Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Traťový komisař: Za staršími zaostáváme, od dráhy neodvrátí zrak celý den

  11:38
Fanoušci závodních motorek uvidí o víkendu při Velké ceně Brna na Masarykově okruhu ty nejlepší jezdce na vlastní oči ze vzdálenosti jen pár desítek metrů. Jaroslav Havel z brněnské Bystrce k nim taky patří. Bude mít ale výhodu, ty nejlepší jezdce bude mít ještě blíž.

Brněnský student práv Jaroslav Havel dělá traťového komisaře na závodních okruzích už šest let. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Při závodech totiž budoucí právník slouží jako traťový komisař a stojí tak hned za bariérami hlavní závodní dráhy. Souboj o nejrychlejšího jezdce má jako na dlani.

K čemu je na závodním okruhu potřeba traťový komisař?
Jako první přichází do kontaktu s havarovaným motocyklem. Když se jezdec poraní, před příjezdem lékaře mu poskytne první pomoc. Při požáru motorky se ji snaží uhasit. Kromě toho také dohlížíme na dodržování závodních předpisů. Především ale traťový komisař informuje závodníky o dění na trati vlajkovými signály.

Při různém nebezpečí tedy používáte různé vlajky?
Tak nějak. Poblíž vedlejšího stanoviště dojde k nehodě. Já na ni ostatní jezdce upozorním máváním žlutou vlajkou. Poté, co kolem ní obezřetně a bez předjíždění projedou, míjí dalšího traťového komisaře se zelenou vlajkou, která jim dává vědět, že dál už je trať volná a bez hrozeb.

Jak jste se k takové práci dostal?
Na brněnskou MotoGP chodím nepřetržitě od roku 1997. Jsem fanoušek motorismu už odmalička. Před šesti lety se mě maminčin kolega, který na okruhu pracoval, zeptal, jestli bych se nechtěl stát komisařem. Protože mě závodní prostředí přitahuje, souhlasil jsem. A letos na okruhu brigádničím už sedmou sezonu.

Brigádničíte? Co je tedy vaše hlavní zaměstnání?
Přivýdělek je to pěkný, ale neuživil bych se tím. Jinak studuji brněnská práva, kde jsem ve třetím ročníku. Souběžně s tím jsem dokončil i bakalářskou právnickou specializaci na trestní právo. Na brněnském okruhu najdete spoustu profesí. Traťového komisaře tady dělá gynekolog, vysloužilí policisté, vězeňští strážci nebo i nádražáci. Já coby budoucí právník tady tedy nejsem ničím výjimečným. Všichni komisaři se kamarádíme, občas zajdeme „na jedno“. Na konci sezony pro nás vedení okruhu uspořádá raut a poděkuje nám za odvedenou práci.

Co musím splnit, abych se stal traťovým komisařem?
Přihlásit se může kdokoli, jedinou hranicí je věk, který by neměl překročit 70 let. Absolvujete lékařskou prohlídku, zúčastníte se školení, napíšete test a můžete na dráhu. S tím testem to uchazeč ale nesmí brát na lehkou váhu. Neexistuje, aby ho psal napětkrát. Když se nenaučí pár základních pravidel, nepřipadá v úvahu, aby pak zachraňoval životy zraněných jezdců. Svědomitost a spolehlivost jsou také žádoucí. Určitě by ho taky nemělo nic rozhodit. Když se vám na dráze „rozseká“ motorka, je třeba zachovat chladnou hlavu a jednat. Nevyšilovat.

Povětšinou ale jen sedíte v kukani a sledujete motocykly svištící kolem vás. Neomrzí se to?
No právě, že jo. V tom my mladí komisaři zaostáváme za staršími. Představte si, že čtyři hodiny v kuse sledujete motorky, jak krouží pořád dokola. Pak jdete na krátkou pauzu a další čtyři hodiny nanovo. Pozornost se neudržuje tak snadno. Sem tam kouknete na mobil nebo spustíte oči z trati kamsi do lesa. V tomhle se starším nemůžeme rovnat. Oni vydrží celý den prosedět v boudě a z dráhy na vteřinu neodvrátí zrak.

Takže vy se při závodech plně nevěnujete tomu, co se děje na trati?
To bych si nedovolil. Za ta léta praxe jsem se naučil kontrolovat dění ušima. Třeba jede kolem mě motorka a najednou vypne motor. Podle toho zvuku už poznám, že se děje něco špatného, a ani se nemusím přímo koukat. Nebo třeba slyším, že závodník nevhodně zařadí rychlost, a já už vím, že bude mít delší výjezd z dráhy.

Vy ale nesloužíte jen tady v Brně, že?
Cestuji různě po Evropě. Nejčastěji hlídám tratě v Rakousku a Německu. Zavítal jsem i do Belgie nebo do Francie, pracoval jako komisař na čtyřiadvacetihodinovém závodu v Le Mans. V České republice sehnat komisaře není až takový problém. Hlásí se řada studentů a aktivních důchodců. V zahraničí s hledáním mají problém. Proto musíme jezdit vypomáhat z okolních zemí. Můj osobní rekord je 83 odklizených nehod za sezonu. To byl ale spíš extrém.

Na světových okruzích už se stalo, že vozidlo vyletělo z trati a usmrtilo lidi stojící poblíž. Nemáte někdy strach?
Motosport je nebezpečný... (směje se).

Asistoval jste při nějaké fatální nehodě?
Několik vážných nehod se tady na okruhu stalo. V prvním momentě vám to vůbec nepřijde. Všechno vám to dochází, až když přijedou policisté, začnou nehodu vyšetřovat, závodník leží nehybně na trati... Snažím se moc si to nebrat a nemyslet na to. Můžu ale říct, že o bezpečnost se staráme maximálně. Závažné nehody jsou spíš raritou.

A jak vidíte nedělní brněnský závod MotoGP?
Přál bych vítězství Valentinovi Rossimu, ale vypadá to na Márqueze nebo Vinalese.

Autor:
  • Nejčtenější

Hrají si, nebo souloží? Socha psů od Davida Černého část místních pobouřila

10. května 2024  16:19

Vinařství Dog in Dock má ve svém areálu ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku novou sochu psů od...

Dárkyně odkázala babyboxům majetek za miliony, pojmenovali po ní holčičku

9. května 2024  11:29

Garáž v Brně, zhruba milion korun a domek na Blanensku určený k rekonstrukci po sobě jako dar síti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyškov i Táborsko mají baráž o první ligu jistou, Kroměříž sestupuje

11. května 2024  20:17

Fotbalisté Vyškova a Táborska mají jistotu, že si zahrají nejhůře baráž o nejvyšší soutěž. Oba...

Na šampionát opět do Prahy a Ostravy. Brno slibovanou arénu nestihlo včas

10. května 2024  11:13

Zatímco v Praze a Ostravě dnes budou při zahájení hokejového mistrovství světa házet na led puk, v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od války máme desetinový obrat, říká byznysmen, jehož odbyt stál na Rusku

11. května 2024

Premium První zaměstnání našel brněnský podnikatel Vladimír Plašil před čtyřiceti lety v tehdejším Podniku...

Na vrahy ukázaly opravené boty. Husaře ubili jejich vlastními holemi

13. května 2024

Premium Rok co rok chodil Jan Otava s husami a malým pomocníkem na trhy stejnou trasou s poslední zastávkou...

Statisícovým úplatkem chtěl pomoct dceři k získání bytu, viní policistu žalobkyně

13. května 2024  15:20

Měl by hlídat dodržování zákona, v pondělí však jihomoravský policista Jiří Vlček stanul u...

Zlatý bod z brněnského derby. Zbrojovka je (skoro) zachráněná

13. května 2024  11:59

Když Zbrojovka naposledy vstupovala do první fotbalové ligy, Václav Bartoněk si z konkurenční Líšně...

Komplikace pro Brňany: rušný podchod pod nádražím zůstává kvůli požáru zavřený

13. května 2024  11:16,  aktualizováno  11:50

Hojně užívaný podchod pod brněnským hlavním nádražím je po sobotním nočním požáru kompletně...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...