Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová tatrovka veze utajenou revoluci. Všechno má nové, vylepšené

Nejstarší a dnes již jediná ryze česká automobilka, společnost Tatra Trucks, představila ve světové premiéře třetí generaci modelové řady těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Elektronická Tatra posouvá nejen koncové zákazníky, ale i samotnou automobilku o pořádný kus dál.
Třetí generace úspěchu_1 – Třetí generace těžkých vozidel řady Tatra Force,...

Třetí generace úspěchu_1 – Třetí generace těžkých vozidel řady Tatra Force, vozidlo s posádkovou kabinou FIRE a hasičskou nástavbou společnosti THT Polička. | foto: Milan Olšanský

Mohlo by se zdát, že nová generace vozidel s sebou vždy přináší „jen“ novinky víceméně evolučního typu. U nových vozidel Tatra Force však jde však o doslovnou revoluci. Třetí generace vozidel je nejen zcela nová, ale také plná moderní elektroniky. Poprvé v historii výroby vozidel Tatra bude sjíždět z montážních linek těžké nákladní vozidlo s moderní elektronickou architekturou, která zajišťuje stoprocentní plnění všech velmi důležitých legislativních požadavků, které se na segment výroby HDV (Heavy Duty Vehicles) řítí.

Jde především o předpisy souhrnně známé pod titulem Global Safety Regulation (GRS, pro nově registrovaná vozidla od 7. 7. 2024) a Cyber Security (CySe, pro všechny nově registrované vozy v EU od července 2024).

Vývoj na nikoho nečeká

KOMENTÁŘ

Implementací elektronické architektury kopřivničtí konstruktéři reagují na stále vzrůstající požadavky a očekávání zákazníků a řidičů, jejichž projevem je široké uplatnění elektronických asistenčních systémů a elektronických služeb.

Nezáleží na tom, zda si to chceme přiznat či nikoliv, ale žijeme ve světě, kde nejdůležitější roli hrají informace. Dokonce jsme se za poslední roky posunuli do situace, kdy je rozhodující jak rychle informaci najdeme. Správa informací a nakládání s nimi včetně všech regulačních zákonů, to je obrovská výzva, na niž je třeba reagovat. Stejně tak enormní tlak na zavádění alternativních pohonů, a především na snižování emisní tzv. skleníkových plynů včetně CO2 je výzvou, kterou musí celý automobilový průmysl správně uchopit.

Jednou z dalších hlavních charakteristik, která je pro vozy Tatra zásadní, je kromě koncepce podvozku a pohonu také kabina vlastního vývoje a výroby. Konstrukce nové kabiny s pevným svařovaným prostorovým rámem doplněným „vevařovanými“ či lepenými panely z kovu či plastu je mimořádně odolná. Zkoušky, počítačové simulace, a dokonce i praktické zkušenosti včetně analýz z různých typů havárií ukázaly, že je to jedna z nejbezpečnějších kabinu u moderních nákladních vozů.

Příchod nové generace řady Tatra Force také pro automobilku znamená významnou unifikaci produkce nákladních vozů. Po unifikaci podvozku, která sjednotila výrobu natolik, že si uživatelé mohou vybírat z několika druhů vozidel podle svých potřeb a charakteru provozu, přičemž pokaždé mají k dispozici stejný a zároveň unikátní podvozek, došlo i na kabiny.

Nová Force třetí generace v provedení s motorem vpředu nahradí vozidla řady Tatra Terra, jejichž výroba bude ukončena. Do blízké budoucnosti tak bude Tatra Force nové generace vedle řady Tatra Phoenix (verzí E3, E5 a E6) jedním ze dvou klíčových produktů Tatry.

Tři generace

První generace těžkých nákladních vozidel Tatra Force primárně vznikla jako vojenský unifikovaný speciál s nízkou stavbou kabiny schopný transportu ve standardních dopravních letadlech NATO. Sériová výroba započala v roce 2007, přičemž na prototypech se velmi důkladně pracovalo prakticky od začátku milénia. Brzy po uvedení do standardní nabídky kopřivnické automobilky začaly vznikat též civilní aplikace řady Force, z nichž ponejvíce to byly v první fázi hasičské speciály.

V roce 2016 došlo na inovační změnu a v portfoliu výroby značky Tatra se objevila druhá generace vozidel Force. Konstrukční vývojové změny se dotkly jak kabiny, tak podvozku, který dlouhodobě rozvíjí tzv. tatrováckou koncepci – tedy centrální páteřovou rouru a výkyvné, nezávisle uložené a vzduchem odpružené polonápravy. Mimochodem právě systém pneumatického odpružení všech náprav je jednou z konstrukčních skupin, kromě jiných, které řadí těžké automobily z Kopřivnice na samu špičku svého hmotnostního segmentu.

Navíc bude středobodem vývoje jak po konstrukční stránce podvozku a kabiny, tak po stránce implementace nových, alternativních, pohonů. Již dnes vznikají prototypy vozidel Force třetí generace s elektrickými motory doplněné trakčními bateriemi, prodlužovačem dojezdu či jinými finesami včetně vodíkových palivových článků. Posledně jmenovaná varianta alternativního pohonu je z hlediska vývoje nejdále. A nebyla by to Tatra, aby uplatněním svého unikátního přístupu k vývoji, neobohatila řešení alternativních pohonů, konkrétně vozidel FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), něčím neobvyklým. V tomto případě trakční baterií s plug-in systémem možného externího dobíjení.

Zjednodušeně řečeno, pokud nebude k dispozici vodík pro palivové články, vůz bude moci čerpat energii k pohybu z dobíjecích trakčních baterií. V každém případě takovéto řešení podporuje vyšší úroveň nezávislosti provozu, přičemž co nejvyšší nezávislost vozidel na infrastruktuře je filozofie, kterou Tatra u nových alternativních pohonů preferuje.

Také třetí generace Tatra Force je postavena na osvědčeném podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Prověřená a průběžně inovovaná konstrukce zajišťuje vysokou průchodivost terénem a vysokou míru jízdní stability ve smíšeném či silničním provozu. Možnosti konfigurace podvozku jsou podobné, jako u předchozích generací, půjde o vozy: 4x4, 6x6, 8x8 nebo vícenápravové varianty dle požadavku zákazníka.

Všechna provedení modelů vozidel Tatra Force mají vždy pneumatické odpružení všech náprav s možností změny světlé výšky – světově jde o unikátní řešení u vozidel tohoto hmotnostního segmentu. Nápravy mohou být osazeny bubnovými nebo kotoučovými brzdami a systémem dohušťování pneumatik. K dispozici jsou řízené zadní nápravy či na přání též řízení systému „krab“. umožňující doslovnou ultimativní manévrovatelnost vozidla.

Nová kabina různých provedení

Z vnějšího pohledu nová Force zapadá do rodiny unifikovaných speciálů. Zároveň přináší vyšší míru bezpečnosti a komfortu pro řidiče i celou posádku a disponuje unikátními jízdními vlastnostmi, na jaké jsou uživatelé tatrovek zvyklí. Koncepce vozidel třetí generace řady Force rozšiřuje nabídku vedle provedení s motorem za přední nápravou o varianty s motorem umístěným vpředu nad přední nápravou.

Nová kabina má přepracovaný skelet s důrazem na další zvýšení bezpečnosti posádky, přičemž se bude vyrábět v krátké i prodloužené verzi – jednoprostorová čtyřdveřová kabina plnící normu EN 1846, k dispozici bude též dvoudveřová varianta kabiny se čtyřmi sedadly v jedné řadě. Zcela unikátní je do střechy kabiny integrovaný systém ochrany při převrácení vozidla (ROPS) dle připravované normy EN 1846-2:2022, nabízený pro všechny kabiny bez výjimky. Na přání je možno kabiny vybavit i systémem ROPS dle ČSN EN ISO 3471.

U dvoudveřových variant kabiny je možné počítat též s ochranným systémem proti padajícím předmětům (FOPS). Podstatnou proměnou prošel výhled řidiče a posádky a prostory nástupu řidiče a spolujezdců. Mezi nákladními vozy je unikátní celková výška kabiny umožňující průjezd v nízkých profilech a snižující riziko poškození. Nově byl též zkonstruován střešní průlez pro nouzový únik.

Zásadní změnou a významným zlepšením prošel interiér kabiny včetně použití nové elektronické architektury. Pracovišti řidiče dominuje zcela nová elektronická přístrojová deska a boční ovládací monitor. Ovládání vozidla a infotainmentu i jeho nastavení se děje kombinací klasických spínačů a ovládání přes systém otočného kolečka s funkcí touchpadu. Zařízení je ergonomicky umístěno na pravé straně tak, aby se řidič mohl věnovat řízení a nemusel přenášet zrak na dotykový displej.

Nový je též pneumaticky ovládaný, ve dvou směrech nastavitelný, sloupek řízení a multifunkční volant. Nové jsou i obkladové materiály, stejně tak vylepšená izolace kabiny. Nová je i topně-klimatizační jednotka a možnost integrace pneumaticky odpružené sedačky řidiče a spolujezdce. Na přání je možno vybavit kabinu sklopnými zadními schůdky či klimatizací pro zadní prostor. Tvar střechy plní železniční profil ČD, a to i při vybavení vozidla pneumatikami rozměru 16.00 R20.

Elektronicky řízené motory Tatra

V základním provedení je nová Tatra Force osazena modernizovaným vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem Tatra T3 RE o výkonu až 340 kW s elektronicky řízeným vstřikovacím čerpadlem. Vybrané varianty vozidel mohou být osazeny větším dvanáctiválcovým motorem Tatra T3 RE ve o výkonu až 440 kW. Na přání je možno vybavit vozidlo kapalinou chlazeným motorem Cummins R6 v provedení ISL, ISX a ISB, novinkou je možnost instalace kapalinou chlazeného šestiválce Caterpillar C9.3B.

Nabídka převodovek zahrnuje jak deseti či čtrnácti stupňové převodové agregáty Tatra s elektronickým systémem řazení Norgren, tak automatizovanou dvanáctistupňovou převodovku ZF TraXon nebo plně automatickou převodovku Allison či ZF Ecolife II OffRoad nebo i ZF 8 AP PowerLine. Zavedeným standardem je možnost kombinace hnacího traktu s jednostupňovou nebo dvoustupňovou přídavnou/sestupnou převodovkou Tatra. Na přání je možné novou generaci vozů řady Force vybavit retardérem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...