Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Šéf Boeingu končí, položily ho i letouny 737 Max a finanční potíže firmy

  9:45aktualizováno  9:45
Dennis Muilenburg, šéf amerického výrobce letadel Boeing, s okamžitou platností rezignuje. Od 13. ledna se jeho nástupcem stane dosavadní šéf dozorčí rady David Calhoun.

Bývalý šéf Boeingu Dennis Muilenburg | foto: AP

„Představenstvo se rozhodlo, že je nutná změna vedení, aby se obnovila důvěra ve společnost, která se snaží posunout dopředu a pracuje na narovnání vztahů s regulačními orgány, zákazníky a všemi dalšími zúčastněnými stranami,“ uvedl Boeing v dnešním prohlášení.

Fotogalerie

Boeing čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při nehodách letadel 737 MAX loni v říjnu v Indonésii a letos v březnu v Etiopii. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres. Boeing minulý týden oznámil, že výrobu letadel 737 MAX, která po tragických haváriích nesmějí od letošního jara létat, od ledna pozastavuje.

Krize kolem 737 MAX a jejich zákaz létání byla vůbec nejhorší za 34letou kariéru odcházejícího šéfa. Muilenburg do Boeingu nastoupil v roce 1985 a na jeho špici se dostal v roce 2015.

Popíral vlastní chybu

Muilenburg uzemnění letounů 737 MAX dlouho nepřipouštěl, že by byla chyba na straně Boeingu. Teprve více než tři měsíce po druhé nehodě vystoupil v televizi CBS s omluvou: „Omlouvám se těm rodinám. Cítím se hrozně. Bohužel nemůžu změnit to, co se stalo. Mohu ale slíbit, že uděláme vše pro to, aby se něco takového neopakovalo.“

Tehdy také poprvé výslovně přiznal, že jeho firma udělala chybu při implementaci systému MCAS. Ten podle předběžných expertních zpráv patří k hlavním viníkům obou nehod. „Ten systém jsme neimplementovali správně,“ uznal Muilenburg.

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

„A naše komunikace nebyla taková, jaká měla být.“ O systému nevěděli piloti ani úřad pověřený certifikací letadel. Muilenburg tehdy jedním dechem dodal, že software je již opravený a probíhá testování. To bylo koncem května, a Boeing stále opakoval, že certifikace bude brzy hotová a stroje 737 MAX se vrátí do vzduchu. Nyní je jasné, že se to nestihne do konce roku 2019, což pro Boeing znamená obrovské ztráty.

Spekulace, že by Muilenburg mohl být propuštěn, se v odvětví objevily již před několika měsíci. Zintenzivnily se v říjnu, když ho správní rada zbavila titulu předsedy. Její členové však tehdy tvrdili, že v jeho vedení stále mají důvěru.

Akcie Boeingu od března ztratily více než 20 procent. Po oznámení Muilenburgovy rezignace kolem 15:30 SEČ přidávaly 3,4 procenta na 339,04 dolaru (zhruba 7800 Kč).

Reportáž popisuje, co stálo za haváriemi letounů Boeing 737 MAX:

Autoři: ,
Témata: Boeing
  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Hackathon pokračuje, systém k dálničním známkám je ze tří čtvrtin hotový

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, který vytváří na veřejném hackathonu šedesát programátorů,...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velká chvíle pro Boeing přišla. Představuje širokotrupé letadlo 777X

Americký výrobce letadel Boeing vyšle v pátek v 19 hodin poprvé do vzduchu svůj nový širokotrupý letoun s označením...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Manažerovi PPF se zelení. Jeho firma se stala evropskou chmelovou jedničkou

Zemědělská skupina Agro-Chmel manažera PPF Ladislava Chvátala získala loni stoprocentní podíl ve společnosti PP servis,...

Premium

České pivo si našlo cestu do Číny. Krajan ho přímo tam vaří

V čínských restauracích i v regálech obchodů se už dají najít i české značky. Předloni rozjel velkou expanzi v Šanghaji...

Počerady získá od roku 2024 Tykač, ČEZ nevyužil opci

Polostátní energetická skupina ČEZ podle očekávání nevyužila opce a hnědouhelná elektrárna Počerady tak od roku 2024...

Část Bártova EMTC jde do konkurzu, rozhodl v insolvenčním řízení soud

Městský soud v Praze rozhodl v insolvenčním řízení společnosti EMTC - Business podnikatele Tomáše Bárty o prohlášení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz