Podle analytika společnosti Colosseum Petra Čermáka může za zdražování růst ceny paliv na burze v Rotterdamu v kombinaci s oslabením kurzu koruny vůči americkému dolaru.
"Investoři jsou na trzích s ropou velmi nejistí," řekl Čermák s tím, že za to můžou rostoucí zásoby ropy a statistiky, které naznačují stabilizaci americké ekonomiky. Na ropném trhu v Rotterdamu se ale situace začala uklidňovat.
"Pro tuzemský trh s pohonnými hmotami je však asi nejdůležitější situace na měnových trzích, kdy koruna vůči americkému dolaru začala opět prudce posilovat. To by se mělo pozitivně projevit i u našich benzinek," dodal Čermák.
Nejlevněji v Karlovarském kraji
Nejlevnější benzin se stále prodává v Královéhradeckém kraji. Za litr motoristé zaplatí 25,37 koruny. Také za naftu se platí nejméně již delší dobu ve stejném kraji. V Karlovarském kraji vyjde litr dieselového paliva na 24,72 koruny.
Čerpací stanice v Jihomoravském kraji naopak prodávají nejdražší pohonné hmoty v České republice. Litr benzinu stojí 26,31 koruny, za litr nafty lidé zaplatí 25,62 koruny.
Pohonné hmoty zdražily ve všech krajích. Pod celostátním průměrem se suma nutná k pořízení litru benzinu pohybuje v osmi krajích. Nafta stojí méně než peněz, než je republikový průměr v šesti krajích.
Ceny ropy na světových trzích se na konci týdne dostaly opět pod 52 dolarů za barel. Část svého předchozího devítiprocentního růstu vyvolaného optimismem kolem summitu G20 tak ropné trhy ztratily. Za ztlumením stojí údaje o pokračujícím prudkém poklesu zaměstnanosti v USA.
Kolik stojí pohonné hmoty v krajích (Kč/litr) | ||
Kraj |
Natural 95 | Nafta |
Celá ČR | 25,75 | 25,24 |
Hl. m. Praha | 26,16 | 25,59 |
Jihočeský | 25,51 | 25,09 |
Jihomoravský | 26,31 | 25,62 |
Karlovarský | 25,72 | 24,72 |
Královéhradecký | 25,37 | 24,94 |
Liberecký | 25,50 | 25,31 |
Moravskoslezský | 25,77 | 25,37 |
Olomoucký |
25,46 |
24,99 |
Pardubický | 25,69 | 25,28 |
Plzeňský | 25,73 | 25,18 |
Středočeský | 25,86 | 25,26 |
Ústecký | 25,54 | 24,99 |
Vysočina | 26,09 | 25,43 |
Zlínský | 25,85 | 25,54 |
Zdroj: CCS, 6. 4. 2009 |