. Bezpečnost pro ně začala být mnohem důležitější. A to i přesto, že bylo světové nebe loni celkově bezpečnější než v roce 2018.
To se odrazilo i na hodnocení leteckých přepravních společností na webu Airline Ratings. Ten každoročně vydává seznam nejlepších aerolinek na světě. Hodnotí je podle desítek kritérií. Mezi ně patří i bezpečnost.
Jedno letecké neštěstí na 5,5 milionu letů. Nebe bylo loni bezpečnější |
Dvacet nejlepších aerolinií pro loňský rok server označil za „stejně bezpečné“ a v této oblasti je seřadil pouze v abecedním pořadí. To se však letos změnilo. Web zpřísnil kritéria a přepravní společnosti rozdělil podle bezpečnosti. Mezi prvními deseti dopravci jsou podle jeho šéfredaktora Airline Ratings Geoffreyho Thomase jen malé rozdíly. Bezpečnost mezi desátým a dvacátým přepravcem se už ale značně liší.
Kromě technické stránky bezpečnosti aerolinek redaktory webu při sestavování seznamu zajímalo například i to, zda u nich neprobíhaly audity leteckých regulátorů. Hodnotila se i finanční situace firem, stáří flotily nebo pečlivost při výcviku pilotů.
Drobné palubní incidenty nicméně redaktoři z hodnocení vypustili, nemusí totiž jít o chyby aerolinek. „Důležitější je (podle nás) to, jakým způsobem se s incidenty vypořádá posádka. To odděluje dobrou aerolinku od té málo bezpečné,“ uvedl Thomas pro CNN.
Na prvním místě žebříčku bezpečnosti se umístily největší australské aerolinie. „Qantas za posledních šedesát let vedl prakticky každý větší pokrok v oblasti letecké bezpečnosti,“ řekl Thomas. „V éře tryskových letadel navíc nezažil ani jednu smrtelnou nehodu,“ dodal. Druhé místo obsadily Air New Zealand, za kterými následovaly taiwanské EVA Air.
Část velkých jmen se na seznam nedostala
Singapore Airlines, které loni Airline Ratings označilo za nejlepší aerolinky světa, skončily jako šesté nejbezpečnější. V hodnocení překvapivě propadly British Airways, United Airlines, All Nippon Airways a American Airlines. Tito čtyři dopravci se přitom v předchozích letech mezi dvaceti nejlepšími světovými aerolinkami pravidelně objevovali.
Například British Airways podle Thomase „podrazila“ stará letadla a vysoké množství všemožných incidentů. „Žádný z nich sice neohrožoval životy cestujících, ale vzhledem k tomu, jak malá je jejich flotila, jich prostě bylo příliš mnoho,“ doplnil.
Kromě velkých leteckých dopravců hodnotil web také nízkonákladové aerolinky. Mezi těmi nejlépe dopadly Air Arabia, za nimi následovaly britské Flybe a americké Frontier Airlines.
1. | Qantas |
---|---|
2. | Air New Zealand |
3. | EVA Air |
4. | Etihad Airways |
5. | Qatar Airways |
6. | Singapore Airlines |
7. | Emirates |
8. | Alaska Airlines |
9. | Cathay Pacific |
10. | Virgin Australia |
11. | Hawaiian Airlines |
12. | Virgin Atlantic |
13. | TAP Air Portugal |
14. | Scandinavian Airlines |
15. | Royal Jordanian |
16. | Swiss International Air Lines |
17. | Finnair |
18. | Lufthansa |
19. | Aer Lingus |
20. | KLM Royal Dutch Airlines |