Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hrdinové českého motorsportu a jejich šílené stroje mají předpremiéru

Exkluzivně
Brněnská redakce České televize připravila dokument ze silničních závodů motocyklů padesátých a šedesátých let minulého století. Předpremiéru filmu Báječní muži na dvou kolech pak tvůrci promítli v místě jednoho z nejznámějších domácích závodů na přírodních okruzích, v Hořicích.

Tovární jezdci Jawy, František Šťastný (1927 – 2000) a Gustav Havel (1930 – 1967), přivezli v roce 1961 tituly vicemistrů z mistrovství světa silničních motocyklů třídy do 350 ccm a hlavní dějová linka filmu se točí právě kolem těchto dvou motocyklových ikon.

Z úst Gustava Havla mladšího se díky dokumentu dozvídáme detaily o tragické smrti jeho tatínka na konci roku 1967. „Věděl jsem, že 30. 12. 1967 jel večer na motorce pogratulovat k Novému roku svým spolupracovníkům do strašnické Jawy a ve Vršovicích, jen pár metrů od stadionu Bohemians Praha, zhaslo pouliční osvětlení, do cesty mu vstoupila stará paní, on upadl a v bezvědomí ho odvezli do nemocnice, kde následující den zemřel. Gustovi mladšímu bylo v té době 13 let, já byl o pět let mladší. Naši tátové i mámy byli přátelé ze závodů,“ vzpomíná Ivo Helikar, syn slavného českého silničního motocyklového závodníka, současníka Havla a Šťastného.

Pamětní deska Gustava Havla v pražských Vršovicích

„Gustíka, Gustu mladšího jsem pak viděl až po mnoha letech na odhalování pamětní desky jeho otce. Nemohu také zapomenout na chvíli, kdy u nás v předsíni na Silvestra 1967 zazvonil telefon a tátovi někdo oznámil, že Gusta starší je po smrti a co se mu o den dříve stalo. Oba naši tátové tak odjeli svůj poslední závod v Neratovicích, táta skončil s kariérou silničního závodníka a stal se trenérem motokrosu ve svém mateřském klubu Dukla Praha, Gusta starší se další úspěšné sportovní sezony už bohužel nedočkal. Bylo to absurdní, Gustav dokonce během několika závodů upadl ve vysokých rychlostech kolem 200 km/h a odešel nezraněný po svých zpátky do závodnického depa.“

Ve filmu se však z výpovědi Gusty mladšího poprvé dozvěděl, jaká náhoda vlastně k jeho fatální nehodě vedla. Jak se může naplnit příběh skvělého člověka, který se vlastní pílí a talentem dostal do absolutní světové silničářské špičky, ve které, kdyby mu to osud dovolil, mohl ještě několik let pokračovat (bylo mu 37 let a byl o tři roky mladší než František Šťastný). „Tahle výpověď Gusty mladšího, který to ve filmu po téměř 56 letech od nehody svého otce v slzách říkal, mě fakt dost zasáhla. A myslím, že musí zasáhnout každého, kdo film jednou uvidí,“ komentuje Helikar.

Smrtelná nehoda Gustava Havla

Gustav Havel chtěl odvézt na motorce do strašnické továrny Jawy kamarádům v bandasce zabíjačkovou polévku. Zapomněl ji však doma, a tak se pro ni vrátil. Kdyby se pro ni nevracel a kamarádům zajel jen pogratulovat k Novému roku, havárie by se nestala. Kdyby ve Vršovicích nezhaslo pouliční osvětlení, havárie by se také nestala. Kdyby jel rychleji, nebo naopak pomaleji, také by se to nestalo. Byla zima, a kdyby se rozhodl odjet ze svého bydliště v Ruzyni na druhou stranu Prahy do Strašnic rodinným Renaultem 16 místo na motocyklu, havárie by se prostě nestala... Tak krutý a nespravedlivý umí být někdy osud. „Gustav Havel vlastně zemřel na slušnost,“ jak ve filmu poznamenal motoristický televizní komentátor Karel Březina.

Film si také připomíná zcela rozdílnou povahu obou jawských továrních jezdců. Povahové rysy našich dvou největších hvězd motocyklového sportu snad nemohly být rozdílnější. František toužil po vítězství, obětoval pro něj vše, jezdil na hraně, a občas to odnesl pádem a zraněním. Mírnější, ale technicky zdatný Gustav Havel uměl vítězit profesorskou jízdou s klidnou hlavou.

Lukáš Pešek osedlal jawu z roku 1965

V depu silničních závodů panovala mezi soupeři v padesátých a šedesátých letech skvělá atmosféra, podél přírodních okruhů stály na každém závodě desetitisíce nadšených diváků, motocykly jezdily rychlostí kolem 200 km/h mezi domy, stromy, patníky a obrubníky. Skvrnou zůstávaly jen ošklivé pády, vážná zranění a často i smrt, i tomu se film věnuje.

Ale je tu ještě jedna velice zajímavá linka, která se proplétá celým příběhem. Filmaři si pozvali dvojnásobného vítěze světové motocyklové GP Lukáše Peška a chtěli na něm, aby si vyzkoušel dobovou výbavu a osedlal poslední model čtyřdobého jawského dvouválce 2x OHC z roku 1965, na jehož předchozí vývojové verzi skončil ve třídě 350 František Šťastný druhý na světě a Gustav Havel byl hned za ním třetí. A objel na něm starý brněnský okruh.

V průběhu filmu se tak Lukáš obléká do černé kožené kombinézy po Františku Šťastném: „Obléká se to na holé tělo,“ upozorňuje ho sběratel motocyklů a majitel kombinézy Oldřich Prokop: „To nemá vůbec žádné chrániče, připadám si jako nahý,“ všímá si Lukáš. Pak si bere starou otřískanou přilbu s československou trikolorou po Gustavu Havlovi a anglické letecké brýle, právě takové, jaké závodníci v šedesátých letech používali, a zvedne je na přilbu: „Takhle se to nosilo?“ zeptá se ještě nevěřícně. „Musím se kouknout, jak se na tom sedí,“ řekne potom, a pokračuje: „Myslím, že podoba s dnešními motocykly bude akorát taková, že to má řídítka, stupačky a plyn. Jinak to bude úplně něco jiného, než jsme zvyklí z poslední doby.“ A po usednutí se ještě podiví: „Ty bláho, to je dlouhý,“ protože řídítka jsou nezvykle daleko od sedla. „Nohy mi vycházejí líp než ruce,“ zhodnotí posaz. Přihlížející ho roztlačí a on se hrdinně vydává na trať bývalého brněnského okruhu. „Tak tohle je divočina,“ oznámí ihned po návratu...

Ve filmu nechybí ani hodnocení Jawy z úst božského Aga, italského mistra světa Giacoma Agostiniho. A také je tu vzpomínka na mistra světa Billa Ivyho, který se na jawském dvoudobém čtyřválci zabil během tréninku na východoněmeckém Sachsenringu.

V televizi až v příštím roce

Česká motocyklová silnice měla během padesátých a šedesátých let minimálně deset, možná i patnáct jezdců, kteří patřili k evropské závodnické špičce. Nejspíš podobné množství, jako měla kolébka motorismu Velká Británie a závodům oddaná Itálie. „Kdeže tyhle doby jsou…“ dodává Helikar, který se kolem motocyklové historie Československa motá celý život.

Dobové záběry ukazují velkou rychlost starých motocyklů po asfaltovém povrchu i po dlažebních kostkách. „Film brněnské redakce ČT zcela jistě zahřeje srdce českých příznivců jedné stopy. Na závěrečné hořické debatě s tvůrci také zazněla myšlenka, že by stálo za to pokračovat v dalším filmu s natočenými příběhy respondentů, kteří před kamerou také hovořili. Nebo, jak navrhoval kreativní producent filmu Dušan Mulíček, možná by toto téma chtělo natočit jako hraný filmový příběh. Tak uvidíme, co z toho ještě vznikne,“ komentuje Helikar. „Pro začátek by stačilo, aby dokumentární film o našich hrdinech pustili co nejdříve v televizi. Jenže si zřejmě budeme muset ještě pár měsíců počkat.“ Do té doby bude možné film spatřit na několika přehlídkách, silničních závodech na přírodních okruzích, nebo během různých promítání po celé republice.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...