Masarykův okruh slouží už 30 let. Zachránil jej tajný dopis Štrougalovi

  15:20aktualizováno  15:20
Až příští víkend dorazí nejlepší motocykloví závodníci světa na Masarykův okruh, nejspíš na něj znovu budou pět chválu. Brněnská dráha patří k nejoblíbenějším v seriálu MotoGP, přitom závodní motory na ní poprvé zavrčely už před rovnými třiceti lety.

Velká cena na Masarykově okruhu v roce 2005. | foto: MAFRA

„Nový okruh zaujal nejen v Evropě, ale i ve světě,“ vzpomíná tehdejší zástupce investorů František Tranda, který se dodnes podílí na provozu automotodromu. Nejen on může být na moderní závodiště uprostřed žebětínských lesů náležitě pyšný.

Trať od 18. července 1987, kdy tehdejší asfalt jako první otestovali českoslovenští jezdci při závodech krajského přeboru, se může chlubit mimořádnou bezpečností.

Prvními úvahami o vybudování speciálního okruhu se v Brně, kde se v západní části města na běžných silnicích závodilo od roku 1930, zabývali od počátku sedmdesátých let. Nutnost bezpečnějšího závodiště podtrhla tragédie z května 1972, kdy italský pilot Luigi Rinaldi zemřel po nárazu do zdi řídicí věže. Rinaldiho neovladatelný vůz zabil také jednoho traťového komisaře.

Udržet motocyklové mistrovství světa na brněnské trati, která i přes zkracování a úpravy byla nadále životu nebezpečná, bylo rok od roku složitější. Nové závodiště však začalo vznikat až o desetiletí později.

Vybíralo se z devíti lokalit

Jednou z příčin průtahů bylo hledání vhodné lokality. Projektanti uvažovali, že by okruh mohli zasadit poblíž Tetčic, v Kohoutovicích, nebo dokonce až u Devíti křížů u dálnice D1.

„Vybíralo se celkově z devíti lokalit. Nakonec se zvolila ta nejvýhodnější z hlediska postavení vůči Brnu, dálnici a připojení na ni,“ přibližuje Tranda, proč zvítězil prostor v oblasti nad Žebětínem. „Také panoval názor, že trať bude v lůně původního Masarykova okruhu.“

Těsně před zahájením stavby však projekt stoplo tehdejší ministerstvo zemědělství. A tenkrát zasáhl jeden z duchovních otců nového okruhu, jeho pozdější ředitel Miroslav Čada.

„Rozhodl jsem se napsat stručný, ale věcný dopis Štrougalovi,“ líčil před lety pro MF DNES již zesnulý Čada, jak tajně oslovil předsedu komunistické vlády Lubomíra Štrougala. „Nikomu jsem o tom neřekl, jen moje sekretářka o tom věděla, protože jej psala.“

Z cílové rovinky měla být přistávací plocha

A přímluva zafungovala. Projektanti také museli poupravit původní plány. Počítalo se, že cílová rovinka bude mít jeden kilometr, aby v nouzi mohla posloužit také jako přistávací plocha pro letadla.

Trať by však až příliš „čouhala“ do cenné oblasti Podkomorských lesů, které z části musely okruhu ustoupit. Stavět se začalo v roce 1984. Tranda koordinoval hned šestnáct podniků, jež okruh budovaly. K tomu vypomáhaly desítky nadšenců.

Trať umně do členité krajiny zakomponoval inženýr Jaroslav Suchý. „Splynutí se stávajícím povrchem se dokonale podařilo,“ vyzdvihoval Čada. „Když se v roce 1987 trať otevřela, znalci a fotografové byli z podoby okruhu u vytržení,“ dodal jeden z hybatelů vzniku nového automotodromu.

Po červencové zkoušce tuzemských jezdců přijela v závěru srpna po čtyřleté pauze – byť se původně plánovala pouze roční odmlka – i světová špička. „Při závodě nedošlo k žádné tragédii, a to byl jasný signál, že nám mistrovství zůstane,“ poznamenal Čada.

Hotel k výročí

Současný moderní okruh, jehož název se po revoluci upravil dle příjmení prvního československého prezidenta, měří 5 403 metrů. Skýtá šest levých a osm pravých zatáček. A s patnácti metry se řadí k nejširším v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů.

Za těch třicet let se okruh a jeho zázemí neustále vyvíjí. Nejnověji v jeho areálu dělníci dokončují nový Grid Hotel, který by měl fungovat už první srpnový víkend při MotoGP.

Návštěvníci se mohou ubytovat v jednom ze 64 pokojů. „Zvyšuje se tak možnost ubytování pro MotoGP. Do budoucna počítáme, že by měl fungovat především pro členy závodních týmů a další hosty,“ nastínil mluvčí Masarykova okruhu Petr Boháč.

Autor:

Nejčtenější

Žena psychicky deptala synovu učitelku, vylákala od ní pět milionů

ilustrační snímek

Ve dne i v noci bombardovala žena z Brněnska desítkami SMS učitelku svého syna, ze které se snažila vylákat peníze. S...

Řidič se přes noc vyřádil na fotbalovém hřišti, zůstalo tam oraniště

Břeclavské fotbalové hřiště Pastvisko poničila kola vozidla či vozidel, které...

Několik vyrytých kruhů se objevilo na zasněženém fotbalovém hřišti v Břeclavi. Na svědomí je má jeden či více řidičů...

Žena uvěřila, že prodá kočárek do USA, podvodníkovi ještě zaplatila

Auto srazilo v Praze chodkyni s kočárkem (14.12.2015).

Na svou naivitu doplatila devětadvacetiletá žena z Brněnska, která se snažila přes internet udat svůj použitý kočárek....

Na bobry nalíčili u Brna zakázanou železnou past, může zabít i člověka

Železnou past s jablkem jako návnadou na bobry položil neznámý člověk u řeky...

Přísně zakázaná pytlácká železa někdo nastražil nedaleko chatové oblasti mezi Veverskou Bítýškou a Herolticemi na...

Řidiče přepadl hlad, kamion odstavil na rušné silnici a šel si pro oběd

Řidič odstavil v Břeclavi svůj kamion v rušné Sovadinově ulici a odešel do...

Svérázným způsobem vyřešil v úterý kručení prázdného žaludku řidič kamionu v Břeclavi. Svou soupravu zaparkoval přímo...

Další z rubriky

Brněnští řidiči MHD znovu chtějí víc peněz, první návrh vedení odmítli

V Brně dojezdí legendární karosy, nahradí je moderní autobusy na plyn.

V brněnském dopravním podniku se rozbíhají vyjednávání o kolektivní smlouvě zahrnující hlavně zvyšování mezd. Právě boj...

V Břeclavi někdo u zastávky nastražil šňůru, chodkyně se o ni zranila

Mezi kmenem stromu a autobusovou zastávkou na břeclavském sídlišti Na Valtické...

Záludná past na chodce se objevila u autobusové zastávky v Břeclavi. O šňůru nataženou od stromu přes sloup k zastávce...

Největší nebezpečí číhá na řidiče v Brně, může za to i stres z uzavírek

K rekonstrukčním pracím v brněnském centru na Kolišti, které mají skončit letos...

Nejnebezpečnější silnice z celé republiky má podle České pojišťovny Brno. Experti říkají, že za to může hodně aut,...

Advantage Consulting, s.r.o.
ABSOLVENTI VŠ ELEKTRO

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz