"V lihovinách máme 38procentní pokles oproti roku 2011," potvrdil nepříznivé výsledky majitel likérky Josef Nejedlý.
V konkrétním množství to znamená, že zatímco v roce 2011 likérka prodala 47 780 hektolitrů, o rok později to bylo už jen 29 464. Pro Fruko-Schulz je to nejhorší výsledek za posledních dvacet let.
Rumu prodala firma o třetinu méně. Ten přitom tvoří polovinu výroby. "Přesně to odpovídá prohibici a názoru lidí na tuzemák, kterému celá ta aféra kvůli falzifikátům uškodila nejvíc," konstatoval Nejedlý. Lidé pijí teď rumu méně a dávají přednost jiným lihovinám.
Aféra navíc začala v nejméně vhodnou dobu. Konec roku totiž bývá pro Fruko-Schulz nejlepším obdobím. Provoz jede naplno, a to včetně sobot a nedělí. Letos však pro lihoviny Vánoce nebyly.
Lidé příliš nedůvěřují restauracím
Největší pokles sleduje Nejedlý ve spotřebě v restauracích. Tam konzument neví, co přesně dostává. V obchodě si může vybrat lahev se značkou.
"Celé je to o důvěře a ta je v hospodách značně nalomena. I když lidi jsou do značné míry podezřívaví i v obchodech. Často nám píší, ať jim pošleme rodné listy výrobků a podobně," podotýká.
O tom, že největším problémem je důvěra spotřebitelů, svědčí i fakt, že na místech, kde není pochyb o kvalitě, žádný pokles nezaznamenali. Například u čerpací stanice Frukoil. Ta se nachází hned vedle likérky a rum, který se tam prodává, teče přímo z podniku.
"Lidi chodí tak nějak stejně. Rum máme z trubky rovnou z fabriky, takže je jasné, že je to kvalitní," řekl Libor Holický, který pracuje jako obsluha na benzince.
Podobně mluví i barmanka z jindřichohradeckého baru s hernou Macao. Ačkoli se tu příliš nepije, o žádném poklesu rozhodně nemůže být řeč. "Kupujeme přímo u Fruka, takže nám lidi věří," naznačila.
Stačí si však zajít do baru například v Budějovicích. Někteří zákazníci mají prostě strach. "Spíš než rum a vodku si v restauraci dám panáka jiného alkoholu. Prostě jsem opatrnější," potvrdil Rudolf Matějíček z Českých Budějovic.
Unie výrobců a dovozců lihovin investovala několik milionů korun do informační kampaně. Ta zákazníky informovala, že výrobky členů unie jsou bezpečné. Zdá se, že to moc nezabralo.